شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۸
مسجدجامعی: روزنامه‌نگاري ايران از خيابان دکتر معتمدنژاد خواهدگذشت

احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران در آيين بزرگداشت استاد دکتر کاظم معتمدنژاد بااشاره به ویژگی‌های شخصیتی و علمی این استاد از نامگذاری خیابان یا منطقه‌ای در تهران به نام دکتر معتمدنژاد خبر داد و گفت: معتمدنژاد جز معلمی کاری نکرد اما حوزه‌ تاثیر و نفوذش بسیار فراتر از معلمی در سطح معمول و رايج بود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «نکوداشت استاد دکتر کاظم معتمدنژاد؛ زمینه‌ها و مسایل مطالعات ایرانی ارتباطات و فرهنگ» در نخستین روز از هفته پژوهش با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی ارتباطات، انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، انجمن جامعه‌شناسی ایران و دانشگاه علامه طباطبایی، شنبه (23 آذرماه) در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

مسجدجامعی در این همایش که با حضور جمعی از استادان و دانشجویان حوزه ارتباطات همراه بود با بیان این مطلب گفت: رازی در رفتار، زندگی، آموزش و نگرش استاد وجود داشت که شخصیت او را تاثیرگذار می‌کرد.

وی افزود: ویژگی شخصیتی دکتر معتمدنژاد، تواضع، فروتنی، دانش‌آموزی و طلبگی حتی در بالاترین رتبه‌های دانش بود. بخش دیگری از این راز به تلاش وی برای ساماندهی وضع مطبوعات در ایران برمی‌گردد.

مسجدجامعی با بیان این‌که معتمدنژاد به غیر از نظریه‌پردازی، دغدغه برطرف‌كردن مشکلات روزنامه‌نگاری در ایران را داشت، اظهار کرد: او برای بهبود وضع رسانه در ایران تلاش می‌کرد و این تلاش در دانشکده‌های مختلف حوزه رسانه ظهور و بروز داشت. به گونه‌ای که ادبیات خاصی را در حوزه ارتباطات ایجاد کرد و هویت مستقلی به این منظومه داد.

رییس شورای شهر تهران، تدوین میثاق حرفه‌ای مطبوعات را یکی از اقدامات اثرگذار دکتر معتمدنژاد دانست و یادآور شد: این میثاق سند مهمی است که طی سال‌ها تلاش و كوشش وی تهیه شد. دکتر معتمدنژاد برای این میثاق دانش و تجربه خود را در قالب این نوشتار بیان کرد و بخشی از این میثاق به مقررات حمایتی صاحبان حرفه باز می‌گردد و بخش دیگر آن موضوع سازمان‌های صنفی این حرفه را در کشور ساماندهی می‌کند.

مسجدجامعی با اشاره به تلاش براي بازگشایی دانشکده مستقل ارتباطات عنوان کرد: 10 سال پیش بازگشایی دانشکده ارتباطات زیر نظر معتمدنژاد بررسی‌شد، اما به دلایلی متوقف ماند و ما اکنون بعد از 10 سال دوباره این سند را بازخوانی و تدوین مي‌کنیم و این سرنوشتی است که در يكصد سال اخیر بر نهادهای صنفی این رشته گذشته‌است.

وی با اشاره به ویژگی دیگر میثاق حرفه‌ای مطبوعات گفت: اخلاق رسانه‌ای که بارزترین ویژگی‌های آن در رفتار دکتر معتمدنژاد مشهود بود از دیگر ویژگی‌های این سند است. این استاد بزرگ در فکر نام و نان نبود و به علم، دانش و پژوهش، به آزادی انسان، آزادی قلم و آزادی ارتباطات می‌اندیشید.

در بخش دیگر این همایش، دکتر حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری نیز در سخنانی گفت: تجلیل از دکتر معتمدنژاد تلاش برای تحقق خواست‌های او در حوزه رسانه و ارتباطات است که تدوین قانون نظام جامع رسانه‌ها و تشکیل شورای عالی رسانه‌ها از این خواست‌ها به شمار می‌آید.

وی افزود: راه‌اندازی مرکز ملی مطالعات ارتباطات با مشارکت همه نهادهای پژوهشی و آموزشی پاسخی به خواست استاد است. همچنین انتشار آثار او که بسیار بااحتياط تنظیم می‌شدند، باید در دستور کار علاقه‌مندان وی قرار گیرد.

آشنا با اشاره به کتابخانه ارزشمند دکتر معتمدنژاد یادآور شد: استفاده از کتابخانه گرانسنگ و پرمقدار پدر علم ارتباطات ایران می‌تواند چراغ راهی برای دانشجویان این حوزه باشد. برگزاری همایش و جایزه ملی معتمدنژاد از دیگر برنامه‌هایی است که باید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به مشکلات شکل‌گیری علوم ارتباطات در ايران گفت: علم ارتباطات از ابتدای شکل‌گیری در جهان و ایران با چالش‌های جدی در نظر و عمل همراه بود و یافتن آن‌چه به دانشجویان حوزه ارتباطات هویت مشترک ببخشد، دشوارتر شده‌است که تعارض میان نوآوری و سنت‌گرایی یکی دیگر از وجوه چالش‌برانگیز این حوزه است.

مشاور رییس‌جمهوری با بیان این‌که تربیت دانشجویان حوزه ارتباطات با هدف بسترسازی جامعه اطلاعاتی تا مدت‌ها با محدودیت مبانی علمی مواجه بود، ادامه داد: اکنون با گذشت یک دهه از گستردگی رشته‌های دانشگاهی، ما با موجی از فارغ‌التحصیلان جویای کار، سرگشته و سرخورده حوزه رسانه روبه‌رو هستیم و پیوند میان فارغ‌التحصیلان و طبقه علمی ارتباطات بیشتر در اندیشه بومی‌سازی این علم در کشور کاربرد دارد.

آشنا همچنین از جفایی که درگذشته به دکتر معتمدنژاد شد، سخن گفت و یادآور شد: جفایی که در گذشته در حق این نگین علمی و اسوه استادی حوزه ارتباطات وارد شد به گونه‌ای بود که حتی اتاقی برای کار به وی داده نشد و این مساله هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود.

وی همچنین به رابطه علم ارتباطات و عرصه سیاسی اشاره کرد و گفت: حماسه سیاسی اخیر برای رشته ارتباطات آزادی مسوولانه بیشتری فراهم آورده‌است و حال که  فشار بر مطبوعات و رسانه ملی كاهش يافته‌است باید منتظر پاسخ مناسب رسانه‌ها باشیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها