سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
فداکاری‌های رزمندگان باید در قالب کتاب به نسل آینده منتقل شوند

امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آیین رونمایی از پنج عنوان کتاب جدید مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان این‌که هیچ عملیاتی در طول هشت سال دفاع مقدس وجود ندارد که بدون حضور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی انجام شده باشد، گفت: باید بکوشیم تا فداکاری‌ها و مجموعه ایثارگری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در قالب مستند و کتاب به نسل آینده منتقل شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از پنج عنوان کتاب جدید مرکز اسناد انقلاب اسلامی با حضور امیر احمد‌رضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام‌ روح‌الله حسینیان و سیدمحمد حسین حجازی، رییس فرهنگسرای اندیشه و جمعی از پژوهشگران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس عصر روز گذشته، دوشنبه، یکم مهرماه92 در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

امیر احمد‌رضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: زمانی که امام حسین(ع) مناسک حج را رها کردند و تصمیم‌داشتند به سرزمین کربلا رهسپار شوند، نامه‌های فراوانی با محتوای اعلام آمادگی برای خدمت به ایشان و اسلام به دستشان رسید. اما وقتی موعد کمک فرا رسید، هیچ جوابی از سوی مردم دریافت نکردند. در صورتی که وقتی رژیم بعث عراق علیه ایران برخاست، ملت ولایتمدار اسلامی نشان دادند که دین در عمق جانشان نفوذ کرده است بنابراین، به ندای حسین زمانشان لبیک گفتند.

وی ادامه داد: در دوران هشت سال دفاع مقدس، پیر و جوان، خُرد و کلان و مرد و زن لباس رزم پوشیدند و در خون خود غلتیدند اما اجازه ندادند دشمن به سرزمینشان تجاوز کند. این کار بسیار بزرگی است که ملت ما در هشت سال دفاع مقدس انجام داد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: استکبار جهانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به دنبال این بود که چیزی غیر از انقلاب اسلامی در جهان حاکم شود. به همین دلیل فعالیت‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده بود. نخست، به محاصره اقتصادی پرداخت و سپس بحث منزوی‌‌کردن را مطرح کرد. به گونه‌ای که کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران نتواند با هیچ کشوری ارتباط برقرار کند.

پوردستان گفت: بمب‌گذاری و ترور کور و هوشمندانه از دیگر اقدام‌های استکبار جهانی برای از میان برداشتن انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. وقتی در این حوزه نیز به نتیجه نرسید، به انتشار فراخوان با هدف احضار همه نیروهای خود از سراسر دنیا برای ایجاد ناامنی‌های وسیع اقدام کرد. ارتش جمهوری اسلامی ایران، نخستین نیرویی بود که در مقابل این ناامنی‌ها لباس رزم پوشید و برای دفاع از نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران سلاح به دست گرفت.

وی با بیان این‌که ارتش به شایستگی توانست به اعتماد امام خمینی (ره) پاسخ دهد، تصریح کرد: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی توانست در طول هشت سال دفاع مقدس بیش از دو و نیم میلیون سرباز را آموزش دهد و به جبهه‌ اعزام کند. در این دوران، نیروی زمینی ارتش مسوولیت حراست از مرز را بر عهده داشت. بنابراین، ضرورت دارد این فرهنگ غنی و مجموعه این شجاعت‌ها، فداکاری‌ها و دفاع‌ها در قالب مستندات و کتاب به نسل آینده منتقل شود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: از میان برخی ویژگی‌های جنگ تحمیلی که آن را از دیگر نبردها متمایز و برجسته می‌کند، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ملت ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس تنها از سرزمین خود دفاع نکرد بلکه از قرآن، اسلام، باورها و اعتقادهای خود دفاع کرد. همچنین رزمندگان ما مانند گلادیاتور وارد عرصه جنگ نشدند بلکه بصیرت‌هایشان بر سلاح‌هایشان حاکم بود.

امیر پوردستان با اشاره به دیگر ویژگی‌های جنگ بیان کرد: ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی قصد کشورگشایی نداشت بلکه هدفش تنبیه متجاوز بود. این ملت برای رسیدن به اهدافش از هر وسیله‌ای استفاده نمی‌کرد بلکه همواره اصول انسانی را در نظر می‌گرفت. همچنین ملت ایران به تنهایی و بدون هیچ‌گونه حمایتی از سوی دیگر کشورها در مقابل استکبار ایستاد. این ویژگی‌ها باید مستندسازی شوند و در اختیار نسل آینده قرار بگیرند.

وی اظهار کرد: در این راستا، مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آماده‌سازی 104 جلد از کتاب «تقویم تاریخ دفاع مقدس» اقدام کرده است که تعدادی از آن‌ها به زیور طبع آراسته شده‌اند و برخی دیگر در آینده منتشر خواهند شد.

حجت‌الاسلام‌ روح‌الله حسینیان، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با بیان این‌که کتاب «تقویم تاریخ دفاع مقدس» یکی از دوره‌های پرافتخار ملت ایران را برای نسل‌های آینده معرفی و تبیین می‌کند، اظهار کرد: بدون تردید، ارتش جمهوری اسلامی از جمله آیه‌ها و نشانه‌های حکمت الهی به شمار می‌آید.

وی عنوان کرد: همواره اراده خداوند بر این تعلق گرفته که مستضعفان جهان به حکومت و وراثت زمین برسند. این اراده الهی در طول تاریخ در سخت‌ترین شرایط و در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز محقق شده است.

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی توضیح داد: رژیم شاهنشاهی برای تاج و تخت تاسیس شده بود اما اراده‌ای محکم و برتر در جهان زمینه باعث شد این رژیم ساقط شود. در این میان، ارتش جمهوری اسلامی نیز با همه توان به مردم پیوست و با انقلاب اسلامی بیعت کرد.

حجت‌الاسلام حسینیان افزود: معتقدم شناخت امام خمینی(ره) از ارتش جمهوری اسلامی موضوعی است که مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته شده است. هرگاه سخن از ارتش می‌شد، امام خمینی(ره) مطرح می‌کردند که «شما ارتش را نمی‌شناسید، بدنه ارتش از مردم است و ارتش به دامان ملت بازخواهد گشت.»

وی افزود: ارتش در جنگ تمام‌عیاری که همه ابرقدرت‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران برخاسته بودند، مظلومانه و با امکانات محدود، هشت سال از مرزهای این کشور دفاع کرد و همان‌طور که امام خمینی(ره) پیش‌بینی کرده بودند، ارتش توانست از این آزمایش موفق و سربلند بیرون بیاید.

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان این‌که امروز ارتش جمهوری اسلامی به خواست خداوند مانند خاری در چشم همه قدرت‌های جهانی در منطقه خودنمایی می‌کند، گفت: آن‌ها که امروز با شیفتگی تمام در جهان سیاست منتظر چراغ سبزی از آمریکا هستند باید قبل از هر چیزی به خداوند متوسل شوند و تنها از او استمداد بجویند. اگر همه قدرت‌ها جمع شوند تا زمانی که خداوند اذن ندهد و اراده نکند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. 

حسینیان اظهارکرد: نویسندگانی که شجاعت‌ها، شهادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را برای نسل آینده روایت می‌کنند، بدانند که جوهر قلم علما برتر از خون شهداست. زیرا  وقتی امام حسین(ع) به شهادت رسید، اگر حضرت زینب (س) به عنوان راوی در کربلا حضور نداشت خون سالار شهیدان پایمال می‌شد.

سیدمحمد حسین حجازی، رییس فرهنگسرای اندیشه نیز در این مراسم حضور داشت. وی عنوان کرد: فرهنگسرای اندیشه با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی امروز پنجاه و هفتمین جلسه خود را برگزار می‌کند. این فرهنگسرا در این راستا همواره کوشیده است با مراکزی که در عرصه فرهنگی کشور فعالیت می‌کنند مشارکت‌های جدی داشته باشد.

وی ادامه داد: چون انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود باید مجموعه مراکز فرهنگی کشور در حوزه ترویج این انقلاب در میان نسل جوان خوش بدرخشند.

رییس فرهنگسرای اندیشه عنوان کرد: این فرهنگسرا از معدود فرهنگسراهایی به شمار می‌آید که در حوزه کتاب و کتابخوانی موفقیت‌های زیادی کسب کرده است. در این راستا، امروز این افتخار را دارد که اتاق‌های پژوهشی خود را بگشاید و فضایی مفید در اختیار پژوهشگران، نویسندگان و استادان قرار دهد.

حجازی اظهار کرد: امیدوارم برگزاری آیین‌های رونمایی از کتاب‌ها و نشر آن‌ها برای نسل‌های آینده بتواند زمینه گفتمان‌های تازه را فراهم کند.

در ادامه مراسم، امیر حمیدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و سیدمحمد حسین حجازی، رییس فرهنگسرای اندیشه از کتاب‌های «تقویم تاریخ دفاع مقدس»، «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، «بهشت مسموم»، «آتش در آب» و «عملیات مرصاد و سرگذشت منافقین» رونمایی و از مولفان این کتاب‌ها با اهدای جوایزی قدردانی کردند.

در پایان با حضور مسوولان حاضر در برنامه، اتاق‌‌های پژوهشی کتابخانه فرهنگسرای اندیشه نیز گشایش یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط