یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
روند سیر انقلاب در «خاطرات آيت‌الله طاهري خرم‌آبادي»

آيت‌الله حاج سيدحسن طاهري خرم آبادي، عالم رباني و مجاهد بزرگوار كه عمري را در ترويج اسلام همت گماشت و از همراهان امام خميني(ره) در نهضت و انقلاب اسلامي ايران بود، صبح شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ پس از تحمل مدت‌ها رنج بیماری، در بیمارستان شهیدبهشتی قم درگذشت. این گزارش علاوه بر معرفی فعالیت‌های انقلابی و سیاسی وی، به معرفی مجموعه دو جلدی «خاطرات آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی» و سایر آثاری که به قلم این مجاهد تالیف شده‌اند، می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، زندگي عالمان مجاهد در عصر ما همواره با مبارزه با رژيم پهلوی همراه بوده است. آيت‌الله طاهري خرم‌آبادي نيز مانند ديگر عالمان عصر خويش و مانند امام خميني(ره)، مراد و مقتداي خويش، حكومت  پهلوي و سكوت در مقابل ستم‌هاي آن‌ها را نمی‌پذیرفت و روز و شب را به مبارزه با آن‌ها مي‌گذراند. سخنراني‌ها، نامه‌ها و اعلاميه‌ها، به زندان رفتن‌ها و شكنجه شدن‌هاي وي نقش مهمي در پيشبرد انقلاب اسلامی و پيروزي آن ايفا مي‌كرد.

در سال 1341 شاه و عواملش لوايح شش‌گانه‌اي را با ظاهر اصلاحات و ايجاد رفاه براي مردم تدوين كردند و مي‌خواستند آن را به رفراندوم بگذارند. امام خمینی(ره) كه به خوبي از حيله‌ها و عوام‌فريبي‌هاي شاه اطلاع داشت، مخالفت خود را با لوايح اعلام كرد و به آيت‌الله طاهري خرم‌آبادي نيز دستور داد كه به خرم‌آباد برود و مسایل مطرح شده را با علما و مردم آن ديار در ميان بگذارد.
 
تلاش آيت‌الله طاهري خرم‌آبادي در آن روزگار براي رساندن پيام امام خمینی(ره)، گردهم آوردن علماي خرم‌آباد و تصميم‌گيري براي مسایل پيش‌آمده، نقطه عطفي در مبارزات وی محسوب می‌شود. وی پس از مدتي به قم رفت و گزارش مذاكرات علما و جريان‌هاي پيش‌آمده در شهر را به اطلاع امام خمینی(ره) رساند.
 
وي در اوايل سال 1342 و در آستانه ماه محرم، با هدف تبليغ تصميم گرفت به کاشان عزيمت کند و آن را با امام خمینی(ره) در ميان گذاشت. امام خمینی(ره) موافقت کردند و پيام‌هايي براي علماي كاشان با موضوعيت جريان‌هاي پيش‌آمده و ضرورت مبارزه با رژيم شاه دادند. وي ضمن رساندن پيام‌ها، سخنراني‌هاي مهم و افشاگرانه‌اي را در ايام ماه محرم انجام داد كه شور عجيبي در مردم كاشان ايجاد و ساواك و عوامل رژيم پهلوي را هراسناك کرد. همچنين سخنراني وي پس از حادثه پانزدهم خرداد در حرم مطهر حضرت معصومه(ع) در حمايت از امام خمینی(ره) و محكوم كردن جنايات رژيم، در كارنامه مبارزاتي ایشان مي‌درخشد. 

در طول سال‌هاي مبارزه، آيت‌الله طاهري خرم‌آبادي، بارها و بارها مورد تعقيب ساواك قرار گرفت و بارها تبعيد يا زنداني شد، اما بينش صحيح وي از انقلاب اسلامی، اطاعت محض از امام خمینی(ره) و علاقه وافر به وی، تبعيد و زندان و... را برای او هموار مي‌ساخت. 

فعاليت‌هاي سياسي آيت‌الله طاهري خرم‌آبادي به پيش از انقلاب محدود نيست. وی پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز در مسووليت‌هاي گوناگون به ايفاي نقش پرداخت و خدمات ارزشمندي را در عرصه‌هاي گوناگون انجام داد که از آن میان می‌توان به عضويت در مجلس خبرگان قانون اساسي به نمايندگي از مردم لرستان، عضويت در جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، نمايندگي امام در امور حج و زیارت بيت‌الله الحرام، نمايندگي امام خمینی(ره) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سال 1360، نمايندگي امام خمینی(ره) در پاكستان، عضويت در مجلس خبرگان رهبري و عضويت در هيات ریيسه آن و امامت جمعه موقت تهران با حكم مقام معظم رهبري اشاره کرد.

آيت‌الله طاهري خرم‌آبادي در سال‌هاي متمادي حضور در حوزه علميه قم، خدمات علمي و فرهنگي شاياني را به اين حوزه تقديم کرد. وی در بخش تدريس، بسياري از كتاب‌های دوره سطح را به نوآموزان حوزه درس داده و طلاب و فضلاي بسياري را به جامعه علمي و فقهي كشور ارایه کرده است.

در كنار تدريس، از سال‌هاي پيش از انقلاب تاكنون در نشريات گوناگوني، مقاله‌هاي جامع علمي و سياسي خود را به چاپ رسانده است كه برخي از آن‌ها به صورت كتاب منتشر شده است. «رساله في صله الرحم و قطعيتها»، «رساله في مقدار المهر»، «مسأله ولايه الفقيه في كلام الشيخ الانصاري»، «اسلام و مسائل اجتماعي»، «ولايت فقيه و حاكميت ملت»، «جهاد در قرآن» و «رساله‌اي در عموم حجيت بيّنه» عناوین برخی از آثاری را تشکیل می‌دهند که به قلم آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی به رشته تحریر درآمده‌اند.  

از میان کتاب‌هایی که به معرفی ابعاد مختلف شخصیت سيدحسن طاهري خرم آبادي و زندگی سیاسی وی می‌پردازد، می‌توان به کتاب «خاطرات سيدحسن طاهري خرم آبادي» اشاره کرد که به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. این خاطرات در دو جلد چاپ شده که در جلد نخست آن خاطرات آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی از دوران كودكی، تحصیل، استادان، شاگردان و … بیان شده است. وی در این بخش از کتاب، به تشریح روحانیت خرم آباد، شخصیت امام خمینی(ره)، وقایع سال 1341 و فاجعه مدرسه فیضیه در دوم فروردین 1342، سخنرانی روز عاشورای امام، واقعه پانزده خرداد، آزادی امام خمینی(ره) و بازگشت به قم، رحلت آیت‌الله كمالوند، مساله حوزه علمیه خرم آباد، كاپیتولاسیون، دستگیری و تبعید امام خمینی(ره) و … پرداخته است. 

آیت‌الله سیدحسن طاهری خرم آبادی در جلد دوم این اثر به شرح وقایعی می‌پردازد كه از زمان تبعید امام خمینی(ره) در سال 1343 تا پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است. 

این كتاب متن 50 جلسه مصاحبه حضوری آیت‌الله طاهری خرم آبادی با مركز اسناد انقلاب اسلامی قم است كه پس از پیاده‌سازی و بازنویسی، در چهار فصل تدوین شده است.

فصل نخست به اشتغالات امام در تركیه و نجف همچنین وقایعی كه در ایران اتفاق افتاد، اختصاص دارد. طرح بحث ولایت فقیه امام خمینی(ره) در نجف اشرف و تاثیرات آن در گسترش انقلاب اسلامی از جمله مباحث مهم این فصل است. 

وی در فصل دوم به بعضی از حوادث و جریان‌های فكری و سیاسی مانند بحث شهید جاوید، انحرافات فكری سازمان مجاهدین خلق و تفكرات دكتر شریعتی اشاره دارد. فصل سوم كه بیشتر به وقایع سال‌های 1356 و 1357 می‌پردازد، به موضوع‌هایی مانند مرگ مشكوك حاج آقا مصطفی خمینی(ره)، قیام نوزده دی‌ماه مردم قم و چهلم‌های متوالی مربوط می‌شود. از جمله مطالب مهمی كه در این فصل به آن‌ها اشاره شده، بیان دیدگاه‌های امام خمینی(ره) درباره تشكیل حزب از سوی روحانیون و اقدام مسلحانه است.

فصل چهارم كه فصل پایانی كتاب است، بیشتر به وقایعی می‌پردازد كه در روزهای پایانی حیات رژیم پهلوی اتفاق افتاد و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. 

سیدحسن طاهری خرم‌آبادی در سال ۱۳۱۷ در شهر خرم‌آباد متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در قم طی کرد. سپس برای ادامه تحصیلات راهی حوزه علمیه قم شد. او کتاب «حاشیه ملاعبدالله» را نزد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، کتاب «معالم‌الاصول و مطول» را نزد آیت‌الله شب زنده‌دار، «لمعه» را نزد آیات حسین جزایری، باقری‌کنی و ستوده، «رسائل شیخ انصاری» را نزد آیات مکارم شیرازی، شب‌زنده‌دار، مشکینی و سبحانی فرا گرفت و برای آموختن کتاب «مکاسب محرمه» با آیت‌الله سیدعلی محقق‌داماد به مباحثه پرداخت. کتاب «بیع» را نیز نزد آیت‌الله خزعلی فرا گرفت و کتاب «کفایةالاصول» را نیز نزد مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالجواد اصفهانی و آیت‌الله سلطانی طباطبایی آموخت.

پیکر آيت‌الله سیدحسن طاهري خرم آبادي امروز در قم تشييع و به خاك سپرده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط