دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
حضور کمرنگ بانوان در «دایرة‌المعارف مصور جنگ»

کتاب «دایرة‌المعارف مصور جنگ ایران و عراق» در نشست بانوان راوی مورد بررسی اجمالی قرار گرفت. در این بررسی، از کمرنگ‌بودن حضور بانوان در دایرة‌المعارف به عنوان تنها ایراد کتاب یاد شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سی و چهارمین نشست بانوان راوی دفاع مقدس که عصر روز گذشته، سوم آذر 92 در گالری اتفاق حوزه هنری برگزار شد، با تجلیل از سردار شهید علی چیت‌سازیان و بررسی کتاب «دایرة‌المعارف مصور جنگ ایران و عراق» در حضور گروهی از بانوان راوی دفاع مقدس، سرهنگ احمد حیدری، مسوول سابق سازمان حفظ آثار ارتش و محمود بختیاری، هم‌رزم علی چیت‌سازان همراه بود.

در ابتدای این برنامه، مهدی ابطحی، مدیر دفتر ادبیات و هنر پایداری درباره کتاب «دایرة‌المعارف مصور جنگ تحمیلی» به سرویراستاری جعفر شیر‌علی‌نیا گفت: عکس‌هایی که در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته است، تنها منحصر به پایتخت کشورمان نیست، بلکه دیگر شهرهایی را که جزو مناطق جنگی بوده‌اند نیز پوشش می‌دهد.

وی افزود: تنها انتقادی که می‌توان بر این کتاب وارد دانست، اندک بودن تصاویری از فعالیت و نقش‌آفرینی بانوان است. جای خالی چنین تصاویری در این کتاب محسوس است و تنها یک عکس به حضور بانوان اشاره دارد.

این انتقاد در حالی به «دایرة‌المعارف مصور جنگ» وارد شد که بانوان راوی حاضر، نظری درباره کتاب ابراز نکردند. به نظر می‌رسد بهتر است کتاب‌های‌ مناسب‌تری در نشست‌های بانوان راوی مورد بررسی قرار گیرد که بانوان راوی نیز بتوانند در نقد و تحلیل آن مشارکت داشته باشند.
    
سپس سرهنگ احمد حیدری، نام نبردن از بانوان در برنامه‌های حوزه دفاع مقدس، با وجود نقش‌آفرینی موثر آنان در این عرصه را نشانه مظلومیت این قشر دانست و تصریح کرد: باید در مورد دفاع مقدس به تمام زاویه‌های پنهان آن بپردازیم و تنها بر یک موضوع خاص متمرکز نشویم.

در ادامه این نشست، محمود بختیاری از همرزمان سردار شهید، چیت‌سازیان گفت: معتقدم که درباره دفاع مقدس کوتاهی کرده‌ایم. در حالی که سریال «جومونگ» دوبار از تلویزیون که رسانه ملی است، پخش می‌شود، فیلمی از رشادت‌های شهید چیت‌سازیان ساخته نشده است و فرزندان ما متاسفانه شخصیت‌های این سریال را از شخصیت‌های موثر در دفاع مقدس بیشتر می‌شناسند.

وی شهید علی چیت‌سازیان را فرمانده‌ای به تمام معنا دانست و ادامه داد: هر قدر از شخصیت اخلاقی ایشان بگویم کم گفته‌ام.

بختیاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به کتاب «روایت حماسه شهید چیت‌سازیان» نوشته حمید حسام  اشاره کرد و گفت: شاید اگر ده‌ها کتاب درباره شهید چیت‌سازیان نوشته شود، هنوز هم جای کار بیشتر وجود داشته باشد.

همرزم شهید چیت‌سازیان افزود: با توجه به شناختی که از شهید چیت‌سازیان دارم از تمامی خصوصیات اخلاقی او می‌توان کتابی نوشت. هنر نویسندگان است که در گفت‌وگو با همرزمان این شهید بتوانند جنبه‌های مختلف زندگی او را در قالب کتاب و فیلم منتشر کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط