دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۵
آزادگان مظلوم‌ترین ایثارگران دفاع مقدس‌اند

آیین معرفی کتاب «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» عصر دوشنبه (8 مهرماه) با حضور منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مسعود ده‌نمکی، نویسنده این اثر برگزار شد. ده‌نمکی در این مراسم از آزادگان به عنوان مظلوم‌ترین گروه ایثارگران دوران دفاع مقدس یاد کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم معرفی کتاب «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» نوشته مسعود ده‌نمکی عصر دوشنبه در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران با حضور گروهی از اصحاب رسانه برپا شد.

مسعود ده‌‌نمکی در این آیین اظهار کرد: همواره به آزادگان نوعی توجه ستادی وجود داشته و کمتر از بُعد فرهنگی به آن‌ها پرداخته شده است. شاید بتوان گفت که هیچ نهادی تاکنون از این وجه به آن‌ها توجه نکرده است.

وی ادامه داد: اگر بر تاریخ ذره‌بین بگذاریم، متوجه می‌شویم که یکی پُرافتخارترین دوره‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در اردوگاه‌هایی که ایرانیان در آن‌ها اسیر بودند، رقم خورده است. بارها رژیم بعث عراق اذعان کرده که ما در این اردوگاه‌ها شاهد انقلاب عظیم از سوی اسیران بودیم تا جایی که معلوم نبود آن‌ها اسیر ما هستند یا ما اسیر آن‌ها.

نویسنده کتاب «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» افزود: سینمای غرب با ساخت دَه‌ها فیلم، نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کرده است. در حالی که اسیران ایرانی در همین اردوگاه‌ها افتخاراتی آفریدند که در فرهنگ و هنر ایرانی کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با آزادگان از وجود چنین کمبودی لب به شکایت گشودند.

ده‌نمکی اظهار کرد: شاید در حوزه اسارت به تعداد فراوان خاطره‌نگاری‌‌های شفاهی مانند تالیف و معرفی پانصد عنوان کتاب انجام شده باشد اما همه این آثار به حوزه اسارت نگاه فردی دارند و همواره جای خالی داشتن نگاه کلی به این مقوله در آثار به چشم می‌خورد.

وی با بیان این‌که آزادگان دو گونه اسارت را گذرانده‌اند، افزود: شیوه مدیریت و برخورد با اسیران در هر اردوگاه عراقی با اردوگاه دیگر متفاوت بود. به همین دلیل، باید با نگاه بی‌طرفانه به مقوله اسارت پرداخت و آن را بازخوانی کرد.

نویسنده کتاب «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» عنوان کرد: از سال 1373 تحقیق و پژوهش فردی خود را در حوزه اسارت آغاز کردم.  150 نفر در طول بیست سال با من همکاری کردند که پنجاه نفر از آن‌ها به صورت متمرکز فعالیت می‌کردند. این اثر نتیجه بیش از 60 هزار ساعت مصاحبه است.

ده‌نمکی ادامه داد: در این راستا، همه اسناد موجود در مطبوعات و اسناد صلیب سرخ که درباره آزادگان وجود داشت، جمع‌آوری شد و تمام این مطالب با هم تلفیق شدند و در نهایت بانک اطلاعاتی 80 جلدی با عنوان «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» به وجود آمد که 78 جلد آن ارایه شده‌اند. بقیه مجلدها پس از نگارش در سال‌های آینده منتشر خواهند شد.

وی با اشاره به سرفصل‌های کتاب «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» گفت: بخش نخست این اثر، مجموعه کتاب‌های مرجع، با موضوع اسارت و آزادگان را در بر دارد. در بخش دوم مجموعه کتاب‌های اردوگاهی، شامل 31 عنوان و 59 مجلد که هر اردوگاه و زندان یک عنوان را در چند مجلد به خود اختصاص داده است، تهیه شده‌اند.

نویسنده کتاب «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» ادامه داد: مجموعه کتاب‌های موضوعی اسارت و آزادگان، موضوع بخش سوم این اثر را تشکیل می‌دهند که دَه‌ها عنوان و موضوع اصلی و فرعی مانند «فرماندهی و رهبری در اسارت»، «بهداشت، درمان و تغذیه» و «ورزش، هنر و کار» را در خود جای خواهد داد. این بخش از کتاب «فرهنگ نامه اسارت و آزادگان» در آینده نزدیک نگارش خواهد شد.

ده‌نمکی با بیان این‌که این مجموعه با هزینه‌های بخش خصوصی تحقیق و نگارش شده است، افزود: بخشی از این هزینه‌ها را نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متقبل شده است.

وی با بیان این‌که بیش از چهار میلیارد تومان برای تحقیق و نگارش این اثر هزینه شده است، گفت: این مجموعه پنجشنبه (11 مهر) از ساعت 9 تا 11 در تالار وحدت رونمایی خواهد شد.

منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم درباره کتاب «فرهنگ‌نامه اسارت و آزادگان» توضیحاتی ارایه کرد و در پایان به تشریح فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در روز‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط