یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۳
تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نقطه آغاز اُفول آمریکا است

آیین رونمایی از کتاب «دانشجویان و گروگان‌ها» برگزار شد. جواد منصوری، معاون اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این مراسم با بیان این‌که تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تثبیت انقلاب اسلامی موثر بود، گفت: این تسخیر در طول تاریخ ایران، نقطه آغاز اُفول آمریکا به شمار می‌آید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «دانشجویان و گروگان‌ها» عصر یکشنبه (12 آبان ماه) در سالن جلسات خبرگزاری فارس برگزار شد.

جواد منصوری، معاون اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این مراسم با بیان این‌که انقلاب اسلامی ابتدا به صورت یک واقعه مهم در دنیا تلقی نشد بلکه به عنوان یک واقعیت عجیب و باورنکردنی مطرح شد، اظهار کرد: بحث ایران و آمریکا از جمله بحث‌های تمام ناشدنی به شمار می‌آید. بنابراین، به شیوه‌های مختلف مطرح می‌‌شود.

وی ادامه داد: ایران بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قصد درگیری با آمریکا را نداشت اما آمریکایی‌ها 20 روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موضع‌گیری کردند و از سوی آن‌ها مباحثی مبنی بر این‌که چرا ایران محاکمه می‌کند؟ یا چرا ایران مساله حجاب را بیان می‌کند؟ مطرح شد. سپس به‌ تدریج به ایران بیانیه دادند که محتوای این بیانیه‌ها، متهم کردن ایران در برانگیختگی نظم بین‌الملل را دربرداشت. به این ترتیب دوباره علیه ایران برخاستند.

معاون اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: آمریکایی‌ها در نیمه نخست سال 1358 به صورت متعدد مقابل ایران ایستادند. در این میان اسراییلی‌ها تحلیلی داشتند مبنی بر این‌ که انقلاب اسلامی، خاورمیانه را خواهد لرزاند و به دنبال آن، دنیا خواهد لرزید. بنابراین، باید مانع از پیشروی این انقلاب شد. آمریکایی‌ها نیز به‌تدریج با این رویکرد، علیه ایران به نزاع برخاستند.

منصوری ادامه داد: با وجود افراد بسیار قدرتمند در سفارتخانه آمریکا با هدف حمایت و پشتیبانی از این سفارتخانه، به صراحت می‌توان گفت از معجزات الهی بود که این سفارتخانه به شیوه‌ای عجیب به تسخیر دانشجویان متعهد و مسلمان درآمد. در این میان، عده‌ای از فرصت‌طلبان روی کار آمدند و بیان کردند که بعد از سفارتخانه آمریکا، حالا دیگر نوبت سفارتخانه‌های انگلیس و شوروی است که باید تسخیر شوند اما امام خمینی (ره) در هشداری قاطعانه مردم را از حمله به سایر سفارتخانه‌ها بازداشت.

وی با بیان این‌که تسخیر لانه جاسوسی آمریکا باعث شد ایران به نماینده‌ای از جریان ضداستکباری در دنیا تبدیل شود، توضیح داد: معتقدم واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا آن‌طور که شایسته است، بازتاب نداشت. بنابراین، انجام فعالیت‌های تحقیقاتی با موضوع تبعات و بازتاب‌های این واقعه ضرورت دارد؛ چرا که نسل جوان ما باید بدانند در این واقعه چه حوادثی رُخ داده است.

بخش دیگر این مراسم به سخنرانی حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مدیر تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی اختصاص داشت. وی اظهار کرد: حدود 60 سال از رویارویی آمریکا با ملت ایران می‌گذرد که تنها 35 سال از این سال‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. حضور پُررنگ آمریکایی‌ها در ایران، در کودتای 28 مرداد سال 1332 مشاهده می‌شود که شاه را مجری اصلی خواسته‌های خود قرار داده بود به‌گونه‌ای که شاه در راستای تحقق اهداف پلید آمریکایی‌ها گام برمی‌داشت.

حجت‌الاسلام فخرزاده ادامه داد: از آن زمان به بعد آمریکایی‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگی، نظامی، تجاری ایران دخالت می‌کردند و حتی در انتخاب وکیل‌ها، وزیران و مدیریت اداره‌های ایران نقش داشتند. در این هنگام، جنبش‌های مردمی آغاز شد. بنابراین، آمریکا نیروهای خود را برای پیشگیری از این جنبش‌ها به ایران اعزام کرد.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها با ورود امام خمینی (ره) به ایران و پیروزی انقلاب اسلامی دوباره در امور ایران دخالت کردند. مردم ایران که سابقه تاسف‌برانگیز کودتای 28 مرداد 1332 را در ذهن داشتند، می‌دانستند اگر کوتاهی کنند دوباره دچار مشکل می‌شوند. بنابراین، نگران بودند که دوباره آن وقایع تکرار نشوند. در نهایت با حمایت آمریکایی‌ها از شاه، صبر ملت ایران تمام شد به‌گونه‌ای که واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به وقوع پیوست.

مدیر تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی عنوان کرد: دانشجویان پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به شیوه‌ انسان‌دوستانه با گروگان‌ها برخورد ‌کردند. در مدت 440 روز گروگان‌گیری آمریکایی‌ها، حوادث متعددی رُخ داده‌ است که در آن زمان، با پوشش خبری بسیار خوبی مواجه شدند؛ به‌گونه‌ای  شبکه خبری تصویری به نام  CNN به دلیل پوشش دادن اخبار واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا راه‌اندازی شد.

حجت‌الاسلام فخرزاده با بیان این‌که تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار بود به‌گونه‌ای که امام خمینی (ره) از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کرد، تاکید کرد: تدوین، تالیف و انتشار کتاب‌هایی با رویکرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به معرفی این واقعه به نسل جوان و شناساندن حوادث مرتبط با این واقعه کمک به‌سزایی می‌کند.

وی با بیان این‌که کتاب «دانشجویان و گروگان‌ها» از این نظر که به برخی  سوال‌ها و دغدغه‌های نویسنده درباره واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا پاسخ می‌دهد، اهمیت دارد، افزود: تعداد کتاب‌هایی که با موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا منتشر شده‌اند، انگشت‌شمار است. بنابراین، معتقدم که در این حوزه در ابتدای مسیر هستیم و باید بیش از پیش در این راستا قلم زد.

حسین جودوی، نویسنده کتاب «دانشجویان و گروگان‌ها» از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: آن‌قدر که آمریکایی‌ها به موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا پرداخته‌اند و با توجه به این‌که این واقعه از افتخارات ایران محسوب می‌شود، در داخل کشورمان به‌گونه‌ای شایسته و در قالب کتاب، فیلم، مستند، عکس، سینما و حتی سریال تحلیل و بررسی نشده است.

وی ادامه داد: اغلب دیده شده است که از میان این 400 دانشجو تنها افراد شاخص مطرح شده‌اند؛ در این اثر سعی کردم از افرادی بهره‌‌مند شوم که یا تاکنون با آن‌ها صحبت نشده است یا کمتر مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند. اگر هم در برخی موارد اسامی تکراری دیده می‌شود، کوشیده‌ام از زاویه جدید به واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بپردازم.

نویسنده کتاب «دانشجویان و گروگان‌ها» با اشاره به نگارش این کتاب از زاویه تاریخی ـ اجتماعی افزود: تعدادی از این دانشجویان در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به شهادت رسیدند که در کتاب‌های مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، کمتر به آن‌ها اشاره شده است. بنابراین لازم است نویسندگان ما در آثار خود به معرفی این دانشجویان نیز بپردازند.

در این مراسم مسعود اله‌یاری، مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی اسامی کتاب‌هایی را که تاکنون این موسسه با موضوع تسخیر لانه جاسوسی آمریکا منتشر کرده است، عنوان کرد.

«گروگان‌گیری ایرانی» اثر «راکی سیک من» با ترجمه مریم کمالی، «تسخیر لانه جاسوسی» نوشته دکتر سیدمحمد هاشم‌پور یزدان‌پرست، «تاریخ شفاهی جنبش دانشجویان مسلمان» تدوین آقایان روزی‌طلب و ثابتی‌منفرد، «انتخاب دشوار» نوشته «سایروش ونس» با ترجمه خیراله خیری‌اصل، «چالش‌های ایران و آمریکا» اثر دکتر جواد منصوری، «بحران» نوشته «همیلتون جردن» با ترجمه محمد طاهری‌مقدم و «سیاست آمریکا در قبال ایران» اثر دانشگاه «جورج واشنگتن» با ترجمه نعمت‌اله عاملی عناوین این کتاب‌ها، مولفان و مترجمان برخی کتاب‌هایی هستند که درباره تسخیر لانه جاسوسی منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط