یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹
چرا پائولو کوئیلو به نمایشگاه کتاب فرانکفورت نمی رود؟

پائولو کوئیلو نویسنده سرشناس برزیلی باوجودحضور افتخاری کشورش در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفوت تصمیم دارد در این نمایشگاه حضور پیدا نکند. دلیل این تصمیم وی اعتراض به نویسندگانی است که از سوی دولت این کشور برای شرکت در این نمایشگاه انتخاب شده اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، پائولو کوئیلو 66 ساله این اقدام خود را اعتراضی به نویسندگان برزیلی که از سوی وزیر فرهنگ این کشور برای سفر به آلمان از آنان دعوت به عمل آمده اعلام کرده و در گفتگو با مارتین شولتس از هفته نامه «ولت آم زونتاگ» گفت: از میان 70 نویسنده‌ای که دعوت شده‌اند، من فقط 20 نفر را می‌شناسم و اسم 50 نفر دیگر را حتی نشنیده ام. من احتمال می دهم که آن ها دوستانِ دوستانِ دوستان هستند! و این یعنی خویشاوندسالاری.

کوئیلو این مطالب را در صفحه توییتر خود نیز با عنوان «دلیل این که من به فرانکفورت سفر نمی کنم» منتشر کرده است.

کوئیلو نسبت به این مساله که همه آن ها نویسندگان حرفه ای باشند، ابراز تردید می‌کند و می نویسد: چیزی که مرا خشمگین می کند، این است که در برزیل یک عرصه جدید و هیجان‌انگیز ادبی وجود دارد. اما من اسم بیشتر این نویسندگان جوان را در این فهرست ندیدم. البته من ارزش بسیار بالایی برای این نمایشگاه قائل هستم.

او با تاکید بر این که چیزهای بسیار زیادی او را به این نمایشگاه مرتبط می‌کند، بخصوص از یورگن بوس مدیر این نمایشگاه نام برد که نه تنها روند دگرگونی از پرینت به دیجیتال را با جدیت دنبال کرده بلکه به‌ویژه برای نشست هایی که برای این موضوع راه اندازی کرد قابل تجلیل است. 

این نویسنده مشهور گفت: نمایشگاه های بزرگ دیگری هستند، مثل نمایشگاه ژنو یا پاریس، که افت کرده اند چون بر مبنای برنامه های قدیمی پیش می روند.

کوئیلو نویسنده رمان های «کیمیاگر» و «ورونیکا تصمیم می گیرد بمیرد» در ادامه این گفتگو افزود: من باوجود ارزش بسیار زیادی که برای این نمایشگاه قائلم، اما در آن شرکت نخواهم کرد. چون  این روش را برای معرفی ادبیات برزیل مناسب و خوب نمی دانم.

کوئیلو چند سالی است که در ژنو زندگی می کند. او به شکل رسمی با شمار زیادی از همکارانش همچون ادواردو اسپور، کارولینا مون هایس، تالیتا خبوسس، آندره ویانکو، فلیپ نتو و رافائل دراکون صحبت کرده و می گوید: هر چه تلاش کردم  آن‌ها را به نمایشگاه فرانکفورت بیاورم، موفق نشدم. بنابر این به نشانه اعتراض تصمیم گرفتم خودم هم به فرانکفورت نروم. اگرچه اتخاذ این تصمیم به دلایل گوناگون برایم کاری دشوار بود.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت سه شنبه شب 8 اکتبر (16 مهر) افتتاح می‌شود. امسال 7100 غرفه گذار از 100 کشور جهان در این نمایشگاه شرکت می کنند که این رقم نسبت به سال گذشته اندکی کاهش داشته‌است. انتظار می رود طی پنج روز برگزاری این نمایشگاه 250 هزار تا 300 هزار نفر از آن دیدن کنند. در مجموع 1500 نویسنده در این نمایشگاه شرکت می کنند و 3100 برنامه برای حاضران تدارک دیده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها