سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
کتاب، اسلحه آموزش و پرورش است

حمیدرضا کفاش، در همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران با بیان این مطلب که کتاب اسلحه آموزش و پرورش است، حافظه‌محوری، نبود کتابخانه تخصصی و فقدان نگاه علمی به کتابدار متخصص را از مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حمیدرضا کفاش، معاون علمی و پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: آموزش و پرورش در طی سال، علاوه بر تولید نشریات ویژه برای اولیا و مربیان، 30 عنوان نشریه تخصصی با شمارگان 30 میلیون نسخه را نیز منتشر می‌کند.

وی درباره وضعیت کتابخانه‌ها در مدارس کشور، افزود: 115 هزار کتابخانه درسی در دوره ابتدایی با حداقل یک قفسه مرتبط با دروس این مقطع، برای استفاده معلمان و با هدف توسعه فرهنگ کتابخوانی در مدارس دایر است. این درحالی است که در کل، 47 هزار مدرسه در کشور فاقد کتابخانه هستند. البته براساس تعریف، کتابخانه درسی باید دارای 30 هزار جلد کتاب باشد که در مجموع، 78 میلیون کتاب در مدارس کشور موجود است که در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته رقم مناسبی نیست.

وی با انتقاد از فقدان کتابدار متخصص در کشور به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان، ادامه داد: در کل کشور 60 هزار کتابدار فعالیت می‌کنند که در مقایسه با کشورهای پیشرفته از لحاظ تربیت کتابدار متخصص، با کمبود مواجهیم. در این کشورها، کتابدار متخصص فردی دانشگاهی و با مدرک دکتراست. این در حالی است که برخی فعالیت‌های اجرایی و خدماتی یک کتابدار را در کشور ما دانش‌آموزان انجام می‌دهند.

کفاش، با اعلام این خبر که 50 هزار مدرسه در کشور مجهز به کتابخانه مدرسه‌ای هستند، افزود: در طول سال 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه برپا می‌شود و حدود 20 میلیارد تومان از سوی ارگان‌های مختلف به این امر اختصاص می‌یابد.

وی گفت: کتاب اسلحه آموزش و پرورش است و جشن اهدا کتاب و برپایی نمایشگاه کتاب، از بدیهی‌ترین عملکردهای این حوزه است اما وضعیت حوزه کودک و نوجوان متاثر از کل جامعه ماست. وقتی نظام آموزشی ما حافظه‌محور و گزینش دانشجو براساس کنکور صورت می‌گیرد، شمارگان اندک کتاب نیز دور از ذهن نیست.

کفاش در ادامه افزود: معتقد نیستیم که میزان مطالعه کم شده، بلکه شکل آن تغییر کرده است. به نظر ما، مطالعه زیرنویس یک فیلم نیز در ردیف مطالعه قرار می‌گیرد. فاصله بین مطالعه سنتی و روش‌های نوین آن باید به‌عنوان یکی از چالش‌های پیش‌روی نظام آموزش و پرورش مورد‌نظر پژوهشگران باشد.

معاون علمی و پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: فقدان کتابخانه تخصصی دانش‌آموزان و آثار فاخر و نبود پالایش در اهدای کتاب، حافظه‌محوری، توسعه و تنوع سرگرمی‌های مختلف و نگاه غیرعلمی به کتابدار متخصص، از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش در حوزه کودک و نوجوان است. 

وی در پایان گفت: تجدید‌نظر در آیین‌نامه‌ها، پژوهش‌ها و آشتی و تقویت ارتباط بین حوزه‌های علمی با بخش‌های اجرایی، موجب تحول در فرهنگ کتابخوانی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها