چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
راه‌اندازی نهضت ترجمه‌ هدف سازمان‌های ادبی و هنری حفظ آثار

سردار مسعود جزایری در آیین رونمایی از «هنری و ادبیات دفاع مقدس» و «سینمایی و هنرهای نمایشی» گفت: نیاز به راه‌اندازی نهضت ترجمه در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس احساس می‌شود. دنیا هنوز دفاع مقدس و ارزش‌های ما را نمی‌شناسد. با راه‌اندازی این دو سازمان شاهد تحولاتی در این عرصه هم خواهیم بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از سازمان‌های «هنری و ادبیات دفاع مقدس» و «سینمایی و هنرهای نمایشی» صبح امروز، 16 مرداد‌ماه 1392 در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با حضور سردار بهمن کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، امیرسرتیپ رضا خرم‌طوسی جانشين ریيس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح، سرلشکر حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح و برخی دیگر از هنرمندان و مقامات لشکری برگزار شد.

سردار بهمن کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان نخستین سخنران این آیین، اساس حرکت و فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ازش‌های دفاع مقدس را فرمان‌های فرمانده معظم کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اساسنامه، تدابیر ستاد کل نیرو‌های مسلح، مصوبات هیات امنا و دستورات معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی دانست و گفت: بنیاد رویکردی تحولی و نهادی دارد و ما در پی نو به نو شدن هستیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «خاصیت موجود زنده این است که به اقتضای زمان و با نیاز زمان قابلیت انعطاف داشته باشد؛ اگر می‌خواهید موجودی زنده باشید باید اقتضای زمان را ببینید...» افزود: بنا بر این، نهادی بودن بنیاد حفظ آثار بیش از سازمانی بودن آن برای ما اهمیت دارد زیرا نهاد ماهیتی انعطاف‌پذیر دارد.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هدف این بنیاد را از تحول‌، رسیدن به تعالی عنوان کرد و ادامه داد: پس از 6 ماه نظر‌خواهی از نخبگان جامعه هنری و ادبی و کسب تجاربی در این زمینه، نسبت به افتتاح سازمان‌های «هنری و ادبیات دفاع مقدس» و «سینمایی و هنرهای نمایشی» اقدام شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بنیاد حفظ آثار با سیاستگذاری و هدایت کلی، نظارت و هدایت، در زمینه‌ تولیدات هنری و ادبیات، فیلم و سریال و هنر‌های نمایشی موفق باشد.

اراده ایستایی در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد
سردار مسعود جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح، دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به دوران جنگ تحمیلی گفت: در شرایط امروز نیز دشمن همه تلاش خود را برای ایجاد آمادگی در مسایل نظامی به کار می‌برد. باید دانست که طرفی در این نبرد پیروز است که اراده لازم را برای ماندگاری، مقابله و ایستایی داشته باشد که خوشبختانه این اراده درنظام مقدس جمهوری اسلامی هست.

معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح با تاکید بر این‌که باید از تمامی منابع، سرمایه‌ها و عناصر قدرت نرم و سخت باید برای مقابله با دشمن بهره گرفت تصریح کرد: در این صورت است که می‌توانیم پدافند و آفند لازم را در مقابله با دشمن داشته باشیم. گنجینه این انقلاب، دفاع مقدس است که باید از آن برای سال‌های متمادی بهره‌ برد. این سرمایه باید به قدرت تبدیل شود و در این صورت می‌تواند هم آفند و هم پدافند لازم داشته باشد.

وی به فعالیت‌های بنیاد حفظ آثار در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایطی که در آن به سر می‌بریم نیار به فعالیت بیشتر و افزایش توانمندی در این بخش هستیم. در ماه‌های اخیر، بنیاد حفظ آثار دو اقدام را در دستور کار قرار داده است. نخست، رویکرد برون‌گرایی و با توجه به متعلق بودن دفاع مقدس به تمامی مردم ایران در این زمینه رویکرد برون‌سپاری را هم در دستور کار قرار دارد.

جزایری موضوع دیگری که در دستور کار بنیاد قرار دارد را آسیب‌شناسی و طرح تحول در این نهاد دانست و افزود: ایجاد سازمان هنری برای تولیدات نمایشی و ایجاد سازمان انتشاراتی برای نشر آثاری در زمینه دفاع مقدس با همین هدف افتتاح شدند. آن‌چه تولید می‌کنیم باید از صحت کافی برخوردار باشد. نیازمند تولید آثار برتر و آثار فاخر در تمامی زمینه‌ها هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که راه‌اندازی نهضت ترجمه در بنیاد حفظ آثار احساس می‌شود، گفت: دنیا هنوز دفاع مقدس و ارزش‌های ما را نمی‌شناسد. با راه‌اندازی این دو سازمان، شاهد تحولاتی در این عرصه هم خواهیم بود.

در ادامه این مراسم، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر و حکم ریاست سازمان «هنری و ادبیات دفاع مقدس» از سوی سرلشکر فیروزآبادی به گلعلی بابایی اعطا شد.

ادبیات دفاع مقدس رایحه ادبیات ناب اسلام است
سرلشکر فیروز آبادی، رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح سخنران پایانی این برنامه بود که در سخنانی خانواده شهیدان را نویسنده اصلی فیلم‌نامه‌ها و نمایشنامه‌های دفاع مقدس خواند و گفت: هنر و ادبیات دفاع مقدس رایحه‌ای از هنر و ادبیات اسلام ناب و محمدی است. بنیان هنر ما نیز همین است. افتتاح سازمان‌های «هنری و ادبیات دفاع مقدس» و «سینمایی و هنرهای نمایشی» گام‌های بلندی است که سردار کارگر در مسیر فعالیتش برداشت.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی گفت: ایشان استراتژی مهمی مطرح کردند که خطاب به همه علاقه‌مندان به نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گوید امروز باید به استحکام ساختار های درونی حکومت جمهوری اسلامی بیندیشیم که برآمده از فرهنگ انقلاب اسلامی است.

رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تاکید بر ضرورت خودسازی، تزکیه درون و ساختن کشور بر مبنای این پیام تصریح کرد: در این راه باید به اندیشه‌ها، قلب‌ها و بازو‌های ملت ایران بها داد. این استراتژی برای تمام افرادی که با قلب مردم سرو کار دارند و هنرمندان که تپش این قلب را تنظیم می‌کنند، استراتژی بزرگی است. باید به توان، اقتدار، فرهنگ و ارزش‌های ملی متکی بود.

سرلشکر فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنانش حسن روحانی را عالم پرورش‌یافته به دست شهیدان مطهری و بهشتی دانست که مرید امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است یاد کرد و گفت: امروز اداره نظام به دست چنین شخصیت عالم و دانشمندی است که با دقت، حکمت و صبر پیش می‌رود.

وی افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و ستاد کل تمام قد و به پهنای سینه دریادلان جبهه‌های نبرد در خدمت دولت هستند و از آن حمایت و با آن تعامل و برای او کار می‌کنند. نیروهای مسلح همچنان که بعد از جنگ تمام امکانات خود را برای خدمت به مردمی که به کمک جنگ آمده‌اند هدایت کردند، امروز نیز آماده این کار هستند و این مساله نیاز به هدایت دولت دارد که کجا یک کشور کار سنگینی بر زمین مانده تا آن‌ها به انجامش بپردازند.

رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به مسوولیت مجلس شورای اسلامی در بررسی وزیران پیشنهادی دولت یازدهم گفت: مجلس بر اساس الگوی مدرس حرکت می‌کند. نمایندگان مجلس در این شرایط حساس باید رسالت سنگین مدرس را برای دولت حسن روحانی به‌کار ببرند. مردم منتظرند که مجلس شورای اسلامی از تشکیل دولتی این چنینی حمایت کند و البته اگر ناخالصی‌ها و کینه باورها و مزدوران شیطان نیز پیدا شدند، باید زدوده شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها