شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۴
جعفریان: حرمت چهره‌های ملی را به دور از غوغا‌های سیاسی حفظ کنیم

حجت الاسلام و المسلمین رسول جعفریان، عضو هیات علمی جایزه ادبی جلال آل احمد در آیین پایانی ششمین دوره این جایزه گفت: چهره‌های ملی مانند جلال در ایران کم نیستند و باید حرمت این شخصیت‌ها به دور از غوغاهای سیاسی حفظ شوداما متاسفانه در برخی دوره‌ها به چهره‌های ملی بی اعتنایی شد./

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا)، رسول جعفریان،عضو هیات علمی جایزه ادبی جلال آل احمد در این آیین با انتقاد از وضع پژوهش در کشور گفت: متاسفانه کیفیت کارهای پژوهشی در ایران اندازه مطرح شدن در مجامع جهانی نیستند و قابلیت ترجمه در سطح بین‌الملل را ندارند.

وی با بیان این‌که باعث تاسف است که بسیاری از آثار پژوهشی در کشور تنها از طریق کمک‌‌های دولتی در سطح بین‌‌المللی مطرح می‌شوند، عنوان کرد: هنوز ظرفیت کارهای پژوهشی ما به حدی نرسیده است که به صورت خودجوش و از طریق تشکل‌های خصوصی قابلیت عرضه در سطح بین‌المللی را داشته باشند و این یک نقطه ضعف بزرگ در حوزه پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفریان درباره دلایل بی‌توجهی به آثار پژوهشی و تولید نشدن آثار باکیفیت در کشور از سوی محققان و پژوهشگران گفت: این مشکل ناشی از عوامل مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها بی‌توجهی به فضای دانشگاهی، کمبود بودجه پژوهشی در این مراکز و سوق دادن برخی افراد به نام استاد در کرسی‌های دانشگاهی است که هیچ شایستگی علمی ندارند و فقط با ارایه مطالب تکراری در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو را در مسیر تکراری هدایت می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که انتظار ما از وزارت علوم این است که بر تعیین کادر آموزشی با وجود استادان برجسته و نخبه در سطح دانشگاه‌ها اقدام کند، اظهار کرد: جمعیت عظیمی در دانشگاه‌ها هستند که قابلیت تبدیل‌ به محققان و پژوهشگران برتر را دارند و فقط باید از طریق استادان زبده در مسیر درست هدایت شوند.

عضو هیات علمی جایزه ادبی جلال آل احمد عنوان کرد: امیدوارم این جایزه سال‌های سال  بماند تا بتواند نقش موثری در بهبود آثار پژوهشی نسل جوان ایفا کند.

جعفریان درباره آثار رسیده به ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد اظهار کرد: آثار ارسالی و پژوهشی رسیده به دبیرخانه این دوره از جایزه جلال در بخش های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به اهمیت پژوهش در مسايل اجتماعی و نو بودن موضوع؛ این پژوهش‌ها رصد و آثار منتخب انتخاب شدند.

وی با تاکید بر این‌که از کیفیت کارهای پژوهشی در کشور راضی نیست، عنوان کرد: نگرانی جامعه علمی و پژوهشی این است که نسل جوان مانند نسل ما که دوره‌های آموزشی را  در حوزه پژوهش طی نکردند، به این آسیب دچار شود و این مساله به بدنه تحقیق در کشور لطمه وارد می‌کند.

عضو هیات علمی جایزه ادبی جلال آل احمد با بیان این‌‌که جلال شخصیت مقبول و شایسته‌ای در کشور ماست، عنوان کرد: شخصیت و چهره‌های ملی مانند جلال آل احمد نباید قربانی توقعات روشنفکری و جدال‌های داخلی سیاسی شوند.

وی با بیان این‌‌که مسوولان فرهنگی کشور باید تعداد چهره‌های ملی را افزایش دهند، عنوان کرد: حفظ چهره‌های ملی که تعداد آن‌ها در ایران کم نیستند فقط با اختصاص حداقل ایمان به این چهره‌ها قابل مطرح شدن هستند و نباید با افراطی‌گری به چهره‌های ملی، بی اعتنایی کنیم زیرا آن‌ها زبان ادبیات، مردم، فلسفه و هنر ایران هستند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها