یار مهربان، کودکان را با کتاب، مهربان‌تر می‌کند

برنامه قصه‌خوانی و مطالعه گروهی کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان با عنوان«یار مهربان» با هدف جذب بیشتر کودکان و ترویج کتاب و کتابخوانی به صورت ماهانه در فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جعفر توزنده جانی، کارشناس برنامه آموزشی یار مهربان، برگزاری این جلسات را گامی مهم در ارتقای فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان دانست و گفت: شرکت بچه‌ها در این برنامه‌ها علاوه بر اینکه سبب افزایش علاقه آن‌ها به کتابخوانی می‌شود، کودکان را با مشارکت و تعامل با سایر کودکان آشنا می‌کند.

این نویسنده و منتقد کتاب‌های کودک و نوجوان تصریح کرد: معمولاً در این برنامه، کتاب‌هایی انتخاب و برای کودکان خوانده می‌شود به نحوی که کودکان هم در این کتابخوانی مشارکت داشته باشند.

وی افزود: در برنامه«یار مهربان» از بچه‌ها می‌خواهیم بخشی از دیالوگ‌های کتاب را بگویند و یا از آن‌ها خواسته می‌شود ادامه داستان را حدس بزنند و یا پایانی برای داستان بیان کنند. سپس در مورد نویسنده، موضوع، متن و هدف داستان صحبت می‌شود.

توزنده جانی ادامه داد: همچنین از بچه ها می‌خواهیم کتاب‌هایی را که قبلا مطالعه کرده‌اند و یا نویسندگان مورد علاقه شان را به حاضران در جلسه معرفی کنند و این کتاب‌ها را برای مطالعه گروهی به جلسات یار مهربان بیاورند تا دوستانشان هم با این کتاب‌ها آشنا شوند.

وی اظهار کرد: در این برنامه کودکان با مشارکت گروهی، نحوه درست‌خواندن کتاب‌ها، درک درست داستان، اهمیت زوایای مختلف داستان و تشخیص زاویه دید نویسنده آشنا می‌شوند.

وی گفت: به منظور ایجاد علاقه بیشتر در کودکان نسبت به این جلسات، مسابقاتی مانند مسابقه بلندخوانی برگزار می‌شود. در این مسابقه افرادی که بتوانند مواردی مانند درست خوانی، توجه به علایم نگارش، داشتن لحن بلند و رسا، تُن صدا و درست ادا کردن کلمات و اصطلاحات روزمره موجود در داستان‌ها را رعایت کنند برنده خواهند بود.

توزنده جانی افزود: همچنین به منظور ارزیابی میزان تسلط کودکان به کتاب‌هایی که می‌خوانند، مسابقه دیگری با عنوان «نسیم دانش» در این جلسات برگزار می‌شود. در این قسمت، بخش‌هایی از یک داستان برای کودکان خوانده و از آن‌ها خواسته می شود که اسم کتاب و نویسنده آن را حدس بزنند.

برنامه«یار مهربان» از مجموعه برنامه‌های «با هم بخوانیم» روزهای پنجشنبه اواسط هر ماه در فرهنگسرای فردوس واقع در فلكه دوم صادقيه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات برگزار می‌شود. 

خبرنگار: مریم معمار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها