دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
روند ممیزی کتاب‌ سرعت یافته است

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روند ممیزی کتاب‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: زمان ممیزی کتاب‌ها نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، کمتر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین نشست رسانه‌ای سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز(27 آبانماه) در خانه فرهنگ عمومی برگزار شد.

دلایل معاون فرهنگی برای مصاحبه نکردن در یک ماه گذشته

صالحی در ابتدای صحبت‌های خود درباره انجام ندادن مصاحبه در یک ماه اخیر گفت: از ابتدای حضور بنده در معاونت فرهنگی دوستان خبرنگار در نشست‌های مختلف سوالاتی را مطرح می‌کردند و من پاسخ آن‌ها را مسکوت می‌گذاشتم. حرفه شریف خبرنگاری اقتضا می‌کند که پرسشگر باشند و خبرنگاران به عنوان مکمل نظام اداری کشور و فرآيند توسعه اجتماعی نقش مهمی را ایفا می‌کنند اما من هم برای پاسخ ندادن دلایلی داشتم. 

وی افزود: نقش رسانه ها و خبرنگاران بر کسی پوشیده نیست. شروع کارهای علمی خود من نیز با رسانه بود و از این‌رو دغدغه خبرنگاران عزیز را درک می‌کنم اما در ادبیات دینی ما یک اصل و روایت به شدت مورد تاکید قرار گرفته و آن نهی از قول بدون علم است؛ یعنی درباره مواردی که اطلاعاتی از آن نداریم نباید صحبت کنیم.

معاون امور فرهنگی با اشاره به این اپیدمی گفت: متاسفانه نسجیده سخن گفتن در جامعه ما به صورت اپیدمی درآمده است و افراد بدون داشتن اطلاعات لازم درباره مسایل مختلف اظهار نظر می‌کنند. اگرچه اين مشكل در مورد افراد یک مشکل اخلاقی و شرعی است اما برای مدیران یک نهی موکد است، زیرا ممکن است یک مدیر با صحبت‌هایش موجب شکل‌گیری بحث‌های حاشیه‌ای شود.

صالحی افزود: این یکی از دلایل تاخیر در اطلاع‌رسانی و مصاحبه با مطبوعات بود. دلیل دوم هم این است که در ادبیات دینی ما وعده دادن بیجا به‌شدت نهی شده است. این نیز یکی از اپیدمی‌های اجتماعی در جامعه ماست. روایات مختلفی داریم که حتی نباید به بچه‌ها وعده دروغ بدهیم و در عرصه مدیریت نیز باید از آن پرهیز شود.

یافتن نقشه راه در جلسات با دست‌اندرکاران نشر و مدیران فرهنگی

وی با اشاره به انجام تحقیق‌های میدانی در یک ماه گذشته گفت: به دلايل ياد شده در 2 ماه گذشته که در کجا هستیم و باید به کجا برسیم. یکسری جلسات میدانی وسیع در حوزه وظایف معاونت فرهنگی داشتم تا از این طریق به ارزیابی جایگاه این معاونت برسم. دیدار با مجموعه ناشران اعم از انجمن ناشران دانشگاهی، انجمن ناشران فرهنگی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و ... از جمله جلساتی بود که برگزار شد. همچنین در حوزه چاپ با انجمن پیشکسوتان چاپ، صادرکنندگان چاپ، تعاون تهران و انجمن علمی صنعت چاپ دیدار داشتم و به تبادل نظر پرداختیم و  با فضای عرصه چاپ به نحو میدانی و مدیریتی آشنا شدم.

صالحی درباره دیدارهای خود با مدیران قبلی وزارت ارشاد گفت: بنده  با آقایان سیدمحمد حسینی، صفارهرندی، مسجدجامعی دیدار داشتم و از تجربیات آن‌ها در این حوزه استفاده بردم و سعی کردم با تبادل نظر از یکی از مشکلات حوزه مدیریت که گسست تجارب است دوری کنم.

وی افزود: این مدیران تجاربی داشتند و اگرچه ممکن بود برخی ایده‌های آن‌ها با توجه به زمان تغییر کرده باشد اما به عنوان یک مدیر مدتی سکان اداره فرهنگی کشور را در دست داشتند و من نیز از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شدم.

صالحی با اشاره به دیگر اقدامات خود در یک ماه گذشته گفت: در این فرصت تحلیل اسناد بالادستی و وزارتخانه‌ای، محتوای قراردادها و فروش کتاب از دیگر بخش‌های کاری من بودند. این سه بررسی موجب شد تا برنامه‌ای را برای معاونت فرهنگي تدوین کنم. برنامه‌ای که قابلیت اجرا داشته باشد و نه وعده‌های سرخرمن. پیش‌نویس این برنامه آماده شده است و در آینده نزدیک بر روی سایت قرار می‌گیرد.

تسریع ممیزی کتاب‌ها 
معاون امور فرهنگی در پاسخ به خبرنگار ایبنا مبنی بر روند ممیزی در اداره کتاب و انتخاب ممیزان جدید برای این وزارتخانه و تسریع دریافت مجوز کتاب گفت: تاکید من به آقای کمالی‌نژاد، سرپرست موقت اداره کتاب دو مورد بوده است؛ یکی تسریع در کارها و دوم تکریم ارباب رجوع فرهنگی. کسانی که به اداره کتاب می‌آیند عمری را صرف کار فرهنگی کرده‌اند و از این رو باید با احترام با آن‌ها برخورد شود.

وی افزود: گزارشی که ما از ایشان داشتیم نشان می‌دهد روند ممیزی کتاب‌ها رو به جلو بوده است. در این یک ماه نسبت به مشابه  سال گذشته زمان ممیزی کتاب‌ها کوتاه‌تر شده است و ما رو به جلو حرکت کرده‌ایم. همچنین روند پاسخگویی نیز خوب بوده است و ناشران در مدت یکماه گزارشی از انتشار کتاب خود دریافت کرده‌اند.

دلایل لغو امتیاز نشر چشمه

وی در پاسخ به رأی لغو امتیاز نشر چشمه و ادامه فعالیت‌های آن گفت: بحث نشر چشمه از ابتدایی که من برای معاونت انتخاب شدم یکی از بحث‌هایی بود که هم از سوی مجموعه ارشاد و هم از سوی خبرنگاران پیگیری می‌شد. معتقدم قانون بد بهتر است بی‌قانونی است. ما نمی‌توانیم در یک فضای بی‌قانون انتظار عدالت و آزادی داشته باشیم. در بی‌قانونی چیزی اتفاق نمی‌افتد. طبعاً قوانین مصوب بالادستی لازم‌الاجرا هستند و برای ما نیز محترم محسوب می‌شوند و نباید سلیقه‌ای با قوانین برخورد کنیم.

وی افزود: برای من چند چیز ارزش بنیادی دارد و نمی‌توانم از آن‌ها فاصله بگیرم؛ دین، اخلاق اجتماعی، نظم عمومی و نظام اسلامی. نمی‌خواهم پز روشنفکری بدهم بلکه شخصاً به این امور اعتقاد دارم و خود را مستلزم اجرای آن‌ها می‌دانم و معتقدم گفتمان‌های متنوع فکری در چارچوب نظام به نفع نظام و کشور است. تنوع فکری در چارچوب قانون و نظام کشور را به جلو حرکت می‌دهد و بسته‌نگری، انحصارگرایی و تفسیر سلیقه‌ای قانون نه به نفع اسلام نه به نفع نظم و امنیت اجتماعی است. البته نگاه‌هایی در داخل کشور وجود دارند که معتقدم می‌توانند از طریق دیگری این کشور را اداره کنند من به این اندیشه‌ها احترام می‌گذارم اما آن کاری را که به آن‌ها اعتقاد دارم انجام می‌دهم.

وی درباره مشکل حقوقی نشر چشمه گفت: از ابهامات موجود در پرونده نشر چشمه مي توان به موضوع حقوقی و قانونی‌بودن و محتوای آثار این انتشارات اشاره كرد. من آثار نشر چشمه را پيش از اين خوانده‌ام اما با این نگاه که محتوای این آثار دارای ایراد و اشکال هستند باید بار دیگر به بازخوانی این آثار پرداخت. اعتقاد به بولتن سازی از کتاب‌ها ندارم. اصلا درست نیست که یک پاراگراف از کتاب را جدا کرد بلکه آن پاراگراف باید در داخل متن کتاب مورد بررسی قرار بگیرد. البته درباره مشکلات محتوای این نشر در آينده اظهار نظر خواهم کرد.

برای نشر چشمه حکمی صادر نشده است

وی افزود: درباره نشر چشمه نباید بی‌انصافی بکنیم. درباره مشکلات حقوقی این نشر ابهاماتی وجود داشت اگر محکمه‌ای حکمی برای تعلیق این نشر صادر کرده است این حکم باید در پرونده نشر چشمه وجود داشته باشد. این ناشر هیچ ابلاغ کتبی را درباره این موضوع دریافت نکرده است. به طور شفاهی به این ناشر گفته شده است که دیگر اجازه فعالیت ندارند، كه البته ابهامات دیگری نیز در این پرونده وجود دارد. مجموعه این ابهامات موجب شد تا من کمیته حقوقی برای این نشر تشکیل دهم تا فعالیت‌های این نشر را پیگیری کند.

وی افزود: این کمیته در حال پایان کار است و به زودی گزارش آن آماده می‌شود حرف‌هایی دارم اما برای این‌که صحبت‌های من بر  رای این کمیته تاثیر نگذارد فعلا از  صحبت در این مورد اجتناب می‌کنم.

صالحی درباره صحبت‌های چند روز پیش وزیر ارشاد درباره فعالیت نشر چشمه گفت: آقای جنتی نیز معتقد هستند هنوز ابلاغ کتبی برای این ناشر صادر نشده است و از این رو اعلام کردم نشر چشمه فعال است در حال حاضر کتابفروشی این انتشارات مشغول به کار است و کارهای جنبی دیگری نیز انجام می‌دهد. 

گزارش تکمیلی این نشست متعاقبا منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط