چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸
محتوای ادبیات کودک و نوجوان ایران، مفهومی جهانی است

صادق رضایی در نشست خبری شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان گفت: محتوای ادبیات کودک و نوجوان ایران، یک محتوای جهانی است. ما از مرزهای جهانی گذشته‌ایم و در این راه تنها مانع بر سر راه ادبیات، نداشتن قانون کپی‌رایت و اجرا نکردن آن در کشورمان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین نشست خبری شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان، صبح امروز، چهارشنبه، پنجم تیر، با حضور سیدصادق رضایی، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حمید نوایی لواسانی، دبیر جشنواره و مریم فرخی، سرپرست انتشارات کانون، در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. 

نوایی‌لواسانی، دبیر جشنواره، در این نشست ضمن اشاره به برگزاری این جشنواره و تغییر آن از دوسالانه به سالانه و قدردانی از زحمات مدیر عامل کانون، به تشریح اهداف و برنامه‌های این جشنواره پرداخت. وی با برشمردن دلایل به ‌وجود آمدن این جشنواره و حمایت از پدیدآورندگان کتاب، به رشد کمی و کیفی بسیار خوبی که حوزه کتاب در این‌ سال‌ها با آن روبه‌رو بوده است، اشاره کرد.

دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان، تقدیر از کتاب‌های کودک و نوجوان منتشر شده در سال 1391، بررسی مسایل حوزه نشر و تعامل کانون با ناشران و بررسی وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در طول برگزاری این جشنواره را از اهداف این برنامه عنوان کرد.

نوایی‌لواسانی در ادامه به بخش‌های جنبی جشنواره از جمله نمایشگاه کتاب، نشست‌های تخصصی و دیدار کودکان و نوجوانان با نویسندگان و هنرمندان این عرصه در روزهای برگزاری جشنواره پرداخت.

وی همچنین توضیح داد: در برگزاری و ارایه کتاب در نمایشگاه کتابی که در این جشنواره وجود دارد، هیچ‌گونه محدودیتی نیست و تمام کتاب‌هایی که در جشنواره‌های داخلی و خارجی برگزیده شده‌اند، در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

دبیر این جشنواره در پایان، روز 18 تیر را، روز اختتامیه این جشنواره عنوان کرد و افزود: در این مراسم از بهترین‌ کتاب‌های منتشر شده در سال 91 در بخش‌های گوناگون چون تصویرگری، نویسندگی، معماری کتاب و...قدردانی می‌شود. 

رضایی، مدیر عامل کانون نیز در ادامه ضمن اشاره به حماسه پرشور مردم در انتخابات امسال، از برگزاری این جشنواره را در سالروز وفات مهدی آذریزدی، نویسنده کودک و نوجوان و نامی کشورمان، در روز 18 تیر و نام‌گذاری این روز را به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، ابراز خرسندی کرد و گفت: مهدی آذریزدی نویسنده‌ای است که امیدواریم در طی این جشنواره بتوانیم از او چنان که شایسته است، قدردانی کنیم.

وی در ادامه با مهم دانستن ادبیات کودک و نوجوان و لزوم حمایت از آن، افزود: انتظار ما از تمامی کسانی که با ادبیات کودک و نوجوان به نوعی در تماس هستند، حمایت همه جانبه است. در این جشنواره همه می‌توانند محور اصلی باشند، آن را در دست گیرند و پیش بروند، چرا که هدف همه ما  پیش‌برد و رشد ادبیان کودکان و نوجوانان این مرز و بوم است و کانون به نوبه خود در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

رضایی با اشاره به نیاز مخاطب برای تهیه کتاب و لزوم مطابقت آن با سلیقه و خواست آن‌ها، اظهار کرد: اگر به دنبال تجلی و پیشرفت ادبیات کودکان و نوجوانان هستیم، باید شاخص‌های این ادبیات و نیاز فرزندان این سرزمین را بشناسیم و کتاب‌ها را بر همان اساس تولید کنیم. از  نظر من مهم‌ترین نیاز کودکان و نوجوانان تولید کتاب‌هایی است که عاطفی و تخیلی باشد.

مدیر شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان، با اشاره به این‌که سینما، انیمیشن و حتی آداب و رسوم هر کشوری وابسته به کتاب‌های آن جامعه است، عنوان کرد: کتاب محور تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های است که بر اساس آن فیلم، انیمیشن، شخصیت‌های عروسکی و آداب و رسوم شکل می‌گیرد و ما هنگامی در این حوزه می‌توانیم موفق شویم که فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در کشور گسترش دهیم.

صادق رضایی ادامه داد: امیدوارم این جشنواره با حمایت همه سویه اهالی کتاب و رسانه به محلی برای تعامل هرچه بیش‌تر مردم و مخاطبان با ناشران و نویسندگان تبدیل شود و هر فردی از هر جای ایران در آن حضور پیدا کند و فرصت عرضه محصولاتش را داشته باشد.

مدیر عامل کانون از جهانی بودن ادبیات کودک و نوجوان کشور سخن گفت و توضیح داد: محتوای ادبیات کودک و نوجوان ایران، یک محتوای جهانی است. ما از مرزهای جهانی گذشته‌ایم و در این راه تنها مانعی که بر سر راه ادبیات ما وجود دارد، نداشتن قانون کپی‌رایت و اجرا نکردن آن در کشور است و من همین‌جا از کمیسیون فرهنگی مجلس محترم خواهان بررسی این موضوع بسیار مهم و حیاتی هستم؛ چرا که تا هنگامی‌که این قانون را رعایت نکنیم، هرگز نمی‌توانیم در مجامع جهانی ادبیات حرفی برای گفتن داشته باشیم. 

فرخی، سرپرست انتشارات کانون در ادامه به تازه‌های نشر کانون پرداخت و گفت: انتشارات کانون در پایان هر فصل تازه‌های نشر خود را طی مراسمی با حضور مدیرعامل محترم کانون رونمایی می‌کند که در همین راستا در سال 91 و در پایان فصل تابستان و پاییز دو مراسم رونمایی برگزار شد. به زودی از 16 عنوان از کتاب های چاپ اول زمستان 91 و 22 عنوان از کتاب‌های چاپ اول بهار 92 رونمایی خواهد شد. لازم به‌ذکر است 15 عنوان از مجموعه نمایشنامه کودک و نوجوان امروز نیز 9 تیر در بازار تئاتر رونمایی خواهد شد و 2 عنوان کتاب از مهدی آذریزدی هم در جشنواره 18 تیرماه امسال رونمایی می‌شود.

سرپرست انتشارات کانون، در ادامه به معرفی کوتاهی از آثار تازه انتشارات کانون پرداخت و اظهار کرد: در مجموعه «نامه نامور» که در 12 جلد به نگارش درآمده، داستان‌های مطرح شاهنامه با نوآوری‌هایی بازنویسی شده است. دبیر این مجموعه خانم افسانه شعبان‌نژاد و ناظر هنری آن خانم هدی حدادی است. 

وی ادامه داد: در حوزه مباحث نظری نیز سه عنوان کتاب در رمینه‌های تصویرگری کتاب کودک، مروری بر انواع ادبیات کودک و نوجوان و از رمانتیتیسم تا پست مدرنیسم برای گروه اولیا و مربیان تهیه و تنظیم شده است. این کتاب‌ها به ترجمه، تصویرگری، ویراستاری، تالیف، نقد و بررسی و کتاب‌خوانی در حوزه ادبیات وکودک و نوجوان در ایران و جهان می‌پردازد.

فرخی افزود: از دیگر کتاب‌های تازه انتشارات، می‌توانم به مجموعه شعر «غم‌های قلابی» برای گروه سنی (ج) و (د)، «در این خانه برای همیشه ماندم» برای گروه سنی (هـ)، داستان «آوازی برای وطن» برای گروه سنی (ج) داستان «قیچی‌ که به دنبال کار می‌گشت»، برای گروه سنی (الف) و دفتر ادبی «پنجره‌ای رو به ماه» که مجموعه‌ای از آثار ادبی اعضای کتابخانه‌های کانون است، اشاره داشته باشم.
وی در بخش نمایش‌نامه به نقل ضحاک ماردوش که برای گروه سنی (و) تهیه و تدوین شده است اشاره کرد و گفت: نمایشنامه‌ای از شاهنامه با عنوان «نقل رستم و سهراب» نیز چندی پیش از این انتشارات وارد بازار شد.

سرپرست انتشارات کانون، همچنین به مجموعه کتاب‌های خودمان، که مجموعه آثار کانون پرورش فکری است اشاره کرد و توضیح داد: از مجموعه کتاب‌های خودمان نیز کتاب‌های «بی‌چکمه و چتر»، «نذری من و عروسک» و «لیلی در بن‌بست چهارم» ارایه شده است. این کتاب‌ها با موضوعات داستان و شعر برای گروه سنی (ج) و (د) طراحی شده‌اند. 

از مجموعه طنز نوجوان، کتاب «آقای بی‌رویه» برای گروه سنی (و) ارایه شده است. پیش از این مجموعه 4 عنوان دیگر نیز به چاپ رسیده است. در حوزه دفاع مقدس، مجموعه شعر «پاهای تومن‌های یک» برای گروه سنی (ج) و (د) و داستان «حلزون من گم شده» برای گروه سنی (ب) و (ج) ارایه شده است. از مجموعه کتاب‌های «مرغک» که ویژه سنین پیش‌دبستانی است، کتاب «کلید کوچولو» رونمایی خواهد شد. پیش از این پنج عنوان دیگر از این مجموعه وارد بازار شده است و امیدواریم به حول و قوه الهی و توان و تلاش همکارانمان در فصل آتی شاهد رونمایی عناوین دیگری از این مجموعه باشیم.

سرپرست انتشارات کانون در ادامه و با اشاره به بخش ترجمه آثار کانون، به کتاب‌های این بخش اشاره کرد و افزود: «مژده‌ای در کوهستان»، «انسان‌ها پای ترازو بایستید»، «از شما به‌سوی شما» و «هفت قدم تا خدا» که از مجموعه کتاب‌های اندیشه به‌شمار می‌روند، به زبان انگلیسی به چاپ رسیده اند.
 کتاب‌های «بشنو از نی»، «بابابرفی»، «عمو نوروز»، «آهو و پرنده» و «شعر و آفتاب» نیز به زبان عربی ترجمه و منتشر شده‌اند. همچنین کتاب «خداحافظ راکون پیر» نیز به زبان کردی رونمایی خواهد شد.

در ادامه نشست، نوایی‌لواسانی در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایبنا» درباره معیارهای گزینش آثار در این جشنوار گفت: کتاب‌ها در دو بخش ظاهری و محتوایی مورد بررسی قرار می‌گیرند، البته در این انتخاب فرم هم بسیار اهمیت دارد. کتاب‌ها به داوران جشنواره سپرده می‌شوند، اگر به لحاظ فرم نیاز به تغییراتی بود، اعمال می‌شود. بنابراین داوری‌های این جشنواره بسیار مشخص و دور از سلیقه است.

مدیر عامل کانون نیز در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر بین‌المللی کردن این جشنواره عنوان کرد: تمام این‌ها مستلزم پیوستن کشور ما به قانون کپی رایت و رعایت کردن آن است. امسال 812 عنوان کتاب در این جشنواره وجود دارد که از این تعداد 211 عنوان از آن کتاب‌های نوجوانان است و این نسبت اصلا آمار خوبی نیست و شمار کتاب‌های نوجوانان در کشور باید بسیار بیش‌ از این‌ تعداد باشد.

دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در پاسخ به پرسش دیگر «خبرگزاری کتاب» درباره  و لزوم حمایت ناشران از نویسندگان افزود: هنگامی‌که یک کتاب منتشر می‌شود، کوشش بسیاری از جمله نویسنده، تصویرگر و ناشر به بار نشسته است و جز این تعامل، کتابی منتشر نخواهد شد. متاسفانه ناشران کشور گاهی فراموش می‌کنند که بدون هنرمندان و نویسندگان هرگزی کتابی به وجود نمی‌آید که آن‌ها آن را منتشر کنند و ناشران باید بدانند که به نوعی مدیون نویسندگان و هنرمندان هستند.

این نشست با رونمایی از پوستر شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان و تعدادی از آثار تازه منتشر شده کانون به پایان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط