شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
مرحوم معتمدنژاد با همه توان در خدمت رشد علمی کشور بود

محمدحسین پناهی، رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم تشییع پیکر پروفسور کاظم معتمدنژاد با اشاره به ویژگی‌های این مرحوم گفت: معتمدنژاد این امکان را داشت که در بهترین دانشگاه‌های دنیا تدریس کند اما با همه مشکلات و سختی‌های شکل دادن به رشته‌های علمی در ایران ماند و با همه توان در خدمت رشد علمی کشورش بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر پناهی در این مراسم که شنبه (16 آذرماه) با حضور جمعی از استادان و پیشکسوتان حوزه رسانه همراه بود با بیان این‌که دکتر معتمدنژاد خودش را محدود به یک مکان خاص نمی‌دید، افزود: وی هرگز از این موضوع افسوس نخورد که چرا تدریس در دانشگاه کشورهای دیگر را رها کرده و در ایران مانده است و به کار خود ایمان داشت.

وی ادامه داد:‌ ما امروز برای بزرگداشت فردی جمع شده‌ایم که نسبت به علم ایران به‌ویژه علوم ارتباطات و علوم اجتماعی علاقه‌مند و دلسوز و به دنبال توسعه همه جانبه آن بود، فردی که با نگاه نقادانه به این علم برای بهبود آن تلاش می‌کرد.

پناهی با اظهار تاسف از درگذشت پدر علم ارتباطات ایران، عنوان کرد: امروز کسی را از دست داده‌ایم که با همه ما رابطه‌ای صمیمی و بسیار عمیق داشت و ما او را مانند برادر به خود نزدیک می‌دیدیم.

وی با بیان این‌که پروفسور معتمدنژاد، موسس دانشکده علوم ارتباطات بود و دلسوزانه در راه ارتقای آن قدم برداشت، گفت: در تمام این سال‌ها شاهد دلسوزی‌های فراوان وی و همت والایش برای پیشبرد اهداف علمی کشور بودیم.

به گفته پناهی، یکی از آرزوهای بزرگ دکتر معمتدنژاد شروع دوباره فعالیت دانشکده ارتباطات بود و خوشبختانه در زمان حیات وی شاهد شکل‌گیری رسمی آن بود اما نتوانست شاهد شروع به کارش شود و اکنون امیدواریم این خواسته‌اش تحقق پیدا کند.

در ادامه این مراسم، حسین سلیمی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سخنانی به سه نکته مهم در زندگی حرفه‌ای پروفسور معتمدنژاد اشاره کرد و گفت: نخستین نکته این است که وی نشانه و نماد استادان صبور و مظلوم علوم اجتماعی در جامعه ایران بود، او استادی بود که صبر کرد و در موقعیتی که بسیاری از افراد مخالف بنیان گذاشتن علم ارتباطات به عنوان هویتی مستقل بودند، با صبوری و آرامش ایستادگی کرد و شاگردانی را پرورش داد که هر یک از آنان اکنون از ارکان علمی حوزه ارتباطات کشور به شمار می‌آیند.

وی افزود: ارتباط عمیق روحی با شاگردان یکی دیگر از خصایص و ویژگی‌های این استاد بزرگ حوزه ارتباطات بود، او با همه شاگردانش که محضر او را درک کرد بودند یا با واسطه با وی آشنا شده بودند ارتباط برقرار کرده بود و این موضوع موجب شد که وی نه تنها در پشت تریبون دانشگاه بلکه حضور او در قلب جامعه علمی نیز تاثیر داشته باشد.

سلیمی با اشاره به حضور و تاثیر معتمدنژاد در زمان حیات و پس از فوتش در دانشگاه، عنوان کرد: این حضور نشان می‌دهد که بازنشستگی برای استادان معنا ندارد و کسانی که تلاش کردند با بازنشستگی حضور افرادی مثل او را در محیط دانشگاه کمرنگ کنند امروز می‌توانند تاثیر حضور او را مشاهده کنند.

پس از وی محمدرضا صادق، مشاور رییس جمهوری پشت تریبون رفت و پس از تسلیت به جامعه ارتباطات کشور، متن پیام تسلیت دکتر حسن روحانی، رییس‌ جمهوری کشور را برای مخاطبان قرائت کرد.

دکتر روحانی در این پیام، با اشاره به خدمات ارزنده و ماندگار معتمدنژاد در زمینه توسعه علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در ایران، آورده است: «شایسته است دستگاه‌ها و نهادهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی کشور به نحو شایسته‌ای دانش، منش و روش آن استاد فرزانه را که تجلی اعتدال در نظر و عمل بود، پاس بدارند.»

همچنین یوسف اباذری، یکی از دانشجویان سابق پروفسور معتمدنژاد در سخنانی، از درگذشت پدر علم ارتباطات ایران به عنوان واقعه‌ای بسیار اندوهگین نام برد و گفت: با بنیانگذاری رشته ارتباطات، بخشی از این رشته آکادمیک و دانشگاهی و بخش دیگر آمیخته به زندگی و ماجراجویی است، رشته‌ای که وی از ابعاد مختلف آن غافل نبود و شایسته است که اکنون راه وی ادامه پیدا کند.

وی افزود: روزی در دانشگاه امام صادق(ع) وی را ملاقات کردم و ایشان درباره وضعیت روزنامه‌نگاری در ایران نگران بود که نگرانی به حق و شایسته‌ای است.

به گفته اباذری، مجلس ترحیم در عین حال مجلس نوزایی است، زیرا ما اجازه می‌گیریم و اندوه این مجلس را تقدیم زندگی می‌کنیم و می‌گوییم راهی که او رفته را ادامه خواهیم داد با این امید که توان و نیروی تازه‌ای در ما به وجود آید تا علم و هنر را با توان بیشتری به پیش ببریم و شاهد بالندگی رشته ارتباطات باشیم.

پیکر پروفسور کاظم معتمدنژاد، صبح امروز در میان اهالی حوزه رسانه و بزرگان کشور از دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تا میدان شهید مصطفی احمدی روشن (سلماس) تشییع شد، از کسانی که در مراسم وی حاضر شده بودند می‌توان به احمد مسجدجامعی، حسین انتظامی، محمدعلی ایازی، علی‌اکبر اشعری، سهیل محمودی، محمود دعایی، دکتر علی‌اکبر فرهنگی و ... اشاره کرد.

پیکر پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) به خاک سپرده می‌شود، وی پنجشنبه 14 آذر پس از طی یک دوره بیماری سخت دارفانی را وداع گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط