دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸
«طوفان البکاء» رکورددار چاپ مصور در حوزه دینی

دومین جلسه نقد و بررسی کتاب‌های عاشورایی با معرفی و نقد کتاب «چهل توفان» به قلم علی بوذری عصر امروز(18 آذرماه) در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد. کتاب طوفان البکاء با تعداد 58 چاپ مصور، بیشترین چاپ مصور در کتاب‌های دینی را دارد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در مراسم معرفی و نقد و بررسی کتاب «چهل توفان» علی بوذری، نویسنده کتاب، با اشاره به این‌که اثر حاضر به بررسی تصاویر چاپ سنگی کتاب «طوفان البکاء فی مقاتل الشهداء» اختصاص دارد، گفت: «مقاتل الشهداء» محبوب‌ترین کتاب عاشورایی است که در دوران قاجار نگاشته شده است. این کتاب تعزیه و داستان‌های عاشورایی را با استفاده از تصویر روایت می‌کند. 

وی عنوان کرد: در واقع کتاب «چهل توفان» معرفی چاپ‌های سنگی کتاب توفان البکاء است و از کتاب‌های مذهبی و عاشورایی دوران قاجار به شمار می‌رود که در سال 1250 منتشر شد. 

این نویسنده حوزه دین با بیان این‌که کتاب چهل توفان به شکل موضوعی طبقه‌بندی شده و عنوان‌های «ادعیه»،«دیوانان»و «بچه‌خوانی» را شامل می‌شود، اظهار کرد: کتاب طوفان البکاء به قلم «محمد ابراهیم بن محمد باقری جوهری» نوشته شده و نگارش آن حدود 10 سال به طول انجامیده است. در این کتاب از کتاب‌هایی مانند «مجالس المتقین»، «مختارنامه» و «طاقدیس» که از کتاب‌های مصور دوره قاجارند استفاده شده است.

بوذری یادآور شد: کتاب طوفان البکاء با  58 چاپ مصور، بیشترین چاپ مصور را در کتاب‌های دینی  دارد و کتاب «اسرار الشهاده» با 10 چاپ مصور که حائز رتبه دوم کتاب‌های مصور دینی است، با کتاب طوفان البکاء قابل مقایسه نیست. 

وی افزود: موضوع کتاب «طوفان البکاء» به زندگی حضرت محمد(ص)، حضرت زهرا(س) و امامان شیعه(ع) بر اساس روایات و احادیث اختصاص دارد. برخی بخش‌ها نیز  بر پایه باورهای عامه مشتمل بر یک مقدمه، یک خاتمه، 12 آتشکده و 89 شعله است. 

وی با بیان این‌که بخش‌های دوازده‌گانه کتاب «آتشکده» و بخش‌های کوچک کتاب «شعله» نام دارد، گفت: آتشکده پنجم طوفان البکاء به امام حسین(ع)، قیام عاشورا و وقایع پس از آن اختصاص دارد. به طور کلی، 58 شعله از 98 شعله کتاب به واقعه عاشورا اختصاص دارد و می‌توان ادعا کرد که بخش بزرگی از این کتاب به زندگی سومین پیشوای شیعیان می‌پردازد. 

این نویسنده حوزه دین با بیان این‌که تصاویر کتاب به فهم مخاطب از داستان دینی کمک شایانی می‌کنند، اظهار کرد: کتاب‌های «مختارنامه» و«طوفان البکاء» تنها کتاب‌های مصور داستان عاشورایی محسوب می‌شوند. 

وی با اشاره به این‌که اثر حاضر منبعی برای پژوهشگران و مداحان به شمار می‌رود، گفت: این کتاب تصویرهای واقعه عاشورا را با نگاه‌های مختلف در دوره‌های متفاوت تاریخی بررسی کرده و زندگانی امام حسین(ع)، قیام عاشورا و قیام مختار ثقفی را به تصویر کشیده است. 

جلسه نخست نقد و بررسی کتاب‌های عاشورایی هفته گذشته با معرفی و نقد کتاب «دانشنامه امام حسین(ع)» در اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط