سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
سلطانی‌فر: نهاد‌های روابط عمومی و رسانه در باشگاه مدیریت ارتباطات نهادینه شوند

محمد سلطانی‌فر، عضو شورای سیاستگذاری نخستین کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط عمومی در مراسم افتتاحیه رسمی باشگاه مدیریت ارتباطات، تاسیس این باشگاه را به عنوان یک سازمان مردم نهاد در حوزه ارتباطات و رسانه دانست و گفت: زمان حکومت تشکل‌های غیردولتی فرارسیده و باید تمام نهاد‌های روابط عمومی و ارتباطات در چنین باشگاهی نهادینه شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همزمان با برگزاری مراسم راه‌اندازی رسمی باشگاه مدیریت ارتباطات که شب گذشته (28 مردادماه) در سالن اجتماعات بیمارستان صارم برگزار شد، علاوه بر جمعی از فعالان حوزه رسانه، ارتباطات و تبلیغات برخی استادان دانشگاه در این رشته‌ها حضور داشتند. 

دکتر محمد سلطانی‌فر، مدرس ارتباطات دانشگاه آزاد و عضو هیات امنای باشگاه مدیریت ارتباطات گفت: راه‌اندازی باشگاه مدیریت ارتباطات یک تشکل مردم نهاد در حوزه ارتباطات است، تاسیس انجمن روابط عمومی ایران، روابط عمومی متخصصین و روابط عمومی الکترونیک نیز تشکل‌های مردم ‌نهاد به‌شمار می‌آیند.

مترجم کتاب «مطالعات سواد رسانه‌ای، رهیافتی شناختی» به مرور فرایند راه‌اندازی چنین باشگاهی پرداخت و اظهار کرد: از سالیان قبل ایده شکل‌گیری چنین مجموعه صنفی در دانشگاه علامه، همکاران دانشگاهی گروه‌های ارتباطات سایر دانشگاه‌های آزاد و دولتی و انجمن‌های روابط عمومی وجود داشت اما به دلایلی این ادغام و تجمیع صورت نپذیرفت تا این ‌که امیرعباس تقی‌پور، مدیر مسوول ماهنامه مدیریت ارتباطات و مدیر انتشارات سیمای شرق با فعالیت‌‌های خود و همکارانشان در حوزه‌های روابط عمومی و ارتباطات توانستند ایده تاسیس باشگاه مدیریت ارتباطات را با دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای عملی سازند.

وی با اعتقاد به این‌که دوران حکومت سازمان‌های مردم نهاد فرا رسیده است، گفت: تشکل‌های مردم نهاد روز‌به‌روز می‌توانند رشد کنند و در قدرت جامعه سهم داشته باشند و آن‌را مجبور کنند که نقش و اهمیت‌شان را بپذیرند. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که به زودی شاهد ادغام اکثر نهاد‌های روابط عمومی، ارتباطی و رسانه‌ای در باشگاه مدیریت ارتباطات باشیم.

سلامت افراد در حوزه روابط عمومی و رسانه‌ها اهمیت دارد
دکتر باقر ساروخانی، استاد باسابقه دانشگاه تهران در حوزه ارتباطات و جامعه‌شناسی برگزاری مراسم افتتاحیه باشگاه را در یک مرکز سلامت نویدبخش این موضوع دانست و گفت: سلامت افراد در حوزه روابط عمومی و رسانه‌ها اهمیت دارد و نباید از چشم دور باشد.

مولف کتاب «جامعه‌شناسی ارتباطات» افزود: وقتی همه حرفه‌ها یک نظام و مجموعه منسجمی در زمینه خدمات‌دهی دارند، در حوزه روابط عمومی و ارتباطات نیز باید یک نظام هم‌اندیش، وحدت محور و همیار وجوداشته باشد. حرفه‌ای که در آن علم و اندیشه جا‌به‌جا می‌شود و توسعه جامعه را فراهم می‌کند.

وی اصحاب روابط عمومی و رسانه را سزاوار چنین تشکلی دانست و ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نه چندان دور این نظام یکپارچه ارتباطی در کشور با افتتاح مجموعه باشگاه مدیریت ارتباطات شکل بگیرد و تداوم داشته باشد.

باشگاه مدیریت ارتباطات فرصتی برای هم‌افزایی است
دکتر احمد روستا، مدرس دانشگاه و عضو شورای سیاستگذاری نخستین کنفرانس حرفه‌گرایی در ایران درباره افتتاح باشگاه مدیریت ارتباطات گفت: جای این مجموعه در حوزه روابط عمومی و ارتباطات خالی بود و امیدوارم با شکل‌گیری صحیح خود فرصتی برای ارتباط صحیح دو جانبه بین خودمان و جامعه برقرار سازد.

وی گفت: موفقیت هر انسانی مرهون ارتباط موفق با خویش است نه این‌که از ابتدا به دنبال ارتباط با دیگران باشیم. ما اگر ارتباط با خود را اصلاح و مدیریت کنیم، خود به خود چرخه ارتباطات سالم شکل می‌گیرد. از این‌جاست که نقش باشگاه مدیریت ارتباطات و انجمن روابط عمومی در بررسی نیاز‌های افراد مجموعه بسیار پررنگ می‌شود و باید به دنبال این موضوع باشیم که درست اطلاع‌یابی و سپس اطلاع‌رسانی کنیم.

این مدرس ارتباطات معتقد است اگر ما یکدیگر را خوب بفهیم، هم‌افزایی، هم‌فهمی و هم‌پذیری که کل ارتباطات را در برمی‌گیرد به خوبی شکل می‌گیرد و غیرممکن‌ها علم می‌شود. از باشگاه انتظار داریم فرصتی برای نزدیک شدن اعضای خانواده بزرگ ارتباطات و رسانه فراهم سازد.

اصناف روزنامه‌نگاری در ایران با 50 سال تاخیر شکل گرفت
دکتر داوود زارعیان، استاد دانشگاه و مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به اصناف انجمن‌های روزنامه‌نگاری اشاره کرد و گفت: انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاری صد سال پیش در دنیای غرب شکل گرفت و توانست در این حرفه آثار خوبی منتشر کند. به طور کلی روزنامه‌نگاری در غرب مدیون همین انجمن‌های صنفی است که هم به حرفه‌گرایی در روزنامه‌نگاری و هم به حرفه‌گرایی در خدمات به روزنامه‌نگاران می‌پردازد.

مولف کتاب «مبانی وسایل ارتباط جمعی» همچنین به وضعیت انجمن‌های صنفی در ایران پرداخت و اظهار کرد: در ایران با 50 سال تاخیر اصنافی مانند روزنامه‌نگاری را تاسیس کردیم. انجمن روابط عمومی پیش از انقلاب تاسیس شد اما بعد از انقلاب با تاخیر 12 ساله دوباره شکل گرفت و همین تاخیر منشا بسیاری از عقب ماندگی‌ها و شکاف در این حوزه شد. انجمن متخصصان روابط عمومی نیز با تاخیر آغاز به کار کرد، در این انجمن باشگاهی مانند باشگاه مدیریت ارتباطات را در نظر گرفته بودیم که موفق به راه‌اندازی آن نشدیم.

دبیرکل نخستین کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط عمومی افزود: سال‌هاست که کار حرفه‌ای‌‌گرایی در روابط عمومی را شروع کردیم اما این نکته را فراموش کردیم که کار حرفه‌ای تنها در حرفه مربوطه و تخصصی کار کردن نیست بلکه ارتباط بیشتر و سازنده با مردم، اخلاق‌مداری، توجه به ابعاد مختلف موضوع، توجه به پرسنل و کارشناسان مجموعه‌مان از دیگر ابعاد حرفه‌ای‌گرایی است.

این مدرس ارتباطات همچنین درباره چشم‌انداز کاری باشگاه بیان کرد: امیدواریم تشکیل باشگاه مدیریت ارتباطات نخستین حرکت برای حرفه‌ای ‌گرایی باشد و از امروز برنامه‌ریزی انجام شود تا سایر مشارکت‌ها و ارتباطاتی که وجود ندارد، صورت پذیرد. اگر بخواهیم برای توسعه باشگاه گام برداریم باید به سراغ همه آن‌هایی برویم که وارد این مجموعه نشدند و زمینه جذب‌شان را فراهیم کنیم، همچنین با انجمن‌های دیگر تعامل داشته و به فکر ایجاد کسب و کار و درآمد‌‌زایی برای صنف خود باشیم.

زارعیان همچنین از انتشار یک فصلنامه خبر داد و گفت: به زودی فصلنامه «افکار عمومی» به مدیر مسوولی اینجانب و با همکاری تقی‌پور، مدیر مسوول ماهنامه مدیریت ارتباطات و استادان روابط عمومی منتشر خواهد شد. 

کتاب‌های تخصصی رسانه با 50 درصد تخفیف ارایه می‌شود
در ابتدای این مراسم نیز سید غلامرضا کاظمی‌دینان به روند شکل‌گیری، ایده ایجاد، اهداف و اساسنامه این مجموعه صنفی، رفاهی و علمی اشاره کرد و گفت: باشگاه مدیریت ارتباطات با هدف ارایه خدمات صنفی، علمی، آموزشی و فرهنگی به فعالان حوزه‌های ارتباطات و روابط عمومی، رسانه، جامعه اطلاعاتی و تبلیغات تشکیل شده است. بر اساس مشی اصلی فعالیت این باشگاه استادان و کارشناسان پنج حوزه رسانه، روابط عمومی، تبلیغات، جامعه اطلاعاتی و ارتباطات می‌توانند به عضویت باشگاه درآمده و از خدمات آن استفاده کنند.

مدیر باشگاه مدیریت ارتباطات افزود: از خدمات باشگاه در حوزه کتاب و مقالات علمی می‌توان به تخفیف 50 درصدی کتاب‌های تخصصی رسانه، روابط عمومی و ارتباطات برای اعضای باشگاه مدیریت ارتباطات اشاره کرد که از سوی بهروز تقی‌پور، مدیر اجرایی انتشارات سیمای شرق اعلام شده است. تنها محدودیت موجود در استفاده از این خدمت، خرید تنها پنج عنوان کتاب در هر بار خرید بعد از عضو شدن در باشگاه است.

وی همچنین به حق عضویت یکساله باشگاه اشاره کرد و گفت: حق عضویت باشگاه 250 هزار تومان برای یک‌سال است و از طریق سایت باشگاه امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین از سوی امیر لعلی، مدیراجرایی باشگاه دوره آموزش عکاسی برگزار می‌شود. از دیگر برنامه‌های باشگاه برگزاری نخستین دوره مسابقات فوتسال جام روابط عمومی‌‌ها از سوی کمیته تربیت بدنی باشگاه است.

پس از سخنرانی میزبان مراسم دکتر ابوطالب صارمی، رییس بیمارستان صارم، تفاهمنامه همکای بیمارستان صارم، هتل پارسیان و استقلال با باشگاه مدیریت ارتباطات امضا  و نخستین کارت افتخاری باشگاه مدیریت ارتباطات به پروفسور سید کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران که به علت بیماری در مراسم حضور نیافته بود اهدا شد. 

خبرنگار: مریم سلطانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها