دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
ایجاد کلینیک «کتاب درمانی» در باغ کتاب تهران

علی‌اکبر اشعری، رییس باغ کتاب تهران درچهاردهمین همایش سراسری انجمن علمی‌-‌دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی با موضوع «کتاب‌درمانی»، از ایجاد کلینیک کتاب‌درمانی و برپایی نمایشگاه یاد یار مهربان 92، در باغ کتاب تهران خبر داد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ دومین روز از چهاردهمین همایش سراسری انجمن علمی‌-‌دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا (س) با موضوع «کتاب‌درمانی» امروز دوشنبه (6 مهرماه)، با حضور علی‌اکبر اشعری، رییس باغ کتاب تهران،‌ استادان و دانشجویان دانشکده علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا (س) در سالن خوارزمی این دانشگاه برگزار شد.

در این همایش، علی‌اکبر اشعری با اشاره به برنامه‌های باغ کتاب تهران در زمینه‌های مختلف، عنوان کرد: ایجاد کلینیک «کتاب‌درمانی» در باغ کتاب تهران یکی از برنامه‌های این مجموعه است که در این زمینه در حال‌ مذاکره با کارشناسان حوزه‌های مختلف همچون روانشناسی هستیم. به‌طور قطع این‌گونه همایش‌ها پشتوانه علمی مناسبی برای ایجاد این کلینیک خواهد بود.

وی شیوه «کتاب درمانی» را علاوه ‌بر تاثیرگذار بودن در درمان انسان، درمان‌گر کتاب نیز دانست و افزود: کتاب به‌عنوان یک موجود زنده بیمار می‌شود و این بیماری از انسان به کتاب منتقل می‌شود. برای پیشگیری از این اتفاق، باید راه‌های حفاظت از این سرمایه ملی هموار شود.

برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان 92 در باغ کتاب تهران
اشعری در ادامه درباره نحوه برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان، یادآور شد: نمایشگاه «یاد یار مهربان» پارسال  به‌صورت آزمایشی در باغ کتاب تهران برگزار شد که تجربه موفقی بود و قرار است این رویداد فرهنگی، امسال نیز در این مکان برپا شود. دانش‌آموزان مقاطع مختلف، کادر آموزشی، ‌طلاب حوزه‌های علمیه و دانشجویان می‌توانند با توجه به سقف اعتبار دریافتی، از این نمایشگاه کتاب بخرند.

اشعری در ادامه با بیان این مطلب که باغ کتاب تهران در آینده میزبان همه رویداد‌های حوزه کتاب خواهد بود، اظهار کرد: یکی از نقایص برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره)، امکان عرضه کتاب‌های منتشر شده در دو سال گذشته است و این در حالی است که پس از انتقال نمایشگاه کتاب به باغ کتاب تهران، محدودیتی در عرضه کتاب‌های قدیمی‌تر هم وجود نخواهد داشت. 

رییس باغ کتاب تهران با اشاره به مهیا بودن همه امکانات برای برگزاری برنامه‌های مختلف حوزه کتاب در باغ کتاب تهران، عنوان کرد: باتوجه به تغییرات وسیع در حومه تپه‌های عباس‌آباد از جمله افزایش ظرفیت پارکینگ این منطقه، ساخت انواع وسایل حمل و نقل پیشرفته عمومی و اتصال مسیرهای مختلف شرق و غرب، پیش‌بینی می‌شود روزانه 30 هزار نفر از نمایشگاه و فروشگاه باغ کتاب تهران دیدن کنند. 

در ادامه این همایش، کیمیا تقی‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌ الزهرا (س) براساس نتایج یک تحقیق درباره نحوه آشنایی دانشجویان دختر دانشگاه‌‌های تهران و الزهرا (س) با طب سنتی گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد، تلویزیون  1/62 درصد را در زمینه آشنایی دانشجویان با طب سنتی به خود اختصاص داده است. در حالی که کتاب‌های طب سنتی، با 46 درصد در رتبه چهارم تاثیرگذاری انواع رسانه‌ها در آشنایی دانشجویان با طب سنتی هستند.

شهرزاد غلامی، دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌ الزهرا (س) نیز براساس نتایج تحقیق درباره بررسی تاثیرات درمانی بیماری افسردگی، گفت: بر اساس یافته‌های به‌دست آمده، شایع‌‌ترین دلیل توصیه کتاب به بیماران دچار افسردگی، با هدف تشویق به خود‌کمکی آن‌ها بوده و پذیرش درمانی بالای بیماران،‌ به‌عنوان مهمترین عامل در اثر‌بخشی کتاب‌درمانی معرفی شده است. بر اساس نتایج تحقیق دانشمندان خارجی، سن و سطح فرهنگ، دو عامل بعدی در اثر‌بخشی شیوه کتاب‌درمانی هستند.

چهاردهمین همایش سراسری انجمن علمی‌-‌دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا (س) با موضوع «کتاب‌درمانی» طی روزهای پنجم و ششم آبانماه در سالن خوارزمی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها