چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
شجاعت جلال سبب مردم‌پسند شدن آثارش است

كريمي‌عباسي در نشست نقد كتاب «جامعه‌شناسی ادبیات با نگاهی به آثار جلال آل‌احمد» گفت: مهم‌ترین ویژگی جلال، آشنايي همزمان با جریان ادبیات و فلسفه بوده است. او انسان شجاعی بود که مردم از آثارش استقبال کردند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست نقد کتاب «جامعه شناسی ادبیات با نگاهی به آثار جلال آل احمد» عصر ديروز 19 شهریور با حضور حسن نورانی، نویسنده کتاب، عباس کریمی عباسی و غلامرضا امامی به عنوان منتقد در ایوان شمس برگزار شد.

«جامعه شناسی ادبیات با نگاهی به آثار جلال آل احمد» نوشته سیدحسن نورانی‌مکرم‌دوست است که نیمه شهریور امسال به چاپ رسیده و نگاهی موجز و موشکافانه به آثار این نویسنده از ابعاد اجتماعی و ادبی دارد.

سیدحسن نورانی‌مکرم‌دوست، نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی ادبیات با نگاهی به آثار جلال آل احمد» درباره شخصیت جلال توضیح داد: جلال فرزند زمانه خود و نویسنده‌ای جسور بود که بر باورهایش پافشاری می‌کرد و هر قشری را می‌توانست به خود و آثارش جذب کند. هرچند که به طور همزمان موافق و مخالف هم زیاد داشت. 

وی با بیان این‌که جلال اسطوره‌ای واقعی بود، گفت: به نظر من می‌توان از روی آثار این نویسنده، به شخصیت وی پی برد. انگیزه من هم برای انتخاب جلال در نگارش این کتاب، همین مساله و ویژگی‌های دوست‌داشتنی دیگرش بود. همچنین مردمی بودن این نویسنده انگیزه دیگر من از نگارش این کتاب به شمار می‌آید. 

عباس کریمی‌عباسی، یکی از منتقدان حاضر در این نشست با اشاره به کتاب «جامعه شناسی ادبیات با نگاهی به آثار جلال آل احمد» این کتاب را کتابی مفید و مختصر خواند و گفت: بهتر بود بخش‌های اول و دوم آن پس از بخش سوم تنظیم و جايگذاري می‌شد زیرا بخش سوم این کتاب، جان کلام این کتاب است و اگر در ابتدا می‌آمد، می‌توانست مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند.
 
اين نويسنده و روزنامه‌نگار ادامه داد: در این کتاب، نویسنده با صراحت به نوشتن دست زده است؛ ‌همانطور که جلال در نوشتن صریح بود! همچنین در بخش‌هایی از کتاب به فراز و فرودهای زندگی جلال پرداخته شده که نقاط مثبت و منفی نقد شده است. 

کریمی‌عباسي درباره شخصیت جلال و آثارش نیز گفت: به نظر من مهم‌ترین ویژگی جلال، هم آشنايي با جریان ادبیات و هم فلسفه بوده است. او انسانی شجاع بود و هرگز از متون و نظریه‌های غربی تقلید نمی‌کرد و به همین دلیل مردم از او استقبال کردند و به اين ترتيب ماندگار شد.
 
اين نويسنده با بيان اين‌كه اصلی‌ترین هنر آل احمد استفاده از زبان محاوره و مرسوم میان مردم کوچه بازار در کتاب‌هایش است، ادامه داد: در واقع او زبان فاخر و محاوره را در نوشته‌هایش به یکدیگر پیوند می‌داد.
 
امامی دیگر منتقد حاضر در این نشست نیز درباره این کتاب توضیح داد: چیزی که برای من در این کتاب تازگی داشت، تلاش ارزشمندی‌ است که نویسنده‌ براي نوشتن آن به کار برده است. به هر حال کار هنرمند، تعبیر جهان است و جلال آل احمد نیز  هنرمندی بود که از جامعه خودش تاثیر می‌گرفت و برداشت‌های ذهنی‌خود را به قلم می‌آورد.
 
اين منتقد ادامه داد: جلال از کلماتی استفاده می‌کرد که برای همه مردم قابل فهم و درک بود. حتی یک بار به شاعری که در شعرش از کلمه «پژواک» استفاده کرده بود، ایراد گرفت و از او خواست تا در خیابان این کلمه را بگوید تا بفهمد کسی معنایش را نمی‌داند! در واقع جلال می‌توانست مفاهیم و معانی سنگین را با زبانی ساده و همه‌ فهم انتقال دهد و این یکی از ویژگی‌های او بود. 

امامی تصريح كرد: ماندگاری جلال، صداقت او بود. او دروغ نمی گفت، نه به خودش و نه به مردم. همچنین به ادبیات کهن تسلط داشت و زبان کوچه بازار را نیز در ادبیات معاصر می‌شناخت.

جلال‌الدين سادات آل احمد معروف به جلال‌ آل احمد، فرزند سيداحمد حسیني طالقاني، دوم آذر سال 1302 در محله سيدنصرالدين از محله‌هاي قديمي شهر تهران به دنيا آمد و در غروب روز هجدهم شهريور سال 1348 در سن 46 سالگي در اسالم گيلان درگذشت.

از اين نويسنده آثار متعددي به جا مانده است. «نفرين زمين»، «غربزدگي»، «نون والقلم»، «زن زيادي»، «مدير مدرسه»، «ديد و بازديد»، «از رنجي كه مي‌بريم» و «سنگي بر گوري» از آثار اين نويسنده هستند. 

«جامعه شناسی ادبیات با نگاهی به آثار جلال آل احمد»   امسال در 124 صفحه، به قيمت هفت هزار و 500 تومان از سوي انتشارات آفتاب انديشه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها