یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
یازدهمین جشنواره قلم زرین برگزیدگان خود را شناخت

مراسم اختتاميه يازدهمين جشنواره قلم زرين شامگاه شنبه (15 تیر) همزمان با برپایی آیین گرامیداشت روز قلم با حضور سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي اسماعيلي سرپرست معاونت فرهنگی این وزارتخانه، غلامعلي حداد عادل، رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، رضا اسماعيلي، دبير جشنواره برگزار شد. در این مراسم برگزيدگان يازدهمين جشنواره قلم زرين در سه بخش نقد و پژوهش، شعر و داستان معرفي و با اهدا لوح تقدير و تنديس جشنواره تجليل شدند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اختتاميه يازدهمين جشنواره قلم زرين با حضور جمعي از مسوولان فرهنگي، اصحاب قلم و شاعران در محل باغ زيبا برگزار شد.

رضا اسماعیلی، دبیر يازدهمين جشنواره قلم زرين در این مراسم اظهار کرد: هنر و ادبیات، زبان گویایی است که گفت‌وگو درباره آن نه تنها ملال‌آور نیست بلکه بسیاری از مباحث ملال‌آور و غیرمانوس نیز وقتی در قالب هنر عرضه می‌شوند، از چنان جذابیتی برخوردار می‌شوند که حتی بی‌احساس‌ترین افراد را نیز به ابراز احساسات وامی‌دارد. تاثیر جادویی ادبیات بر افراد چنان عمیق و گسترده است که هیچ انسانی نمی‌تواند خود را از حیطه این تاثیرگذاری به‌دور نگاه دارد.

وی ادامه داد: ادبیات به عنوان عالی‌ترین شکل بیان احساس، زبان جان و آیینه روح است. ادبیات پلی است که برقراری ارتباط با انسان‌های دیگر را به دلپذیر‌ترین صورت آن ممکن می‌کند. ما نیز به عنوان طلایه‌داران فرهنگ و تمدن اسلامی بر آن سر و سوداییم که با این زبان، جهانیان را مخاطب خویش قرار دهیم و آن‌ها را بر خوان ارزش‌های انسانی و اسلامی فرا بخوانیم.

دبیر يازدهمين جشنواره قلم زرين در ادامه گفت: برای تحقق این مهم و با هدف باروری و بالندگی ادبیات کهنسال فارسی که پیشینه‌ای هزار ساله دارد، باید خود را با سلاح دانش، بینش علمی و ادبی مجهز کنیم تا بتوانیم در عرصه‌های خلاقیت و نوآوری، حرفی برای گفتن و متاعی برای عرضه کردن داشته باشیم.

اسماعیلی عنوان کرد: بدون تردید برای باروری و بالندگی شجره طیبه ادبیات انقلاب اسلامی که مشعل‌دار ارزش‌های فطری و انسانی است، باید در کنار تولید ادبی، فرهنگ نقدنویسی را نهادینه کنیم. به این معنا که در حوزه نقد به اصول نقد و علمی نقدنویسی وفادار بمانیم و با سعه صدر علمی، به داوری آثار ادبی بنشینیم.

وی در ادامه افزود: انجمن قلم ایران به عنوان نهادی بر آمده از بطن انقلاب اسلامی با همین رویکرد، به گزینش، معرفی و قدردانی از آثار شایسته ادبی، تکریم و تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان آثار برگزیده و معرفی آثار برتر به جامعه پرداخته است.

دبیر يازدهمين جشنواره قلم زرين توضیح داد: دبیرخانه جشنواره قلم زرین در اوایل دی ماه سال 1391 با انتشار فراخوان، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. در یازدهمین دوره این جشنواره، با هدف داوری آثار منتشره در سال 1391 در سه بخش نقد و پژوهش ادبی، داستان و شعر از داروان صاحب تجربه دعوت به عمل آمد.

اسماعیلی اظهار کرد: هیات داوران یازدهمین جشنواره قلم زرین پس از بررسی، مطالعه و نقد بیش از 600 عنوان مجموعه شعر، 500 عنوان داستان و رمان همچنین 200 عنوان پژوهش منتشره در سال 1391، با مطالعه دقیق و همه جانبه طی چند مرحله داوری، آثاری چند را شایسته احراز عنوان آثار برتر دانستند اما باید گفت که این گزینش هرگز به معنای نفی توانمندی‌ها و قابلیت‌های ادبی دیگر شرکت‌کنندگان نیست بلکه به اعتقاد ما و به‌دور از هرگونه اغراقی تمامی آثار معرفی شده به عنوان نامزد دریافت جایزه قلم زرین قابل تامل و ارجمند هستند ولی از آن‌جا که امکانات هر جشنواره‌ای برای ارج‌گذاری از خالقان آثار برتر محدود است، داوران ناگزیر به انتخاب یک اثر در هر بخش بودند و این چیزی از ارزش‌های ادبی آثار نمی‌کاهد.

محمد رضا سرشار، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی در این مراسم اظهار کرد: از همان نخستین سال برگزاری آیین گرامیداشت روز قلم، جایزه قلم زرین نیز برگزار شد. خوشحالیم که هر چه زمان می‌گذرد، این روز بیشتر از گذشته میان اهالی فرهنگ و ادب جایگاه خود را پیدا می‌کند.

وی با اشاره به فلسفه تصویب روز 14 تیر به عنوان روز قلم گفت: انجمن قلم ایران در سال 1380 طی نامه‌ای به رییس جمهوری وقت درخواست کرد روزی را به عنوان روز قلم به تصویب برساند تا در این تجمع، نویسندگان و اهالی ادب و هنر به تبادل تجربیات و آرا و نظرهای خود بپردازند.

عضو انجمن قلم ایران ادامه داد: رییس جمهوری وقت نامه را به وزیر ارشاد ارجاع داد، وزیر ارشاد هم نامه را به شورای فرهنگ عمومی ارایه کرد. در نهایت 14 تیر به عنوان روز قلم نامگذاری شد و جزو افتخارات انجمن قلم ایران به شمار آمد.

سرشار بیان کرد: از دیگر افتخارات انجمن قلم ایران این است که توانست جشنواره‌ای با عنوان قلم زرین در سه بخش نقد و پژوهش ادبی، داستان و شعر برگزار کند و هر سال کتاب‌های چاپ نخست بخش‌های مذکور را بررسی و در نهایت برگزیدگان آن‌ها را معرفی و به آن‌ها جوایزی اهدا کند.

بر اساس راي هيات داوران جايزه بخش شعر اين جشنواره به صورت مشترك به عليرضا قزوه با اثر «صبح بنارس» و حسنا محمدزاده با كتاب «خورشيد توامان» تعلق گرفت. در بخش نقد و پژوهش، كتاب «روايت‌شناسي داستان‌هاي مثنوي» نوشته سميرا بامشكي به عنوان برگزيده معرفي شد. 

هيات داوران در بخش داستان هيچ اثري را حایز رتبه برتر ندانست.

اسامی داوران در بخش نقد و پژوهش ادبی عبارت بودند از محمدرضا سرشار، محسن پرویز، کامران پارسی نژاد. 

داوران بخش داستان نیز تشکیل شده بود از احمد شاکری، راضیه تجار و سهیلا عبدالحسینی 

 عباس براتی‌پور، عبدالرحیم سعیدی‌راد و رضا اسماعیلی داوران بخش شعر این جشنواره بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط