یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
کاش کتابداران هم حرفه خود را جدی‌ می‌گرفتند

هشتمین همايش «جایگاه خلاقیت در ارایه خدمات کتابخانه‌های عمومی» در حالی آغاز شد که سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرای شفق جایی برای نشستن نداشت، اما این هیجانات تا ساعتی بعد با ترک سالن فروکش کرد، در حالی که سخنران نشست هنوز سخنان اصلی اش را به پایان نرسانده بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این همایش با حضور مدیران کتابخانه‌ها و کتابداران کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در راستای ارتقای دانش کتابداران و کیفیت خدمات‌رسانی کتابخانه‌ای برگزار شد.

هشتمین همايش «جایگاه خلاقیت در ارایه خدمات کتابخانه‌های عمومی»با پخش نماهنگی از دوره‌های گذشته همایش و موسیقی شاد آغاز شد. کتابداران خانم و آقا را در دو بخش مجزا از یکدیگر در سالن همایش نشانده بودند. اغلب کتابداران نیز جوان و درس‌آموخته همین رشته بودند.

قرار بود در این همایش ضمن مروری بر آخرین دستاوردهای تکنولوژی در حوزه کتابداری، شیوه‌های ایجاد نوآوری و خلاقیت در کتابداری مطرح و بررسی شوند. 

دكتر محسن حاجی زین‌العابدینی، عضو هیات علمی مركز اطلاعات و مدارك علمی كشاورزی، سخنران اصلی این همایش بود که ضمن پخش فیلم‌هایی کوتاه از دستاوردهای علمی حوزه کتابداری و تکنولوژی‌های جدید، می‌کوشید به صورت ایستاده و در حالی که راه می‌رود، سخنانش را بیان و عموم مخاطبان را در برپایی جلسه با خود همراه کند.

متاسفانه در ابتدای جلسه که اجرایی خوبی از سوی کارشناس نشست داشت، مروری بر اطلاعات عمومی کتابداران بود و مطالب جدید یا ضرورت به‌روز رسانی دانش و آگاهی کتابدارن عنوان نشد. شاید همین موضوع موجب شد بسیاری از کتابداران احساس کنند نیازی به آگاهی از این اطلاعات ندارند یا کارهای مهم‌تری خارج از برنامه دارند.

بسیاری از کتابداران این همایش را در حالی که هنوز نیمی از آن باقی مانده بود، ترک کردند و سالن به شکل چشمگیری خالی شد. این در حالی بود که مقدمه‌های سخنران برنامه تازه پایان یافته و او در حال بیان نکات اصلی درباره ضرورت داشتن خلاقیت حرفه‌ای سخن می‌گفت و یادآور می‌شد که چه عواملی تداوم حرفه کتابداری را تهدید می‌کند و کتابداران چگونه می‌توانند دنیای جدید را وابسته به خود نگه‌دارند.

حاجی زین‌العابدینی زمانی زیباترین جملات خود نظیر این‌که «مطالعه کتاب، شخصیت انسان‌ها و وضعیت فکری و فرهنگی آن‌ها را تغییر می‌دهد.» و همچنین «کتابخوان‌ها نمی‌توانند رفتارهای نابه‌هنجار، خشن یا تجاوزگرانه داشته باشند.» عنوان می‌کرد، متاسفانه کتابداران بسیاری در حال خروج از سالن بودند.

این اتفاق اغلب در اعتراض به سخنان یا برنامه رخ می‌دهد، در حالی که این برنامه مشکلی نداشت و حاضران تصور می‌کردند از این آگاهی‌ها بی‌نیازند یا همایش را جدی نمی‌گرفتند.

یکی از نقاط ضعف همایش‌های اداری که اغلب کارمندان یا پرسنل ناچار به حضور در آن جلسه‌اند، این است که خود را از نظر درونی ملزم به این حضور نمی‌پندارند یا تنها برای دریافت گواهی حضور در جلسه، حاضر می‌شوند، این امر موجب می‌شود خود را مخاطبان حقیقی نپندارند و همراهی کاملی با نشست نداشته باشند همچنین از اطلاعات و سخنان سخنران بهره‌ای نبرند یا آن‌ها را کاربردی ندانند. جدی نگرفتن جلسه در حقیقت جدی نگرفتن حرفه یا جدی نگرفتن خود است.

متاسفانه این نگرش اغلب انسان‌هاست تا زمانی که بهایی برای چیزی نپرداخته‌اند، ارزش و اهمیت آن را نمی‌دانند. در حالی که باید بدانیم صرف زمان نیز نوعی هزینه است، از این رو با اختصاص زمانی برای حضور در جلسه، در حقیقت بهای بالایی برای آن پرداخته‌ایم و باید حداکثر استفاده را داشته باشیم. انتظار می‌رفت مخاطبان این برنامه که همگی از خدمتگزاران کتاب و کتاب‌دوستان‌اند، به احترام خود و کتاب تا واپسین لحظات جلسه حضور داشتند و دست پر این برنامه‌ را ترک می‌کردند.

این جلسه دستاوردهای فراوانی برای کتابداران در بر داشت و عده‌ای که باقی مانده بودند، سوالات مهمی از کارشناس نشست می‌پرسیدند.

هشتمین همايش «جایگاه خلاقیت در ارایه خدمات کتابخانه‌های عمومی» نیز مانند سایر برنامه‌ها برخی کمبودها داشت که چنانچه برای دوره‌های بعدی برطرف شوند، مخاطبان رفاه بیشتری خواهند داشت. از جمله این موارد می‌توان به نور نامناسب سالن و کوچک بودن آن برای چنین همایشی اشاره کرد؛ سالنی که برای کاربری دیگری در نظر گرفته شده بود و به سختی امکان تردد در آن وجود داشت.

سیستم پخش صدا نیز تنظیم نبود و به شکل آزار دهنده‌ای بلندی آن احساس می‌شد، این مشکل تا انتهای جلسه ادامه داشت. همچنین نور سالن کافی نبود. در مواقعی که فیلمی در حال پخش بود به دلیل نور زیاد امکان مشاهده آن به خوبی فراهم نبود و وقتی مخاطبان می‌خواستند نکته‌ای از سخنان کارشناس جلسه را یادداشت کنند، به دلیل تنظیم نبودن نور، در تاریکی محض مطالبی را می‌نوشتند. 

شاید نکات عنوان شده از نظر برخی مهم نباشد یا ایرادهایی کودکانه تصور شود، اما تمامی این‌ها جزیی از حقوق مخاطبان هستند که وقتی آن‌ها را برای حضور در برنامه‌ای از پیش تعیین شده دعوت می‌کنیم، باید بکوشیم در نهایت آسایش از محتوای برنامه بیشترین استفاده را داشته باشند.

هشتمین همايش «جایگاه خلاقیت در ارایه خدمات کتابخانه‌های عمومی» صبح امروز (16 تیر ماه) با حضور جمعی از مدیران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای شفق برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط