سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
شیخ صفی‌الدین شریعت، طریقت و حقیقت را با تفکر علوی و فاطمی گره زد

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در افتتاحیه دبیرخانه دایمی شیخ صفی‌الدین اردبیلی گفت: شیخ صفی‌الدین اردبیلی یک عالم، عارف، مفسر و محدث است. او کسی است که شریعت، طریقت و حقیقت را با تفکر علوی و فاطمی گره زد و این وجه ممیز این عارف بزرگ با دیگر عرفاست._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، افتتاحیه دبیرخانه دایمی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و رونمایی از کتاب «عرفان‌الثقلین» تالیف حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌سلمان، با حضور دکتر اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر سید‌سلمان صفوی، رییس مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ صفی‌‌الدین اردبیلی و نویسنده کتاب عرفان‌الثقلین و حجت‌الاسلام و‌المسلمین بهمن اکبری، رییس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و انسانی، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مطالعات اسلامی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه، 25 تیر‌ماه) در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم در بیان پاسداشت مقام عرفایی نظیر شیخ صفی گفت: این نظام اسلامی به برکت حیات طیبه و شجره طیبه قرآن و اسلام و به بار نشستن خون شهیدان و تلاش عارفان و علمایی چون امام راحل، مقام معظم رهبری و شیخ صفی‌الدین اردبیلی به بار نشسته است و بزرگداشت مقام چنین شخصیت‌هایی باعث احیای آن خواهد شد.

وی افزود: نخستین اقدام این دبیرخانه پس از افتتاح، برگزاری همایشی به مناسبت هفتصدمین سالگرد رحلت شیخ صفی‌الدین در ماه ربیع‌الاول در اردبیل خواهد بود. مدتی بعد نشستی تخصصی با محوریت شیخ صفی در لندن و سپس همایشی در تهران یا اصفهان برگزار خواهد شد.

صلاحی در ادامه کتاب عرفان‌الثقلین را دارای ویژگی‌های ممتاز برشمرد و بیان کرد: این کتاب دارای ابتکارات بسیاری است. امیدوارم نوع نگاه این اثر به تصوف و عرفان، پاسخ کوبنده و مناسبی در مواجهه با فضایی باشد که امروزه عرفان‌های نوظهور در جامعه ایجاد می‌کنند. خدا می‌داند عرفان‌های کاذب امروز چگونه بر جان جوانان ما می‌نشیند؟ شاید هم مقصر ماییم که نتوانسته‌ایم چشمه زلال حقیقت را به جوانان نشان دهیم. اگر به تعبیر مقام معظم رهبری، امروز غرب تشنه اسلام ناب محمدی(ص) است، چنین معرفت‌های زلالی بیش از هر چیز گوارای وجود جوانان ما خواهد بود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه گفت: وقتی بتوانیم نفوذ اندیشه علوی و فاطمی را در جامعه تضمین کنیم و در کنار آن از احادیث و روایات قرآن کریم بهره گیریم، می‌توانیم به حقیقت محض واصل شویم و گرفتار سراب عرفانی نشویم.

وی در بیان اهمیت و جایگاه خاندان شیخ صفی در تببین و معرفی عرفان ناب اسلامی اظهار کرد: در فاصله 200 ساله میان دوران شیخ صفی و تشکیل دولت مرکزی صفویان، اتفاقات نادری افتاد که مهمترین آن گره خوردن عرفان با سیاست است. بر خلاف تفکر شایع مبنی بر انزوا و گوشه‌نشینی و دوری از تمامی عرصه‌های زندگی، گره خوردن عرفان با سیاست از این خاندان شروع شد و این خاندان معظم به همه عرصه‌ها ورود پیدا کرد.

صلاحی در پایان درباره امکانات به‌کار گرفته شده در دبیرخانه دایمی شیخ صفی‌الدین اردبیلی یادآور شد: از مجموع منابع موجود در سازمان، هشت کتاب تصحیح شده به زبان‌های مختلف اثر شیخ صفی، 46 کتاب درباره این شخصیت بزرگ، 9 عنوان پایان‌نامه، 40 عنوان مقاله، 61 عنوان منابع صوتی و تصویری، 14 سند و 5 نسخه خطی در این دبیرخانه گردآوری شده‌اند که اگر منابع موجود در آستان قدس رضوی، کتابخانه آیت‌الله مرعشی، کتابخانه مجلس و دیگر کتابخانه‌های معتبر را به آن بیفزاییم، منابع ما بسیار غنی‌تر خواهند شد.

مراسم افتتاحیه دبیرخانه دایمی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و رونمایی از کتاب «عرفان‌الثقلین» تالیف حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌سلمان صفوی از ساعت 11 امروز سه‌شنبه (25 تیر‌ماه) در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران واقع در بزرگراه حقانی برگزارشد.

همچنین در پایان این مراسم تفاهم‌نامه همکاری به مناسبت افتتاح دبیرخانه دایمی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و شروع رسمی فعالیت آن میان دکتر اسحاق صلاحی و حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر سید‌سلمان صفوی به امضا رسید.

گزارش تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط