شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۴
فعالیت ناچیز ناشران شهرستانی در بازار کتاب‌های علمی

گزارش بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب، از ثبات جایگاه کتاب‌های علوم عملی در هفته دوم آبانماه خبر داد. ناشران شهرستانی نیز در این مدت فعالیت چندانی نداشته و تنها دو عنوان کتاب علمی را روانه بازار نشر کرده‌اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خانه کتاب در گزارش آماری خود از تاریخ یازدهم تا پانزدهم آبانماه، از انتشار یک‌هزار و 322 عنوان کتاب در این مدت خبر داده است.

34 عنوان کتاب، سهم علوم طبیعی و ریاضیات
از میان این تعداد کتاب چاپ شده، تنها 34 عنوان سهم کتاب‌های علوم طبیعی و ریاضیات بوده‌است. از این میان، 29 عنوان کتاب تالیفی و پنج کتاب نیز در این حوزه از سوی مترجمان به فارسی برگردانده شده‌است. 

براساس گزارش منتشر شده از آمار نشر کشور، 12 عنوان کتاب در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات  نخستین‌بار راهی کتابفروشی‌ها شده و 22 عنوان نیز  چندمین بار مجوز چاپ گرفته و منتشر شده‌اند.

دو کتاب سهم ناشران شهرستانی
ناشران پایتخت‌نشین، در این مدت 32 عنوان کتاب را در این حوزه منتشر کرده و ناشران شهرستانی نیز تنها با دو عنوان کتاب به بازار نشر کتاب‌های علمی آمده‌اند.

182 عنوان کتاب؛ آماری قابل اعتنا
علوم عملی که در این هفته صاحب جایگاه دومی در بازار نشر شده‌است در مجموع شاهد انتشار 182 عنوان کتاب از سوی ناشران بوده که از این میان، 142 عنوان به قلم مولفان کشور تالیف شده و 40 عنوان نیز به همت مترجمان به فارسی برگردانده‌ شده‌است.

106 عنوان کتاب در حوزه علوم عملی برای نخستین‌بار منتشر شده و 51 عنوان نیز بنا به تقاضای بازار تجدید چاپ شده‌اند.  

ناشران تهرانی همچنان پیشرو

بنا به اعلام خانه کتاب، ناشران پایتخت‌نشین در این میان با تعداد کتاب بیشتری در حوزه علوم عملی به بازار کتاب آمده‌اند. ناشران تهرانی 141 عنوان کتاب را راهی بازار نشر کشور کرده و ناشران فعال در مراکز استان‌ها نیز 41 عنوان کتاب را منتشر کرده‌اند.

براساس آمار خانه کتاب، کتاب «شروع کار با Apche,MYSQL 6PHP تیم بورونچیک» با شمارگان 50 نسخه‌ای به‌عنوان کتاب دارای کمترین شمارگان شناخته شده و کتاب «سرطان سینه» نیز با دارا بودن تنها 16 صفحه به‌عنوان کتابی با کمترین صفحات معرفی شده‌است.

کتاب «ریاضی‌ کار پنجم ابتدایی» نیز در میان کتاب‌های درسی به‌عنوان کتاب دارای بیشترین تعداد چاپ، با 135 نوبت چاپ شناخته شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها