چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲
نگاهی به زندگی و مرگ خالق «شازده کوچولو» که در آسمان‌ها گم شد

آنتوان دوسنت اگزوپری، خالق «شازده کوچولو» 31 جولای سال 1944 در حین پرواز ناپدید شد. او آثاری به یادماندنی به یادگار گذاشت و مانند شخصیت‌های داستانی‌اش محبوب ماند. این رمان در ایران با ترجمه‌های مختلفی منتشر شده و قرار است به زودی در قالب کتاب گویا نیز به دست علاقه‌مندانش برسد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروز، چهارشنبه، 31 جولای، برابر با 9 مرداد، سالگرد ناپدیدشدن خالق شازده‌ کوچولوی دوست داشتنی است. 
 
آنتوان دوسنت اگزوپری در سال 1900 میلادی به دنیا آمد و 44 سال بیشتر زندگی نکرد، اما در طول همین عمر کوتاهش نیز آثاری از خود به جای گذاشت که نام او را برای همیشه در تاریخ جاودانه خواهد کرد. «شازده کوچولو» اثری ویژه در ادبیات و از پرتیراژترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود.

«آنتوان دو سنت اگزوپری» نويسنده «شازده کوچولو»، فقط یک نویسنده نبود. او علاوه بر نویسندگی در حرفه‌های دیگری مانند خلبانی و خبرنگاری هم تبحر داشت و به غایت ماجراجو بود. همین ماجراجویی و توانایی‌اش در داستان‌نویسی و خلبانی سبب شد پرواز به مولفه اصلی داستان‌هایش تبدیل شود.
 
بی‌شک شهرت او بيش از هر چيز مرهون اثر به یاد ماندنی و جاودانه «شازده کوچولو» است که نخستين بار در سال 1943 به زبان فرانسه و سپس انگليسي به چاپ رسيد. این کتاب به بیش از 200 زبان دنیا برگردانده شده که رکوردی کم‌نظیر در اين حوزه محسوب می‌شود. 

همراه با ترجمه‌های مختلف این کتاب در سراسر جهان، بزرگانی مانند محمد قاضی، ابوالحسن نجفی و احمد شاملو نیز این کتاب را ترجمه کرده‌ و هر یک از سبک خاص و متفاوتی در ترجمه این داستان بهره گرفته‌اند. 

بعد از مرگ دو سنت اگزوپری، هنرمندان مختلفی از کشورهای مختلف، برای خلق آثار هنری از داستان‌های اگزوپری بهره گرفتند. به تازگی انیمیشنی با اقتباس از همین رمان کلاسیک و تحسین شده آنتوان دو سنت اگزوپری، به کارگردانی مارک اوزبورن در حال آماده‌سازی و صداگذاری است. 

مدیر انتشارات نگاه به تازگی اعلام کرده داستان شازده کوچولو را با صدای ابوالحسن تهامی، مترجم و دوبلور، و گروهی از هنرمندان صداپیشه به شکل کتاب گویا منتشر می‌کند.

این کتاب گویا به سرپرستی ابوالحسن تهامی در دو نسخه متفاوت تهیه شده که در نخستین نسخه، با استفاده از ترجمه احمد شاملو از این کتاب، صداپیشگی هر شخصیت داستانی را یک نفر برعهده گرفته، اما در نسخه دوم، تهامی با نگاهی اقتباسی به برگردان شاملو و آواز و موسیقی این داستان را روایت می‌کند.

اگزوپری علاوه بر این اثر خاطره‌انگیز دست‌نوشته‌های محبوب دیگری هم دارد که کتاب «باد، شن، ستاره‌ها» نیز یکی از آن‌هاست. «باد، شن، ستاره‌ها» عنوان کتابی شامل خاطرات و اندیشه‌های اگزوپری و مربوط به سال‌های 1927 تا 1930 میلادی است، یعنی زمانی که او در خطوط هوایی غیرنظامی به عنوان یک خلبان، مسوول پروازهای پستی بود. انتشار این کتاب در سال 1939 میلادی با عنوان «زمین انسان‌ها» در فرانسه با استقبال زیادی روبه‌رو شد و توانست جایزه بزرگ رمان را از فرهنگستان فرانسه دریافت کند. همین کتاب در ایالات متحده هم مورد توجه قرار گرفت و به فهرست کتاب‌های پرفروش راه یافت.

اگزوپری در سال 1944 میلادی به یک عملیات شناسایی بر فراز آسمان فرانسه اعزام شد اما این پرواز او بی‌بازگشت بود. سال‌ها بعد، در هفتم سپتامبر سال 1998 خبری شنیده شد که برای خیلی از علاقه‌مندان به ادبیات جالب توجه بود. زنجیر نقره‌ای پوزه‌بند اسب نویسنده‌ای که سرنوشتش بی‌شباهت به داستان خلبان کتاب شازده کوچولو نبود و مرگش اسرار زیادی را به همراه داشت، بعد از سال‌ها در دریاهای جنوب فرانسه پیدا شد و بعد از آن، تلاش برای پرده برداشتن از مرگ مرموز آنتوان دو سنت اگزوپری شتاب بیشتری به خود گرفت، تا این‌که در سال 2000 یک غواص و باستان‌شناس در دریای مارسی به بقایایی از هواپیمای اگزوپری دست یافت.

سال 2008 میلادی نیز خلبانی به نام «هورست ریپرت» اعلام کرد که خالق «شازده‌ کوچولو» بر اثر تهاجم به هواپیمایش در دریا سقوط کرده و این‌گونه عمرش به پایان رسیده است؛ نویسنده‌ای که حدود هفتاد سال بعد از مرگش هم همچنان محبوب است.

همچنین تقریبا 90 سال پس از فرود اگزوپری در کسوت یک خلبان در صحرای مراکش، یک موزه به افتخار کتاب «شازده کوچولو» در همان محل افتتاح شد. این موزه که در سال 2004 افتتاح شده بود، بعد از هشت سال کاملا به این نویسنده اختصاص یافت و زندگی این نویسنده مشهور روی دیوارهای آن نقش بست. تصاویر و متونی از تولد او در لیون فرانسه در سال 1900 تا مرگ اسرارآمیزش در سال 1944 در جریان یک عملیات اکتشافی پروازی بر فراز مدیترانه در این موزه گردآوری شده است.

منتخبی از گفتارها، اشعار و نامه‌های اگزوپری با عنوان «شاهزاده سرزمین عشق»، «خلبان جنگ»، «باد، شن، ستاره‌ها»، «نامه‌های آنتوان به مادرش»، «نامه به یک گروگان» (نامه‌هایی به یک ناشناس)، «پرواز شبانه» و «پرواز دریا صحرا» برخی آثاری هستند که تاکنون از اگزوپری در ایران منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط