دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۳
مروری بر اهمیت جنبه‌های مختلف ادبیات در شماره جدید کتاب ماه

هفتاد و ششمین شماره «کتاب ماه ادبیات» ویژه مرداد 92 با مطالبی درباره چیستی ادبیات، زیبایی‌شناسی زندگی روزانه و ضرورت بهره‌مندی از نظریه ادبی روی دکه آمده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جدیدترین شماره نشریه «کتاب ماه ادبیات» ویژه مرداد سال 1392 در چهار بخش با عناوین «نشست تخصصی»، «مقالات»، «نقد و بررسی» و «گزارش» منتشر شد.
 
ارایه گزارشی از نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «فارسی ناشنیده» با حضور دکتر علی رواقی، حسن انوشه، دکتر محمد سرور مولایی و عسکر بهرامی، سرآغار جدیدترین شماره کتاب ماه ادبیات است. در ادامه شرحی از نشست نقد و بررسی «شهریور هزار و سیصد و نمی‌دانم چند» اثر طلا نژادحسن آمده است؛ کتابی که در سال 1392 به چاپ دوم رسید و همین بازچاپ بهانه‌ای برای بررسی آن در نشستی با حضور نویسنده‌اش شد که در قالب گزارشی آمده است.

سعید رفیعی نیز مقاله‌ای را با عنوان «ادبیات چیست؟» ارایه کرده که در واقع ترجمه‌ قسمتی از فصل نخست کتاب «مقاله‌نویسی در باب ادبیات: راهنما و شیوه نگارش» اثر دکتر کلی گریفیس، استاد نقد ادبی دانشگاه کارولینای شمالی است. در این مقاله تعاریف جدیدی از مفهوم ادبیات و ویژگی‌های آن ذکر شده است. در بخشی از این مقاله آمده است: «در گذشته واژه ادبیات، تنها به آثار مکتوب، در مقابل آثار شفاهی اطلاق می‌شد اما امروز با گسترش حوزه معنایی، آثار شفاهی را نیز شامل می‌شود. آثار هومر، زاده سنتی شفاهی است. فرد یا گروهی از مردم، چه بسا بی‌سواد، داستان‌های خود را برای کاتبانی گفتند که نوشته‌هایشان مایه کار هومر را تشکیل داده است. زبان وجه مشترک میان هومر و سایر داستان‌گویان شفاهی با کاتبان بوده است.»

«زیبایی‌شناسی امر روزانه» نیز عنوان دیگری است که در بخش مقالات این نشریه آورده شده؛ این مقاله ترجمه قسمتی از کتابی با همین نام است که «شری اروین» آن را نوشته و ابراهیم موسی‌پور بشلی نیز ترجمه قسمتی از آن را بر عهده گرفته است. در بخشی از این مقاله آمده: «شایسته است که زیبایی‌شناسی روزانه نشان دهد که به واسطه معرفی کردن موضوع، روش‌شناسی یا مجموعه متمایزی از مفاهیم زیبایی‌شناختی، در ساختن پیکره دانش زیبایی‌شناسی، نقش و سهم برجسته‌ای داشته است. این کشمکش همچنان رشته زیبایی‌شناسی را به حرکت و پویش وا می‌دارد: زیبایی‌شناسانِ امر روزانه، همواره به پیوندهای میان موضوعات، ویژگی‌ها و تجربه‌های زیبایی‌شناسی رجوع می‌کنند و به توضیح و تبیین آن‌ها می‌پردازند...»

مقاله بعدی با عنوان «درآمدی به پژوهش در زیبایی‌شناسی زندگی روزانه: اهمیت توجه به ادبیات» نیز نوشته ابراهیم موسی‌پور بشلی به اهمیت مطالعات اجتماعی در پژوهش‌های فرهنگی و همچنین زیبایی‌شناسی روزانه اختصاص دارد. این مقاله بازنویسی دو جلسه نخست از درس‌گفتار زیبایی‌شناسی هنر اسلامی در دانشکده هنر دانشگاه سوره است و نویسنده در پی‌نوشت مقاله‌اش کتاب‌هایی را برای آشنایی با موضوع اصلی مقاله معرفی می‌کند.

«زیرساخت‌های الهیاتی طنز حافظ» موضوع مقاله بعدی است که امین مهربانی آن را به رشته تحریر درآورده است. او با اشاره به این‌که برخی معتقدند بیان طنزگونه حافظ نتیجه نگاه انتقادآمیز او به تباهی ساختار جامعه و نهادهای دینی زمانه‌اش است، آورده: «خاستگاه بخشی از این جنبه هنر او، نشان از گزاره‌ها و انگاره‌هایی الهیاتی و کلامی دارند که پذیرش آن‌ها زمینه‌ساز چنین بیان طنزواره‌ای است.»

مقاله دیگر این نشریه ضرورت بهره‌گیری از نظریه ادبی را به چالش می‌کشاند و علاوه بر ارایه این مفهوم، کاربرد نظریه ادبی در ایران و کشورهای غربی را نشان می‌دهد. مصطفی جلیلی تقویان و ابوالقاسم قوام، نویسندگان مقاله «ضرورت بهره‌گیری از نظریه ادبی» می‌کوشند برای اثبات ضرورت طرح نظریه ادبی در ایران تعریف درستی از آن را ارایه دهند.

نقد و بررسی کتاب‌های‌ «همایون‌نامه» سروده حکیم زجاجی، «روایت‌شناسی داستان‌های مثنوی» اثر سمیرا بامشکی، «حماسه‌سرایی در بلوچستان» اثر عبدالغفور جهاندیده و «ذهن روسی در نظام شوروی» نوشته آیزایا برلین با ترجمه رضا رضایی (که گزارشی از نشست نقد این کتاب در مرکز فرهنگی شهر کتاب است) مطالبی هستند که در بخش «نقد و بررسی» هفتادوششمین کتاب ماه ادبیات آمده‌اند.

پایان‌بخش مطالب این نشریه نیز گزارش‌هایی است که با عناوین «مهجور ماندن تاریخ بیهقی برای ایرانیان»، «در میانه یاس و امید» و «فرهنگ، الفبای فراگیر گفت‌وگو» چاپ شده‌اند.

«کتاب ماه ادبیات» ماهنامه‌ای است که با هدف اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب و مسایل نشر و ایجاد ارتباط خلاق بین پدیدآورندگان، ناشران، کتابداران و سایر فعالان عرصه نشر و فرهنگ کشور، از سوی خانه کتاب ایران منتشر می‌شود.

شماره 76 کتاب ماه ادبیات به سردبیری منوچهر اکبری در 104 صفحه و به بهای دو هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها