جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۵
شاهنامه متنی پایان‌ناپذیر برای سینما است

نشست «تراژدی‌های چهارگانه شاهنامه» و تبیین جنبه‌های سینمایی آن‌ها، امروز (20 اردیبهشت) در سالن اصلی سرای اهل قلم برگزار شد و در این نشست کزازی از پتانسیل‌های سینمایی شاهنامه فردوسی سخن گفت و توضيح داد: شاهنامه متنی جوشان برای سینما است که سوژه‌های آن پایان‌ناپذیر است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، این نشست امروز عصر، 20 اردیبهشت، با حضور میرجلال‌الدین کزاری، محقق و شاهنامه‌پژوه، احمد الستی، محققِ سینما، محمدگذرآبادی، فیلم‌نامه‌نویس، حمید دهقان‌پور، نویسنده کتاب «تراژدی‌های چهارگانه شاهنامه» و مهبود مهرنوش، مجری این نشست، در سالن اصلی سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

کزازی در ابتدای این نشست گفت: سینما در ادب پارسی، به گمانم زمینه‌ای نو پدید است و این هنر در جهان، هنر روزگار نو است که البته چندان پیوندی با هنرهای کهن نمی‌تواند داشته باشد.

وی افزود: آیا متنی مانند شاهنامه که بی‌گمان و گزافه، بزرگترین رزم‌نامه جهان است، نمی‌تواند آن شایستگی را داشته باشد که به فیلم برگردانده شود؟

کزازی به کارکرد فیلم‌های اسطوره‌ای و مخاطبان آن فیلم‌ها اشاره کرد و ادامه داد: فیلم‌هایی که اسطوره‌های کهن را نشان می‌دهند، پربیننده‌ترین فیلم‌های سینمای جهان هستند. مانند خداوند چنبرها (ارباب حلقه‌ها). به هر روی نوآیین‌ترین هنر كه سینما است، کهن‌سوترین هنر نیز هست.

وی در پایان سخنانش گفت: متنی مانند شاهنامه، سرچشمه‌ای جوشان و پایان‌ناپذیر برای سینماگرانی است که می‌خواهند اسطوره‌های کهن را به فیلم برگردانند. از دگرسو به آیین بلند می‌گویم شاهنامه در میان اسطوره‌های جهان، بیشترین پیوند را با هنر نمایش دارد.

الستی نیز در ادامه این نشست به کتاب اشاره کرد و گفت: این کتابی است که خوانندگان را ارجاع می‌دهد به فضاهای سینمایی شاهنامه و به تکنیک‌های سینمایی آن مانند دکوپاژ و میزانسن پرداخته است.

وی افزود: در این چهار تراژدی ما شباهت‌هایی را در رابطه با، کار با زمان، مکان و شکل‌های روایت می‌بینیم. من این کتاب را به علاقه‌مندان سینما و ادبیات پیشنهاد می‌کنم که آن را بخوانند و با تکنیک‌های سینمایی که در شاهنامه فردوسی به کار رفته است، آشنا شوند.

در ادامه گذرآبادی از خلا چنین کتاب در مبحث میان‌رشته‌ای سینما و ادبیات و به‌ویژه شاهنامه سخن گفت و عنوان کرد: تا 20 سال پیش اقتباس از شاهنامه کار محالی بود و کارهایی هم که اندک، اقتباس شده بود بسیار ناچیز بود اما اکنون می‌توانیم با تکنیک‌های روز عظمت شاهنامه را به تصویر بکشیم.

وی اضافه کرد: در شاهنامه قابلیت‌های فراوانی وجود دارد که امیدواریم با یک همت ملی درخور نام فردوسی از این قابلیت‌ها استفاده شود.

دهقان‌پور، نویسنده کتاب نیز در پایان این نشست گفت: ما در فرهنگ ایرانی واژه‌ای داریم که البته فردوسی نیز روی آن تاکید دارد و آن «خرد» ایرانی است. ما اگر روی این واژه تاکید کنیم، می‌توانیم فیلم‌هایی در حد و اندازه‌های اشعار شاهنامه بسازیم.

نشست «تراژدی‌های چهارگانه شاهنامه» و تبیین جنبه‌های سینمایی آن‌ها، امروز (20 اردیبهشت) با حضور میرجلال‌الدین کزاری، احمد الستی، محمدگذرآبادی، حمید دهقان‌پور و مهبود مهرنوش در سالن اصلی سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران تا فردا، بيست و يكم اردیبهشت در مصلي امام خميني(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها