سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۰
گمگشته انسان دوره مدرنیته حقیقت است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌سلمان صفوی، رییس مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ صفی‌‌الدین اردبیلی، در افتتاحیه دبیرخانه دایمی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و رونمایی از کتابش با عنوان «عرفان‌الثقلین» بیان کرد: نیاز اساسی جامعه مدرن، نیاز به معنویت و حقیقت است و این‌که چگونه می‌توانیم به آن نایل شویم و از طریق وصول به حقیقت به سعادت دنیا و آخرت برسیم._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این مراسم با حضور دکتر اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر سید‌سلمان صفوی، رییس مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ صفی‌‌الدین اردبیلی و حجت‌الاسلام و‌المسلمین بهمن اکبری، رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و انسانی، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مطالعات اسلامی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه (25 تیر‌ماه) در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین صفوی در این مراسم گفت: از سال 96 که در اروپا مشغول تحقیق، تدریس و تالیف بودم، در دپارتمان ادیان دانشگاه لندن که مرکز گفت‌و‌گوهای جدی میان ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف است، در گفت‌و‌گو با نحله‌های مختلف با این سوال مواجه شدم که در جامعه غرب جوهره اسلام را چگونه باید معرفی کرد و کدام بخش آن جذابیت بیشتری دارد و بر اثر تجربه دریافتم که جنبه معنوی اسلام بیشترین جاذبه را برای جامعه غرب دارد.

وی افزود: همچنین در یک قالب تاریخی در گفت‌و‌گو با دیگر طریقت‌ها باید با زبان طریقتی وارد گفتمان شویم. در بین طریقت‌های موجود در عالم اسلام، طریقت صفویه که بنیانگذار آن شیخ صفی‌الدین اردبیلی محسوب می‌شود، بهترین طریقتی است که با معارف شیعه تفاهم دارد، زیرا مبتنی بر کلام‌الله، سنت نبوی و ولایت علوی است. من هم به دلیل نیاز انسان امروز به طریقت علوی این کتاب را نوشتم.

نویسنده کتاب «عرفان‌الثقلین» سپس در معرفی اجمالی کتاب خود عنوان کرد: این کتاب دارای چهار بخش شامل افتتاحیه، مقدمه، فصل‌های سه‌گانه و بخش تصاویر و نمایه‌ها و منابع است. افتتاحیه کتاب به سخنرانی علمی، دقیق و متین مقام معظم رهبری که بهترین سخنرانی در معرفی شخصیت شیخ صفی است اختصاص دارد. مقدمه کتاب هم به بیان سخنان پروفسور سید‌حسین نصر، مهمترین اسلام‌شناس در غرب درباره عرفان ثقلین و اهمیت احیای طریقت ثقلین اختصاص یافته است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین صفوی در معرفی فصل‌های سه‌گانه کتاب «عرفان‌الثقلین» اظهار کرد: فصل نخست کتاب به کلیات مبانی نظری و عملی عرفان اسلامی می‌پردازد. فصل دوم مبانی نظری طریقت صفویه را معرفی می‌کند و فصل سوم به مبانی عملی طریقت صفویه اشاره دارد.

وی در بیان هدف اصلی نگارش این کتاب گفت: این کتاب می‌کوشد عرفان اسلامی و طریقت صفویه را با روش عینی و عملی و با رجوع به اسناد و منابع موجود و دانش سینه به سینه بیان و تبیین کند.

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ صفی‌‌الدین اردبیلی پیام اصلی طریقت صفویه را شعار «لُب دین، معنویت است» ذکر کرد و افزود: پیام اصلی طریقت صفویه این است که «لُب دین معنویت است» اما خاستگاه حرکت به‌سوی معنویت و وصول حقیقت، شریعت است و شریعت همیشه همراه طریقت است. بدون شریعت کسی به طریقت نمی‌رسد و بدون پیگیری طریقت، کسی نمی‌تواند به حقیقت برسد و نمونه اعلای وصول به حقیقت، معصومین (ع) هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفوی منابع اصلی تعالیم شیخ صفی را قرآن کریم و تعالیم اهل بیت (ع) به‌ویژه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) معرفی کرد و گفت: طریقت شیخ صفی مبتنی بر عشق به خداست. وی معتقد است آخرین ساحت عقل، نخستین ساحت عشق است. اگر خواستار ارتباط با محبوبیم، راه آن است که با او انس بگیریم. شیدایی و دلدادگی مرتبه عشق است.

این پژوهشگر حوزه دین و اندیشه عنوان کرد: از نظر شیخ صفی تنها یک «بود» در جهان وجود دارد و حضرت محبوب تنها «بود» جهان است. شیخ صفی و عرفایی چون وی معتقدند که همه زندگی ما باید در جهت حرکت به‌سوی لقاء‌الله و تنها «بود» جهان باشد و همه مقامات و قدرت‌های دیگر در مواجهه با «بود» مطلق مانند حباب هستند.

نویسنده «عرفان‌الثقلین» با اشاره به تاکید شیخ صفی به اخلاق اجتماعی، بیان کرد: شیخ معتقد بود که تعالیم مذهبی و عرفانی باید در زندگی اجتماعی و رفتار فردی ما بروز داشته باشد. اگر عمل و رفتار با ارزش‌های الهی تطابق نداشته باشد، نسبت آن با دین هم بسیار ضعیف است. شیخ صفی در موضوع اخلاق اجتماعی بر مساله جوانمردی تاکید بسیار داشت، زیرا معتقد بود که جوانمردی یک پیام جهانی است و نمونه بارز و شاخص جوانمردی مولی‌الموحدین (ع) است.

این مدرس دانشگاه در تکمیل این بحث افزود: شیخ صفی در حوزه عملی دعوت به ذکر (دلت همیشه به یاد حضرت محبوب باشد)، فکر (قلبت همیشه متوجه حضرت حق باشد) و عمل (سبک زندگی و منش اجتماعی و فردی همیشه مطابق با شان عاشق معشوق کل باشد) می‌کرد. این طریقت مبتنی بر تعالیم قرآن کریم و معصومین (ع) است. او یکی از مهمترین نظریه‌پردازان عرفان اسلامی است.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین صفوی در پایان اظهار کرد: امیدوارم با این نوع نگرش به دین و عرفان بتوانیم پاسخی به تشنگان حقیقی معرفت بدهیم و دکان‌ عرفان‌های کاذب را به روش نرم ببندیم و با پیام و دعوت حقیقی دل‌ها را متوجه حضرت حق و حقیقت معصومین (ع) کنیم. مسایل فرهنگی را باید با روش فرهنگی حل کرد و با تامل بیشتر در افکار و اندیشه‌های عارفی که بر سر سفره حضرت علی (ع) نشسته است بتوان حقیقت را دید.

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر بهمن اکبری، رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و انسانی طی سخنانی بیان کرد: شیخ صفی‌الدین اردبیلی بزرگمرد وحدت‌بخش ملی ایران و بنیانگذار اندیشه‌ نابی است که توانسته تا امروز استوار بماند. عرفان، برهان و قرآن در وجود این مرد بزرگ تجمع یافته بود. او حکیم و عارفی سلحشور بود. او سلحشوری بود که شجاعت را با عدالت و عدالت را با فقاهت جمع کرده بود. ما در جغرافیای سیاسی امروز جهان به شدت به این نوع نگاه به تصوف نیازمندیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای بیان اسلام و تبعیت از آموزه‌های ناب آن، چشم‌انداز تصوف و عرفان اسلامی، منظر و چشم‌اندازی جذاب، شیرین و قابل فهم برای انسان امروز است. انسان امروز مفاهیم نرم و دلنشین را طلب می‌کند.

وی که پژوهشگر مطالعات اسلامی است، در معرفی کتاب عرفان ثقلین گفت: عرفان ثقلین، عرفانی است که شرح فراغ آدمی است اما پیوست به محبوب؛ آن‌ هم از منظر و نگاهی نوین و کلامی دلنشین. این عرفان، دستی در معرفت و تبیین علوم و معارف علوی و کشف معارف الهی قرآن کریم دارد. این دو میراث گرانبهای پیامبر (ص) امکان جدایی ندارند. نمی‌شود قرآن را بدون عترت فهمید و دست به عترت داشت و از معارف قرآن محروم ماند.

رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و انسانی در پایان اظهار کرد: امروز اگر سخن از سبک زندگی و گونه‌های زیست مسلمانی است، الگویمان باید محیای نبوی باشد و محیا به معنی زندگی به سبک و سیره پیامبر اعظم (ص) و خاندان عصمت (ع) است. عرفان ثقلین می‌خواهد برای جامعه اسلامی و به‌ویژه جامعه جوان الگویی در تبیین چگونگی توسل و تمسک به ساحت مقدس دو میراث گرانقدر الهی باشد.

مراسم افتتاحیه دبیرخانه دایمی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و رونمایی از کتاب «عرفان‌الثقلین» تالیف حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌سلمان صفوی از ساعت 11 امروز (سه‌شنبه، 25 تیر‌ماه) در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران واقع در بزرگراه حقانی برگزارشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط