سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
نگاهداری: باید اهل قلم را به نگارش کتاب‌های مناسب ترغیب کنیم

بابک نگاهداری، معاون نظارت و راهبردی اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت (19 آذرماه) سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تدوین سیاست­های هدایتی و حمایتی این شورا درباره انتشار کتاب و نشریه‌ها باید به­ نحوی باشد که اهل قلم را به تالیف و انتشار کتاب­های متناسب با نیازهای جامعه امروز تشویق و ترغیب کند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از انقلاب با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد. پیشینه تشکیل این شورا به سال ۱۳۵۹ باز می‌گردد که سال آغازین انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود. صدور پيام نوروزي امام خميني(ره) در نخستین روز فروردين 1359 را بايد نقطه عطفی در تاريخ انقلاب فرهنگي دانست. ايشان در بند 11 اين پيام بر ضرورت ايجاد «انقلاب اساسی در دانشگاه‌های سراسر كشور»، «پاکسازی‌ عناصر مرتبط با شرق و غرب» و «تبديل دانشگاه به محيطي سالم براي تدوين علوم عالي اسلامي» تاكيد كردند. 

از آن‌جا که یکی از رويكردها و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگى در سه دهه گذشته، نشر كتاب و تاسيس مراكز تحقيقاتي است، به سراغ یکی از فعالان شورای عالي انقلاب فرهنگى برای واکاوی فعالیت این شورا در این حوزه رفتیم. 

دکتر بابک نگاهداری، معاون نظارت راهبردی اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا بالاترین نهاد تصمیم‌گیری، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت کلان در حوزه‌های علم، فرهنگ و فناوری است. 

نویسنده کتاب «مولفه‌های پیشرفت و توسعه در اسلام» افزود: مجموعه مصوبات و فعالیت‌های این شورا معطوف به فرهنگ، آموزش و پژوهش است و تا به حال به‌عنوان سیاستگذار کلان در این حوزه‌ها دست به تهیه سه سند مهم ملی از جمله «نقشه جامع علمی کشور»، «سند مهندسی فرهنگی» و «سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش» کرده‌است. 

وی ادامه داد: ارایه چارچوب، قواعد و ضوابط به ناشران و نویسندگان یکی از مصوبات این شورا در حوزه نشر و چاپ کتاب بوده‌است و با تاکید بر اتخاذ سیاستگذاری‌ در حوزه نشر کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و انطباق آن‌ها با فرهنگ اسلامی و اصول تربیتی تصمیم‌گیری‌های دقیق و اقدامات بسیاری را در این حوزه‌ها انجام داده‌است و اعضای این شورا به تازگی پیشنهادهایی هم برای بهبود این حوزه‌ها داشته‌اند. 

گردآورنده کتاب «س‍ی‍اس‍ت‌ه‍ای‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ ک‍ش‍وره‍ای‌ ج‍ه‍ان‌» درباره فعالیت‌های این شورا در حوزه نشر گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در  سال‌های گذشته، فعالیت‌های چشم‌افسایی را نسبت به سال‌های گذشته در نشر کتاب داشته و در حوزه‌های بسیاری از جمله حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی، فناوری، تعلیم و تربیت کتاب منتشر کرده‌است.  

نگاهداری افزود: البته علاوه بر انتشار مجموعه کتاب‌ در طی سال‌های گذشته، این شورا مجموعه تحقیقات و پژوهش‌هایی را که قابلیت انتشار عمومی داشته‌اند، منتشر و در اختیار علاقه‌مندان حوزه‌های مربوطه قرار داده‌است. 

سرپرست گروه تحقیق در کتاب «درآمدی بر برنامه‌ریزی راهبردی توسعه فرهنگی» در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که با روی‌کار آمدن دولت یازدهم، فعالیت این شورا در زمینه نشر کتاب چگونه بوده‌است و آیا تا به حال مصوبه‌ای در این حوزه به تصویب رسیده‌است، گفت: دولت جدید هنوز بازنگری و مصوبه‌ جدیدی در حوزه نشر و چاپ کتاب نداشته‌است و بر طبق آخرین مصوباتی که در دولت‌های قبلی صورت گرفته‌است، عمل می‌کند.

تدوین کننده کتاب «ن‍ظام‌ه‍ای‌ آم‍وزش‍ی‌ ک‍ش‍وره‍ای‌ ج‍ه‍ان‌» اظهار کرد: شورای انقلاب فرهنگی از همان ابتدای تشکیل خود تاکنون سعی کرده‌است به سمت سیاستگذاری و مدیریت کلان فرهنگی پیش برود و از ورود به مسایل اجرایی پرهیز کند و در این راستا تلاش کرده‌است با ارایه اسناد ملی و با مشارکت دستگاه‌ها فعالیت‌های موثری را انجام دهد.

وی درباره اعتبار مصوبات فرهنگی و نحوه اجرایی‌شدن آن‌ها در حوزه کتاب گفت: این شورا تاکنون برای اجرایی شدن این مصوبات، «معاونت نظارت و راهبردی» و «ستادهای راهبردی» را راه‌اندازی کرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها