جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۷
قِلِجی:فرهنگ ایثار با تاکید بر اعتقادات و آموزش، حماسه ایجاد می‌کند

حسین قِلِجی در جلسه هم‌اندیشی «حماسه‌های اقتصادی و سیاسی در پرتو ظرفیت‌های دینی و ملی ایرانیان» گفت: پر شور بودن، استمرار و پایداری و بصیرت داشتن از ویژگی‌های یک حضور حماسی است. میان فرهنگ ایثار و حماسه ارتباط زیادی وجود دارد که از اعتقاد و آموزش ناشی می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشست «حماسه‌های اقتصادی و سیاسی در پرتو ظرفیت‌های دینی و ملی ایرانیان» با رویکرد نقش ایثارگران در این زمینه، بعد از ظهر امروز (20 اردیبهشت‌ماه 92) در سرای اصلی اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست تخصصی منصور میر، محمود دامغانی، خیر‌الله مجیدی و حسین قِلِجی به عنوان کارشناس حضور داشتند.

در ابتدا منصور میر با اشاره به این‌که «تمامی مبارزات مردم ایران پیش از انقلاب اسلامی حماسی بوده است و این حماسه‌ها به آسانی از خاطر نخواهد رفت» از حسین قِلِجی خواست تا درباره اولویت‌های خلق حماسه سیاسی با نگاهی به نقش ایثارگران در آن مطالبی را بیان کند.

قِلِجی در آغاز اهمیت فزاینده موضوع این نشست را به دلیل نام سال جاری با عنوان حماسه سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: اهمیت مشارکت سیاسی و اقتصادی برای خلق این حماسه‌ها برای اهل قلم آشکار است. باید دانست که مشارکت مردم در امور سیاسی و اقتصادی، اساس یک کشور مردم‌سالار است.

وی ادامه داد: ارتقاء سرمایه اجتماعی از ارتقاء اعتماد عمومی به نظام حاکم ناشی می‌شود و مشارکت مردم بازخوردی برای مدیران در عرصه سیاسی محسوب می‌شود اما میان حماسه و حضور تفاوت بسیاری وجود دارد.

قِلِجی، پر شور بودن، استمرار و پایداری و بصیرت داشتن را از ویژگی‌های یک حضور حماسی دانست و افزود: میان فرهنگ ایثار و حماسه ارتباط زیادی وجود دارد که از اعتقاد و آموزش ناشی می‌شود. در خلق یک حماسه فرد، حقی را از آن خود می‌کند و در سایه فرهنگ ایثارگری در راستای تحقق آن حق می‌کوشد. اما رای دادن وظیفه است.

در ادامه خیر‌الله مجیدی به عنوان دیگر کارشناس حاضر در برنامه گفت: دلسردی‌ از حضور حماسی می‌کاهد و رفع این دلسردی، فرهنگ ایثارگری را می‌طلبد. این روحیه است که سبب فائق آمدن بر تحریم‌ها می‌شود.

وی با بیان این‌که «حماسه به معنای انجام کار‌های بزرگ در شرایطی غیر متعارف است» افزود: در یک مدل می‌توان عقیده، روش و تلاش را به عنوان وجوه روحیه ایثار دانست و نقش کارگزاران نظام در این میان دیده می‌شود. تلاش یک مقام مسوول برای تعالی دین و کشورش در این تعریف می‌گنجد.

مجیدی ادامه داد: البته این تلاش می‌تواند در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... انجام شود اما من از نگاه اقتصادی به این موضوع، مساله منابع طبیعی نفت و گاز را مورد مطالعه قرار داده‌ام. تلفیق سیاست و اقتصاد ناگزیر است. ایران مقام نخست را در زمینه در اختیار داشتن ذخایر نفت و گاز داراست اما چرا این ثروت به خلق ثروت تبدیل نمی‌شود؟

وی سپس با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه استقلال در این حوزه گفت: باید بهره دانش بنیان از این ذخایر برد و برای تعیین نقش ایثارگران در این حوزه نیازمند مطالعات وسیع‌تری هستیم اما آن‌چه مسلم است این است که باید از صنعت نفت و گاز کشور دارسی‌زدایی شود و این نیازمند داشتن روحیه ایثارگری است.

سپس، محمود دامغانی به عنوان دیگر کارشناس این هم‌اندیشی گفت: نام‌گذاری سال‌ها به نامی خاص از سوی مقام معظم رهبری نشان دهنده ظرفیت‌های کشور در آن زمینه است. بدون تردید افرادی که در هشت سال دفاع مقدس ایستادگی کردند در خلق حماسه سیاسی و اقتصادی نیز موفق خواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به حضور 40 میلیونی مردم در انتخابات سال 1388 از این موضوع به عنوان یک حماسه یاد کرد و گفت: سازندگان میهن اسلامی جز از بدنه ایثارگران نبوده و نیستند و به یقین در انتخابات جاری هم حماسه دیگری خلق خواهند کرد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها