یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
ثبات در بازار چاپ و نشر حاکم شده است

علی مغانی، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با اشاره به مشکلات چاپ و نشر کشور گفت: با آمدن دولت یازدهم بازار به ثبات رسیده است، امیدواریم که این ثبات قیمت‌ها باعث رونق در بازار چاپ و نشر کشور شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با بیش از سه دهه فعالیت در رسته‌های چاپخانه‌داران، صحافان، لیتوگرافان، مهر و پلاک و چاپ سیلک به کار خود ادامه می‌دهد، این اتحادیه پیش از انقلاب اسلامی ایران به‌صورت سندیکای فعالیت می‌کرده، با پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت چاپ خراسان دارای اتحادیه می‌شود. اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی اکنون 250 عضو فعال دارد.

علی مغانی، در ارتباط با مشکلات پیش‌روی چاپخانه‌داران استان خراسان رضوی گفت: مشکلات چاپخانه‌داران در یک بخش خلاصه نمی‌شود، یکی از مشکلات موجود وام‌هایی است که چاپخانه‌ها از دولت گرفته‌اند و به‌دلیل مشکلات فراوان قادر به پرداخت آن نیستند. دیگر مشکل چاپخانه‌های مرتبط با سازمان‌های دولتی است، با تغییر دولت بسیاری از اداره‌ها منتظر تغییر مدیران هستند، برخی سازمان‌ها هنوز مدیر ندارند و به چنین دلایلی با مشکلات مالی مواجه شده‌اند.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی ادامه داد: مشکل دیگر این است که کارخانه‌ها و بخش صنعتی مرتبط با چاپخانه‌ها با مشکل نقدینگی همراه هستند، اکنون بسیاری از کارخانه‌ها چک‌های یک ساله به چاپخانه‌داران تحویل می‌دهند، یعنی چاپخانه‌داران کار را امروز انجام می‌دهند و هزینه را یک سال آینده دریافت می‌کنند. 

وی با اشاره به ماه‌های ابتدایی دولت یازدهم گفت:‌ فضای بازار نسبت به چند سال گذشته بهتر شده چراکه با آمدن دولت جدید، امید در دل مردم دوباره زنده شده است. قیمت ارز در چند ماه گذشته ثابت مانده و این باعث ایجاد نوعی ثبات در بازار شده است. با معرفی وزیران و مدیران شایسته در دولت یازدهم انتظارها از دولت بالا رفته است.

شهرک چاپ و نشر خراسان آماده بهره‌برداری است
این عضو شورای سیاستگذاری صنعت چاپ ایران در توضیح وضعیت شهرک‌ چاپ و بسته‌بندی خراسان اظهار کرد: در دور دوم سفرهای استانی دولت نهم به استان خراسان رضوی تاسیس شهرک چاپ و نشر خراسان تصویب و زمینی در شهرک صنعتی توس به این صنعت اختصاص داده شد، در مشهد زمین متری 156 هزار تومان به‌فروش می‌رسد در حالی که در قم همین زمین متری 43 هزار تومان فروخته شده است، این تفاوت قیمت چه دلیلی دارد؟ ارگان‌های مربوطه باید پیگیر این مساله باشند چراکه چنین مشکلاتی مانع راه‌اندازی این شهرک شده است. اکنون این شهرک قابل بهره‌برداری است اما نیاز به تخصیص تسهیلاتی دارد تا چاپخانه‌داران برای این تغییر مکان انگیزه داشته باشند.
 
وی ادامه داد: ماشین‌های چاپ از گرانقیمت‌ترین ابزار صنعتی است، چاپخانه‌داران ماشین چاپ و مواد اولیه را گران تهیه می‌کنند، هزینه کارگر، حامل‌های انرژی، مالیات و ارزش افزوده را می‌دهند اما پول خود را یک سال بعد دریافت می‌کنند، این یعنی که صنعت چاپ بیمار است. دولت قرار است تسهیلاتی را به اهالی صنعت چاپ بدهد، امیدوارم که این تسهیلات به صنعت چاپ کمک کند. 

مغانی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: بیشترین مراجعه‌های چاپخانه‌داران به اتحادیه مربوط به دارایی است، اکنون چاپخانه‌داران سودی نمی‌کنند که بخواهند برای آن مالیات بدهند، در همه جای دنیا برای ارزش افزوده مالیات می‌گیرند اما ما برای ضرر افزوده نیز باید مالیات بدهیم.

حبیب‌الله عابدی‌نسب، مدیر چاپخانه «آبرنگ» نیز مشکلات پیش روی چاپخانه‌دارن را مطرح کرد. وی سال 1344 در مشهد متولد شد و از سنین کودکی (7-8 سالگی) به کار چاپ پرداخت، وی در سال 1367 موفق شد نخستین چاپخانه‌‌اش را با نام «چاپ استقلال» تاسیس کند. 

وزارت ارشاد در حد توان از چاپخانه‌داران حمایت کرده است
عابدی‌نسب، چاپخانه‌دار مشهدی با اشاره به مشکلات صنعت چاپ گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سال‌ها در حد توان از چاپخانه‌داران حمایت کرده است و کاری بیش از این از دست ارشاد برنمی‌آید، مشکلات این صنعت زمانی برطرف خواهد شد که همه علاوه بر دید هنری و فرهنگی با دید صنعتی به چاپ نگاه کنند. چاپ یک صنعت است و مشکلات آن باید از طرف نهادی صنعتی برطرف شود. 

وی در توضیح وضع سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ در دنیا صنعتی سودآور است اما در ایران به‌دلیل برخی مشکلات قانونی، طی سال‌های گذشته به سرمایه‌گذاری خطرناک تبدیل شده است چراکه قیمت‌ها بسیار بالاست و برای شروع نیاز به سرمایه زیادی دارد، اگر مدیر چاپخانه تجربه لازم را نداشته باشد فعالیتش به بار نخواهد نشست.

عابدی‌نسب درباره مشکلات و رکود بازار کاغذ اظهار کرد: دولت باید مانند سال گذشته با ایجاد کمیسیون کاغذ به بازار ورود و مشکلات را برطرف کند، اکنون بازار کاغذ را ترس فراگرفته و مصرف‌کنندگان نمی‌توانند کاغذ خریداری کنند، دولت با دادن یارانه می‌تواند ترس خرید کاغذ را از بین ببرد. این کمسیون حتی می‌تواند در بحث مرکب و قطعات یدکی نیز ورود کرده و برای حل گرانی آن چاره‌ای بیندیشد. 

صنعت چاپ نیاز به اتاق فکری پویا دارد
وی ادامه داد: باید با همت مسوولان دولتی و صنفی اتاق فکری فعال و پویا برای صنعت چاپ تشکیل داد و جلسه این افراد باید هر ماه، بعد از بازدید از واحدهای چاپی یک استان تشکیل شود تا با لمس مشکلات برای آن برنامه‌ریزی کنند، چاپخانه‌دارانی مانند من فقط می‌توانند مشکلات را بیان کنند و توانایی حل مشکلات را ندارند. همچنین این اتاق فکر باید به شناساندن صنعت چاپ به‌عنوان صنعت اول بسیاری از کشورها کمک کند. 

مدیر چاپخانه آبرنگ ادامه داد: این اتاق فکر می‌تواند طی یک فراخوان فکرها و ایده‌های مفید را جمع‌آوری کند و با بررسی ایده‌ها، کارهای اجرایی را انجام دهد، برای مثال برخی طرح‌های زودبازده در دولت نهم و دهم موثر واقع شد. اگر مشکلات چاپ حل شود زعفران در اسپانیا بسته‌بندی و چاپ نمی‌شود. 

چاپ دیجیتال باید زیر نظر اتحادیه فعالیت کند
محمدرضا منصوری آ‌ل‌یاسین، مدیر چاپخانه «بهار» نیز یکی از افرادی است که به مشکلات چاپخانه‌داران اشاره کرد. وی که متولد 1337 در مشهد است از 15 سالگی وارد چاپخانه شده و با تلاش بسیار و گذراندن پله‌های ترقی، موفق به تاسیس چاپخانه در سال 1377 شد،‌ این چاپخانه بعد از گذشت 15 سال همچنان در خیابان رسالت واقع در شهرستان طرقبه به کار خود ادامه می‌دهد.

منصوری‌آل‌یاسین با اشاره به نبود کار در شهرهای کوچک مانند طرقبه گفت: مدت‌هاست که به دلیل نبود کار تقاضای انتقال چاپخانه به مشهد را داده‌ام اما تا به امروز موفق نشده‌ام، بزرگترین مشکل چاپخانه‌داران شهرستانی نبود کار است.  در یک منطقه چند آژانس املاک نمی‌توانند در فاصله نزدیک به هم فعالیت کنند، این نکته باید در مجوز دادن چاپخانه‌ها نیز مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به چاپخانه‌های دیجیتال اظهار کرد: اکنون یک نفر مغازه‌ای اجاره می‌کند و با استفاده از یک دستگاه چاپ دیجیتال به کار چاپی می‌پردازد، نه مالیات می‌دهد، نه پول گزاف دستگاه‌های چاپ، همچنین هیچ هزینه‌ای را برای کارگر پرداخت نمی‌کند. چنین فضاهایی باعث ایجاد رقابتی ناسالم شده است.

مدیر چاپخانه بهار در توضیح مالیات بر ارزش افزوده گفت: بر اساس اعلام اداره دارایی ما موظف هستیم که در صورت انجام هر کار چاپی فاکتور صادر کنیم، در صورت صدور فاکتور 6 درصد به مبلغ اعلام شده اضافه می‌شود، به همین دلیل متقاضیان کار را به یک چاپ دیجیتال می‌سپارند و علاوه بر کاهش قیمت، 6 درصد مالیات را هم پرداخت نمی‌کنند. سوال من از مسوولان این است که چرا چاپخانه‌های دیجیتال 6 درصد مالیات ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد:‌ کمتر از 10 سال است که دستگاه‌های چاپ دیجیتال وارد صنعت چاپ شده‌ است و افرادی بدون تجربه چاپی به کار چاپ می‌پردازند، این افراد به راحتی قیمت‌ها را می‌شکنند و برای جلب مشتری دست به رقابت ناصحیح می‌زنند، اکنون افرادی با خرید یک ماشین دیجیتال و مستقر کردن آن در خانه خود بدون هیچ نظارتی به کار چاپی می‌پردازند.

منصوری‌آل‌یاسین در بخش پایانی صحبت‌هایش به راهکاری برای حل این مشکل پرداخت و اظهار کرد: چاپ دیجیتال باید زیر نظر اتحادیه چاپخانه‌داران مشهد به کار خود ادامه دهد تا بر این حوزه نیز نظارت کافی انجام شود، همچنین اگر قرار است که چاپخانه‌داران دیجیتال مالیات بر ارزش افزوده ندهند ما نیز از پرداخت مالیات باید معاف شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط