دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۸
داوری اردکانی گوهر دین را در راه مدرنیته قربانی نمی‌کند

سید محمدصادق خرازی، سفیر اسبق ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به فعالیت‌های علمی دکتر رضا داوری اردکانی و همچنین توجه ویژه او به مولفه‌های دینی و فرهنگی گفت: او روشنفکر دینداری است که گوهر دین را در راه مدرنیته امروز قربانی نمی‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در آیین نکوداشت رضا داوری اردکانی که با عنوان «پرسشگر دردمند روزگار ما» 16 تیرماه در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد،  سید محمدصادق خرازی، سفیر اسبق ایران در سازمان ملل متحد و کشور فرانسه، طی سخنانی با عنوان «فیلسوف کبیر» اظهار کرد: سابقه آشنایی من با استاد داوری اردکانی به زمان نوجوانی‌ام بر می‌گردد، زمانی که برای نخستین‌بار او را در منزل پدری‌ام دیدم. در منزل ما بزرگان بسیاری رفت و آمد داشتند و به خاطر می‌آورم که استاد شهید مطهری همواره از سلامت فکر و صداقت دکتر داوری اردکانی تعریف می‌کردند. 

وی ادامه داد: سنت پاسداشت مفاخر علمی در روزگار ما قابل ستایش است و شناخت بهتر مشاهیر و معارف ملی و علمی وظیفه جدی همه کسانی است که در نظام اسلامی تلاش می‌‌کنند تا از این طریق با جهان علم و معرفت آشنا شوند و در مسیر تحولات علمی و تکنولوژی قدم بزنند. 

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل متحد گفت: حکیم، متفکر و فیلسوف نامدار، دکتر داوری اردکانی، مردی است که نسبت به دین و فرهنگ، استقلال و آزادی و آثار فکری و کلامی توانسته است از گوهر دین و دیانت مشتاقانه حمایت کند، ضمن آن‌که همواره در کارنامه علمی، قلمی و گام‌‌های بلند دکتر داوری یک جوش و خروش و مسوولیت عظیم دیده می‌شود. 

خرازی در ادامه با بیان این‌که همواره یک پرسش بزرگ پیش‌ روی ما قرار دارد، ادامه داد: این پرسش آن است که فیلسوف کیست و مسوولیت جهانی او چیست. در واقع، کسی که طراح یک مکتب فلسفی و صاحب ‌نظر فلسفی است، فیلسوف نامیده می‌شود و کسانی مانند شهید مطهری، علامه‌ طباطبایی، آیت‌الله جوادی آملی، جلال آشتیانی، علامه شهرانی و حاج‌علی سبزواری از آن جمله‌اند.

سفیر سابق ایران در فرانسه ادامه داد: حاملان فلسفه آن روز و متفکران امروز با هم تلاش کردند که از تاریخ علم حمایت و پشتیانی کنند و در حقیقت حکمت و اندیشه این بزرگان و کسانی مانند داوری اردکانی در دوره معاصر در راه و مسیر تحقق حکمت متعالیه اسلام مردانه و قابل ستایش است، چراکه این حکیمان در سیر اندیشه خود با شناخت دقیق از مکاتب و نگرش عمیق به تحول اندیشه، مرعوب نشدند، بلکه آن را خوب فرا گرفته‌‌اند. 

وی افزود: دکتر داوری اردکانی از فیلسوفانی است که با نگاه واقعی و عمیق توانست از حکیمان نامدار دوره معاصر شود و از علم و دین و هویت ایرانیان پاسداری کند، ضمن آن‌که داوری اردکانی هرگز وامدار فلسفه الحادی یا اندیشه لیبرالیستی و ساختارشکنانه نبوده است. بنابراین، او از روشنفکران دینداری است که گوهر دین را در راه مدرنیته امروز قربانی نمی‌‌کند و اگرچه استعداد آن را دارد که در عرصه‌‌های سیاست علم توأمان فعال باشد اما همچنان سعی در استغنا و استقلال فکری دارد. 

خرازی در پایان یاد آور شد: باید دست متفکران و فیلسوفانی چون داوری اردکانی را بوسید که شجاعانه با چابکی قلم و قدرت ذهن و دلبستگی به انبیا و امامان(ع) تلاش کردند و در این روزگار منادی دینداری بودند، چراکه امروز جامعه و مردم سخت مستمند تلاش معلمان اخلاق این چنین هستند.

همچنین در بخش دیگری از این آیین نکوداشت، بهاءالدین خرمشاهی، نویسنده و پژوهشگر، طی سخنانی با اشاره به نوع نگارش استاد داوری اردکانی گفت: استاد فلسفه را ساده نوشته و بیان کرده است، کاری که بسیاری از فیلسوفان قادر به انجام آن نبودند، از جمله کانت که همیشه آرزو می‌کرد و می‌گفت که می خواستم آسان بنویسم و نشد. 

وی ادامه داد: مسایلی که داوری اردکانی می‌نویسد، دقیق و در عین حال ساده است. 

خرمشاهی در پایان سخنان کوتاه خود، شعری را که در وصف دکتر داوری اردکانی سروده بود، خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط