پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
مطبوعات میراث معنوی ملت ایران است

پدرام پاک‌آیین، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در آیین افتتاحیه موزه ملی مطبوعات ایران و مراسم اختتامیه نهمین جشنواره فصلی مطبوعات گفت: مطبوعات میراث معنوی ملت ایران است.-

پدرام پاک‌آیین، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در مراسم افتتاحیه موزه ملی مطبوعات ایران که عصر چهارشنبه (2 تیر) با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: هموار شدن راه تحقیق پژوهشگران مطبوعات و سایر حوزه‌ها و ثبت تجارب مطبوعات و تکامل آن از اهداف راه‌اندازی موزه ملی مطبوعات ایران به شمار می‌آید.

وی با اشاره به این‌که این موزه نخستین نهاد مستقلی است که اسناد و گنجینه‌های مطبوعاتی در آن گردهم آمده است، گفت: این اسناد در محل‌های مختلفی بوده اما هرگز نهاد مستقل و جداگانه برای تجمیع آن‌ها که متعلق به این ملت هستند، نبوده است.

پاک‌آیین با بیان این‌که مطبوعات تاریخ مستند ملت ما است، عنوان کرد: این مجموعه با این هدف راه‌اندازی شد که راه تحقیق پژوهشگران مطبوعات و سایر حوزه‌های تاریخی، فرهنگی، ادبی، سیاسی و اجتماعی با استفاده از اسناد این مجموعه هموار شود. امیدوارم با تجمیع این اسناد در این مجموعه، سهم و حجم مطبوعات در یافته‌های پژوهشگران افزایش پیدا کند.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی افزود: با راه‌اندازی این مجموعه ضمن ثبت تجارب مطبوعات و تکامل آن، می‌خواهیم ببینیم که چه کسانی به تاریخ مطبوعات این کشور خدمت و چه کسانی خیانت کردند و چه کسانی روزنامه‌نگار واقعی و چه کسانی روزنامه نگارنما بودند.

پاک‌آیین توضیح داد: اگر امروز غرب خود را مدار و محور ارتباط جمعی، اندیشه، عاطفه و فرهنگ می‌داند، تکیه بر داشته‌های فرهنگ اصیل اسلامی ـ ملی ما می‌تواند پاسخی به آن باشد.

محمود اكرامی‌فر، دبير نهمين جشنواره فصلي مطبوعات و خبرگزاري‌ها در این مراسم گفت: در جشنواره فصلي 13 نفر، همه مطبوعات سراسر كشور را صفحه به صفحه مطالعه مي‌كنند و ژانرهاي مختلف را مي‌خوانند تا بهترين‌ها را انتخاب كنند. از جمله اين ژانرها، طنز است.

وی با بیان این‌که حال طنز در مطبوعات و خبرگزاري‌ها، خوش نيست، افزود: آن‌گونه كه بايسته و شايسته است، ما طنز مطبوعاتي نداريم. متاسفانه طنزنويسان ما با تخفيفي كه انجام داده‌اند به تخفيف رسيده‌اند.

دبير نهمين جشنواره فصلي مطبوعات و خبرگزاري‌ها با بیان این‌که فرهیختگان و فرزانگان مخاطبان طنز را تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: طنز حیطه بسیار وسیعی دارد اما متاسفانه طنزنویسان ما به جای این‌که طنز را به جامعه بیاورند، تنها آن را در محیط سیاسی به کار می‌برند. بنابراین، دایره طنز باید گسترده‌تر از آن‌چه که هست، باشد.

در ادامه اين مراسم، به برگزيدگان نهمين جشنواره فصلي مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي جوايزي اهدا شد.

اسامی برگزیدگان نهمین جشنواره فصلی مطبوعات در بخش‌های مختلف به این شرح است:

1- در بخش تیتر: روزنامه‌های جوان و همشهری
2- در بخش سرمقاله: روزنامه‌های قانون، شرق و وطن امروز
3- در بخش گزارش: روزنامه‌های هفت صبح و شهروند
4- در بخش کاریکاتور: روزنامه‌های جام جم، قانون و اعتماد
5- در بخش مقاله: روزنامه‌های کیهان، اطلاعات و دنیای اقتصاد
6- در بخش صفحه آرایی: روزنامه‌های پیروزی، ابتکار و وطن امروز
7- در بخش عکس: خبرگزاری مهر، فارس و ایسنا
8- در بخش نقد: روزنامه‌های اطلاعات، خراسان و بهار
9- در بخش طنز: روزنامه‌های جام جم، ایران و سیاست روز
10- در بخش گفت‌وگو: روزنامه‌های تهران امروز و بانی فیلم
11- در بخش گزارش خبری: روزنامه‌های همشهری، جوان و شرق
12- در بخش خبر خبرگزاری ها: خبرگزاری ایسنا و مهر
13- در بخش گزارش خبری خبرگزاری‌ها: خبرگزاری فارس، ایلنا و شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط