پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
درددل و انتظارات خبرنگاران مولف از دولت تدبیر و امید

به مناسبت روز خبرنگار(17 مرداد ماه) با تعدادی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نویسنده که از خود آثاری در حوزه‌های مختلف به جای گذاشته‌اند صحبت کردیم و آن‌ها درد و دل‌ها و انتظارات خود را از دولت جدید در حوزه نشر وکتاب بیان کردند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اصلی‌ترین مطالبات خبرنگاران اهل قلم که عضوی از بدنه نویسندگان کشور هستند از دولت آقای روحانی این است که نویسندگی و مترجمی به عنوان شغل حرفه‌ای شناخته شود به نحوی که  تسهیلات و مزایای مشاغل به رسمیت شناخته شده برای آنان نیز در نظر گرفته شود. در ادامه به  انتظارات تعدادی از نویسندگان روزنامه‌نگار را در یک عبارت می‌خوانیم.

- روح الله قاسمیان متولد 1361، دارای سابقه فعالیت در خبرگزاری‌های فارس و ایلنا، سایت خبری تابناک و روزنامه‌های رسالت والوفاق است. وی دارای تالیفاتی به نام‌های «کنکاشی درتحولات سوریه»، «چشم انداز روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس» و«همکاری ایران وعراق موانع و راه کارها» است. قاسمیان گفت: انتظار من از دولت جدید این است ‌که عملکردش باعث کاهش هزینه‌های چاپ کتاب شود. مراحل انتشار کتاب ساده‌تر شود و فیلترها بر اساس کار کارشناسی لحاظ شود.
 
- «11دعای بی استجابت»، «چوب خط»، «خاقانی»،«بی رشک» و «نظامی» آثار محسن فرجی است وی اظهار کرد:‌ انتظار من کاهش ممیزی کتاب‌ها، نگاه عادلانه به تمامی ناشران و توزیع عادلانه امتیازات نشر برای تمامی ناشران است. فرجی سابقه فعالیت در خبرگزاری‌های مهر و ایکنا و روزنامه‌های کارگزاران،‌ انتخاب، توسعه و‌ فرهنگ آشتی را دارد و متولد1351 است.

- علیرضا بهرامی بیان کرد:‌ آقای روحانی گفته بودند به ممیزی قبل ازچاپ اعتقاد ندارند. لطفا به آن جامه عمل بپوشانند، درقوانین نشر دچار دوگانگی‌ هستیم، در ممیزی کتاب‌ها قانونی وضع شود که شاهد اختلاف سلایق نباشیم و مرجعی با قدرت قانونی مشخص شود که نویسندگان شکایات خود را به آن‌جا منتقل کنند.
بهرامی متولد 8 فروردین سال 56 است و سابقه حضور در خبرگزاری ایسنا و هفته نامه مثلت را دارد. از آثار وی می توان مجموعه شعرهای «بر بال مرغان مهاجر»، «تا آخردنیا برایت می‌نویسم»، «وقتی که برف می‌بارد» و «غم صدای تو یعنی...» و آثار دیگری چون «دنیای شیشه‌ای، خاطرات سفری عجیب به 19 کشورجهان»، «اصلا مهم که نیست» و «اصول خبرنویسی وخبرنگاری مطلوب» را نام برد.
 
- مسعود نجفی متولد 1358 سابقه حضور در خبرگزاری ایسنا، ماهنامه صدا پیشه و مجله فیلم را دارد. وی بیان کرد: بزرگترین مشکل نویسندگان پیدا کردن سرمایه‌گذار و ناشر مناسب به ویژه درمورد کتاب‌های مرجع است. که در این حوزه نیاز به حمایت دولتی کاملاً احساس می‌شود. آثار نجفی شامل «مروری بر 30سال جشنواره فجر» و «30سال فیلم کوتاه درایران» است. 

- کاهش ممیزی کتاب‌ها، باز شدن فضای نشرکتاب، به رسمیت شناختن نویسندگی به عنوان شغل، مانند تمامی شغل‌های دیگر، انتظارات ساره دستاران از دولت آقای روحانی است.
وی متولد سال 1360 و دارای سابقه همکاری با خبرگزاری ایسنا و همکاری با چند روزنامه کثیرالانتشاراست. تنها اثر وی «مجموعه شعر دلفین‌ها درخواب‌هایم شنا می‌کنند» است.

- سید یاسرجبراییلی متولد 1363دارای تالیفاتی با نام‌های «ایالات متحده سابق» و ‌«سودا سکولاریزم»است. فعالیت خود را در صدا وسیما آغاز کرد و در حال حاضر در سمت معاون در خبرگزاری فارس فعالیت دارد.  وی گفت: انتظار این است که فضای نشرکشور به سمت لیبرالیسم غربی و غرب زدگی و هتاکی مانند دوران اصلاحات برنگردد.

- محمد قادری 30 ساله دارای سابقه فعالیت درروزنامه‌های تابناک، ملت ما، جوان، جام جم و سیاست روز است و اثر وی «سرمایه اجتماعی حلقه مفقوده درتوسعه سیاسی ایران»است.
قادری اظهار کرد: فضای کنونی برای نویسندگان تازه وارد به این عرصه نامناسب است. نویسندگان جوان پشتوانه مالی خوبی ندارند و نیاز است دولت در این زمینه حمایت کافی انجام دهد. 

- یاسین نمکچیان متولد 14 مهرماه 59 ، نام اثرش « مشتی از عطرشالیزار» است وی درباره انتظارش از دولت جدید ابراز کرد: فکری به حال ممیزی‌ها شود که غیر قانونی‌ بودن آن‌ها بسیار آزار دهنده است، فضای حوزه فرهنگی هم نیاز به بازسازی دارد.
نمکچیان سابقه فعالیت در روزنامه‌های کارگزاران،‌ ایران، فرهنگ آشتی و دنیای اقتصاد را در کارنامه خود دارد.

- حمید رضا صدر متولد سی‌ام فروردین ماه 1335 است و سابقه همکاری با روزنامه‌های سروش، کیهان ورزشی، جهان فوتبال و دنیای فوتبال را دارد. از آثار بر جای مانده از این کارشناس فوتبال و روزنامه‌نگار ورزشی می‌توان، جامعه شناسی فوتبال«روزی روزگاری فوتبال»، تحلیل فعالیت‌های مربیان برجسته تاریخ فوتبال«نیمکت داغ»،‌ وقایع نگاری از چهار دهه فوتبال ایرانی «پسری روی سکوها»، «یونایتد نفرین شده» و «درآمدی بر تاریخ سیاسی سینما ایران» نام برد.

وی بیان کرد: دولت با ایجاد کتابخانه‌های بیشتر و دادن تسهیلات گسترده برای چاپ کتاب و پایین آوردن قیمت‌ها در راه زمینه سازی مناسب برای توزیع گستره کتاب قدم بردارد. 

- کتاب‌های«افسانه 6 میلیون»، «بزرگترین فریب قرن بیستم» آثار رضا رفعت نژاد است. وی سابقه همکاری با روزنامه‌های سیاست روز، رسالت، اطلاعات، فارس و شرق را دارد. وی در گفت‌وگو با (ایبنا) بیان کرد: از دولت جدید انتظار دارم نیازهای علمی جامعه نخبگان ایران، را برطرف سازد و زمینه‌ساز ایجاد‌ رابطه خوبی بین مولفان و ممیزان شود. ضمن این‌که وجود ممیزی کتاب را لازم و ضروری می‌دانم.

- آناهید خزیر متولد پنجم خرداد 64 است و سابقه همکاری با خبرگزاری ایبنا و روزنامه‌های راه مردم، اعتماد، شرق، اطلاعات، تهران امروز، امرداد و فروهر  را دارد. او در مورد انتطاراش از دولت تدبیر و امید بیان کرد: اقلیت‌های دینی از رییس‌جمهوری ایران می‌خواهند که به نگارش کتاب‌های دینی این دسته از هموطنان اهمیت بدهد، چرا که هدف اقلیت‌های دینی از نگارش کتاب‌ در حوزه‌های دین، فرهنگ و تاریخ،‌ تبلیغ آیین‌شان نیست، بلکه تنها اطلاع‌رسانی برای دیگر هموطنان است. از سوی دیگر نیاز به بازنگری در انتشار و چاپ کتاب‌هایی که بدون آگاهی لازم درباره ادیان دیگر نوشته می‌شود از اهمیت بسیاری برخوردار است. از آثار خزیر می‌توان «نقش و نگاره فْرَوَهَر»، «ایران در روزگار مادها» و «شخصیتهای اساطیری ایران» نام برد.

- فرزام شیرزادی متولد اول مهرماه 1356 است و در کارنامه کاری‌اش همکاری با خبرگزاری‌های ایسکانیوز و ایبنا و روزنامه‌های حیات نو، همبستگی، دوران امروز، اعتماد، همشهری و توسعه به چشم می‌خورد. وی دارای آثار متعددی است که از بعضی آن‌ها می‌توان، مجموعه داستان «سه شنبه قرقی»، «بخت برگشته» داستان بلند طنز، رمان «روشن تر از آبی» و مجموعه داستان «از پا افتاده‌های از پا نیفتاده» نام برد.

وی درباره انتظاراتش از دولت جدید بیان کرد: فضایی شکل گیرد که نویسندگان و روزنامه‌نگاران از کابوس وتباهی دور باشند. 

- مجموعه شش جلدی «پدافند غیر عامل؛باید و نبایدها،جلد پنجم:پدافند غیر عامل و تکنولوزی‌های ارتباطی» اثری از علیرضا جماعت لو است. وی متولد 1354 و دارای سابقه همکاری با خبرگزاری ایبنا و روزنامه‌های رسالت و مردم نو است.
جماعت‌لو اظهار کرد: در اختیار قرار دادن فرصت مطالعاتی برای خبرنگاران همانند استادان دانشگاه‌ها،اجازه دسترسی به منابع خوب و مرجع و دادن امتیازات و بسته‌های تشویقی به نویسندگان از انتظاراتی است که از دولت جدید دارم.

- بهنام ناصح متولد اول مهرماه 52 است. او سابقه فعالیت با خبرگزاری‌های شهر، مهر و ایبنا و نیز روزنامه‌های نسیم صبا، آینده‌ای نو، ایران، فرهنگ آشتی و هفته‌نامه کتاب هفته  را دارد و از آثار وی می‌توان به کتاب‌های رمان «ایراندخت»، «پروانه‌ای روی شانه»  و بازنویسی «جوامع الحکایات» اشاره کرد.
ناصح درباره انتظاراتش از دولت اظهار داشت: از دخالت مستقیم سیاستمداران در حوزه فرهنگ کاسته شود؛ چرا که تصمیم در این مقوله‌ها به مردم، هنرمندان و اهل فرهنگ مربوط می‌شود و وظیفه دولت تنها مهیاکردن زیرساخت‌های شکوفایی اقتصادی و اجتماعی است.

- حسن محمودی در مورد انتظاراتش گفت: در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اخبار مربوط به همه مولفان منتشر شود. ضمن این‌که موسسه فرهنگی خانه کتاب، به خانه‌ای برای نویسندگان و اهالی قلم تبدیل شود. روند انتشار کتاب ساده‌تر شود و مراحل اعطای مجوز نشر کتاب‌ها به ناشران سریع‌تر انجام شود.
محمودی متولد بیستم اسفند 1349 و دارای آثاری از قبیل «یکی از زن‌ها دارد می‌میرد»، «کوه‌ها تا حاشیه جاده آمده‌اند»، «از 14 سالگی می‌ترسم»، «خون آبی بر زمین نمناک» و «قصه‌های آبی» است. وی دارای سابقه فعالیت در روزنامه‌های ایران تئاتر، مناطق آزاد، همشهری، شرق و فرهیختگان است.

- سابقه فعالیت در خبرگزاری‌های ایبنا و مهرنیوز و همکاری با دیگر رسانه‌هایی چون تجربه، آسمان، فرهیختگان، الفبا، ادب فارسی و لوح را می‌توان قسمتی از کارنامه آیت دولت شاه دانست، وی دارای آثاری چون «خویش خانه» مجموعه داستان، «این بازی کی تمام می‌شود» رمان و «ترکش لغزنده‌‌« رمان است.
وی اظهار کرد: زمینه کار مستقل مولفان، بدون دخالت سیاستمداران فراهم شود. به دلیل ممیزی‌های نادرست و سلیقه‌ای زندگی نویسندگان تغییر می‌کند وباعث دلسردی‌ آن‌ها می‌شود.

- فرحناز علیزاده درباره انتظاراتش از دولت بیان کرد: مسوولان قَدَر و لایق کار را به عهده بگیرند و کارآمد و دلسوزباشند، زیرا با انتخاب چنین افرادی، فرهنگ ایران خواسته یا ناخواسته در مسیر پیشرفت قرار می‌گیرد.
وی متولد دوازدهم بهمن 1346 و دارای سابقه در خبرگزاری ایبنا و روزنامه‌های کارگزاران، اعتماد، شرق، فرهیختگان، آرمان و جهان کتاب است، از آثار تالیفی علیزاده «آقای قاضی چه حکمی می‌دهید» مجموعه داستان، «داستان مکاشفه» می‌توان نام برد.

- بهاء الدین مرشدی متولد بیست‌‌و هفتم مرداد 1359، دارای سابقه همکاری با روزنامه‌های فرهیختگان، حاشیه و نشانی است و دارای آثار متعددی از قبیل «توفانی پنهان شده درنسیم»، «ماهی که توت فرنگی‌ها سرخ می‌َشوند»، «رویای این تاریکی دیوانه»، «مراسی یک روایت ساده» است.
وی در مورد انتظاراتش از دولت بیان کرد: روند اعطای مجوز ساده‌تر شود و ممیزی‌ها حذف شوند، بررسی کتاب‌ها بسیار زمان‌براست و باعث دلسردی نویسندگان می‌شود.

- نغمه دانش اظهار کرد: امیدوارم که مسوولان فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کتاب این وزارتخانه، برخورد صادقانه با اهالی فرهنگ داشته باشند، قانون شفاف و مدونی در حوزه ممیزی وجود ندارد و به واسطه سلایق شخصی ممکن است کتاب چاپ نشود.
وی متولد بیست‌و ششم بهمن ماه 58 است و در پرونده کاری‌اش همکاری با خبرگزاری‌های مهر و ایکنا و روزنامه‌های آرمان، توسعه، جام‌جم و همشهری دیده می‌شود. دانش دارای مجموعه شعری با نام «چقدر هیچ کس شبیه تو نیست» است.

- علی شروقی دارای آثاری چون «شکار حیوانات اهلی»«زندگی نامه ایرج میرزا» و «زندگی نامه آلبرت کامو» است و سابقه همکاری با روزنامه‌های اعتماد، شرق و فرهیختگان را دارد . وی متولد بیستم مرداد 1358 است.
شروقی درباره انتظاراتش از دولت روحانی بیان کرد: مهم ترین انتظارم حذف ممیزی‌های کتاب و انتخاب سازو کار بهتری برای اعطای مجوز نشر است.

- رسول آبادیان بیان کرد: نگاه ریشه‌ای و حرفه‌ای به حوزه کتاب داشته باشند. از لحاظ کیفی روی ممیزها کار شود، ممیزی قبل از چاپ کتاب معنا ندارد.
وی متولد اول آذر ماه 46 است و دارای سابقه همکاری با روزنامه‌های تهران امروز، همشهری، کتاب هفته و حیات نو و خبرگزاری‌های ایبنا، مهر و ایسنا است و تالیفاتی چون «بهرام و هفت عروسک» رمان، «کابوس بارانی گنجشک‌ها»، «سایه ظهر یک نفر» دارد.

- حمید محمدی محمدی متولد بیست‌ و چهارم بهمن‌ 1350 ، دارای آثاری چون «محمد خطیبی‌ياده»، «سید عبدالله هاشمی» و «جواد موفقیان» ـ که همگی از خیران مدرسه سازهستند ـ است. وی سابقه حضور در خبرگزاری‌های فارس و مهر و روزنامه‌های کیهان، جمهوری اسلامی، همشهری و کتاب هفته در کارنامه کاری‌اش دارد.
محمدی در مورد انتظارتش از دولت تدبیر و امید گفت: نویسندگی به عنوان یک شغل و حافظ آبرو در جمهوری اسلامی تلقی شود. متاسفانه در مساله ممیزی کتاب دچار سلیقه زدگی هستیم اما وجود آن مورد نیاز است. آزمایش انتشار کتاب بدون ممیزی توسط ناشران مطرح و بدون سو پیشینه انجام پذیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط