یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۷
وونه‌گات امسال هم زنده ماند

کورت وونه‌گات، نویسنده امریکایی و خالق رمان «سلاخ خانه شماره پنج» فروردین امسال دیده از جهان فروبست. در طول سال جاری، تقریبا تمام آثار این نویسنده در ایران تجدید چاپ و سه کتاب جدید از او ترجمه شده اند. تنها از یکی از این کتاب‌ها چهار ترجمه مختلف صورت گرفته است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،بازار کتاب ایران در طول سال جاری شاهد تجدید چاپ تمامی آثار ترجمه شده کورت وونه‌گات جونیور، نویسنده امریکایی و خالق رمان «سلاخ خانه شماره پنج» بود.

این نویسنده در اواخر فروردین امسال دیده از جهان فروبست.

مدیر انتشارات روشنگران که ترجمه فارسی برخی از آثار این نویسنده را در ایران منتشر کرده است، چندی پیش درباره تجدید چاپ آثار وونه‌گات به خبرنگار ایبنا گفت: بعد از اعلام درگذشت وونه‌گات، فروش آثار او که برای چند سال راکد مانده بود، ناگهان رونق گرفت، به طوری که نسخه‌های برخی از این آثار هم اکنون در بازار کتاب ایران نایاب شده است. 

همچنین، آخرین اثر منتشر شده از این نویسنده با نام «مرد بی وطن» (عنوان اصلی: A man without a country)، امسال چهار بار به فارسی ترجمه شد.

ترجمه پریسا سلیمان‌زاده و زیبا گنجی از این کتاب، توسط انتشارات مروارید، ترجمه حسین شهرابی توسط نشر کاروان، ترجمه مجتبي پور محسن توسط انتشارات هزاره سوم اندیشه و ترجمه علی‌اصغر بهرامی از این کتاب توسط نشر چشمه به بازار کتاب ایران عرضه شد.

علاوه بر «مرد بی‌وطن»، دو کتاب جدید دیگر با نام‌های «انفیه‌دان باگامبو» و «گهواره گربه»نیز از وونه‌گات در طول سال جاری به فارسی ترجمه شده اند.

مجموعه داستان «انفیه‌دان باگومبو» در سال ۱۹۹۹ با عنوان « Bagombo Snuff Box» توسط این نویسنده به رشته تحریر در آمده است و ترجمه فارسی روحی افسر و شهرزاد مهدوی از این کتاب، امسال برای انتشار در اختیار نشر کلاغ‌سفید قرار گرفت.

همچنین رمان، «گهواره گربه»، اثری که این نویسنده در سال ۱۹۶۳ خلق کرده، توسط علی‌اصغر بهرامی به فارسی ترجمه شد و انتشار آن توسط نشر افق پیگیری می‌شود.

بهرامی که اولین مترجم آثار وونه‌گات در ایران محسوب می‌شود، پیشتر درباره این نویسنده به خبرنگار "ایبنا" گفته بود: وونه‌گات همه‌چیز را به شوخی و طنز برگزار می‌کرد. یکی از کارهای مهم زندگی‌ او هم سخنرانی‌های طنزآمیزش بود. اما تلخی در پس این طنز‌ها ي او موج می‌زند. مایع و بستر آثار او را می‌توان به نوعی علمی-تخیلی دانست. اما آثار او در مجموع بسیار سهل و ممتنع نگارش شده‌اند.

کورت وونه‌گات جونیور در سال ۱۹۲۲ در شهر ایندیاناپولیس در ایالت ایندیانا به دنیا آمد.

وی در رشته زیست‌ شیمی تحصیل کرد و از دانشگاه کورنل فارغ‌التحصیل شد، سپس در ارتش نام‌نویسی کرد و برای نبرد در جنگ جهانی دوم به اروپا اعزام شد. این نویسنده در جنگ به دست نیروهای آلمانی اسیر و در شهر در سدن زندانی شد و در همین دوره شاهد بمباران این شهر توسط بمب‌افکن‌های متفقین بود که بیش از صد و سی و پنج هزار نفر کشته به جا گذاشت. این تجربه بعد‌ها باعث خلق شاهکار ادبی او «سلاخ خانه شماره ۵» شد.

وونه‌گات پس از پایان جنگ و بازگشت به ایالات متحده آمریکا، در دانشگاه شیکاگو به تحصیل مردم‌شناسی پرداخت و سپس به عنوان تبلیغات‌چی برای شرکت جنرال الکتریک مشغول به کار شد، تا سال ۱۹۵۱ که با نهایی شدن انتشار اولین کتابش، «پیانوی خودکار»، این کار را ترک کرد و تمام‌وقت مشغول نویسندگی شد.

این نویسنده ۱۱ آوریل ۲۰۰۷ در سن هشتاد و چهار سالگی در منزل شخصی خود درگذشت. علت مرگ وی صدمه مغزی ناشی از سقوط اعلام شد.

پس از مرگ این نویسنده اقبال بیشتری نسبت به آثار او در اکثر کشور‌های جهان شکل گرفت که ایران نمونه‌ای از آنهاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط