چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵
حسینی‌اشكوری: آثار ما در حوزه هندشناسی ناچیزند

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد صادق حسینی‌اشكوری، رییس مجمع ذخایر اسلامی در نشست «مشترکات فرهنگی ایران و هند» گفت: با وجود پیشینه غنی علمی و فرهنگی هند و اشتراکات این کشور با ایران آثار ما در حوزه هندشناسی بسیار ناچیز است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «مشترکات فرهنگی ایران و هند» عصر چهارشنبه 18 اردیبهشت در سرای اهل قلم بيست‌وششمين نمایشگاه بين‌المللي کتاب برگزار شد. 

علی دهباشی روزنامه‌نگار و پژوهشگر، حجت‌الاسلام سیدصادق حسینی اشكوری، رییس مجمع ذخایر اسلامی و مسعودرضا مدرسی چهاردهی، هندپژوه در این نشست سخنرانی کردند. دکتر عبدالسمیع نیز از مدعوین نشست بود که سخنرانی نکرد.

حسینی اشكوری به کمبود آثار هندشناسی اشاره کرد و گفت: با وجود پیشینه غنی هند در حوزه‌های مختلف و از همه مهم‌تر افق‌های فکری مشترک ما با آنان، آثار ما در هندشناسی بسیار اندک است. مهاجرت عده زیادی از ایرانیان در طول تاریخ به هند سبب شد برخی فرهنگ‌های ایرانی در هند بومی شوند و همچنین ما نیز تاثیراتی از فرهنگ هند گرفتیم. 

وی سپس به وصف دیده‌هایش از «بنارس» پرداخت و گفت: در این شهر که به مکه مسلمانان هند معروف است، دانشگاهی وجود دارد که کتابخانه آن بیش از 10 هزار نسخه خطی به زبان‌های گوناگون را در خود جای داده است.

حسینی اشكوری در پایان سخنانش از برگزاری سمینار میراث مشترک ایران و هند در مهر ماه سال جاری خبر داد و گفت: این سمینار رویکردهایی نظیر علوم و فنون، تاریخ، معماری، ادبیات و ادیان خواهد داشت.

دهباشی در این نشست تاگور را یکی از چهره‌های فرهنگی هند معرفی کرد که علاقه زیادی به ایران داشت. وی گفت: تاگور در دوره‌ای به ایران آمد و نویسندگان و ادیبان آن دوره ایران بسیار قدر او را دانستند. پدر تاگور از نوجوانی اشعار حافظ را برای وی می‌خواند و همین امر سبب علاقه تاگور به حافظ و سپس فرهنگ ایران شد. حتی او انگیزه‌اش از سفر به ایران را دیدار با حافظ در آرامگاهش معرفی می‌کرد. 

وی افزود: همراهان تاگور بیان می‌کردند که او مدت‌ها بر آرامگاه حافظ گریست و وقتی دلیل را از وی جویا شدند چنین پاسخ گفت که من از نوجوانی به حافظ دلبسته‌ام. تاگور سال 1311 در راه سفر به مصر به ایران نیز سفر کرد و با شاعران و ادیبان ایرانی بسیاری از جمله علی‌اکبر دهخدا، ملک‌الشعرا بهار و محمدعلی فروغی دیدار کرد. 

دهباشی در بخش دیگری از سخانش اظهار کرد: تاگور بارها در سخنرانی‌ها و دیدارهای خود در ایران بیان کرد که من ایرانی‌ام و نیاکان من از ایران به هند سفر کردند. همین یگانگی و عواطف من به ایران مرا با این کهولت سن به ایران کشاند.

مدرسی چهاردهی سخنران بعدی نشست بود. وی به اشتراکات فرهنگ ایران باستان و هند پرداخت و گفت: ما در هند امروز مصادیقی از ادیان باستانی ایران را می‌بینیم. چند رودخانه اندک در مذاهب مختلف وجود دارند که به روا کردن حاجت معروفند و یکی از آن‌ها رودخانه «گانگا» در بنارس است. در ایران باستان نیز چهار عنصر باد، خاک، آب و آتش مقدس شمرده می‌شد. همان‌گونه که برخی آیین‌های هندی امروز آب و آتش را محترم می‌شمارند، ایرانیان باستان نیز به عناصر احترام می‌گذاشتند. البته هندوها آسمان را نیز جزو عناصر مورد احترام خود قلمداد می‌کردند. 

وي به نقش موثر تصوف هند در توسعه اسلام در این کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه عرفان و تصوف در هند امروز دچار خمودی شده است چرا که سلفی‌ها در این کشور قدرت زیادی گرفتند و نشست‌های 100 هزار نفری علیه عرفان و تصوف برگزار می‌کنند. باید فکری کنیم تا عرفان و تصوف به شکل واقعی و نه به صورت خانقاهی و دکانی احیا شود. ایران و هند به دلیل اشتراک در این حوزه می‌توانند چاره‌ای بیندیشند تا عرفان و تصوف حقیقی را قدرتی دوباره بخشند.

بيست‌وششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 21 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها