سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
امکان تعامل ادبیات مقاومت ایران و جهان با ایجاد نهادی بین‌المللی

سخنرانان نشست بررسی راه‌های تعامل ادبیات مقاومت ایران و جهان در سرای بین‌الملل اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران، برگزیدن نگاه کلان، ایجاد سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی ویژه ادب مقاومت و راه‌اندازی سامانه مشترک نشر را به عنوان راهکار‌های افزایش سطح تعاملی ادبیات مقاومت بین ایران و جهان دانستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بررسی راه‌های تعامل ادبیات مقاومت ایران و جهان، عنوان نشست عصر امروز (16 اردیبهشت‌ماه 92) سرای بین‌الملل اهل قلم در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود. 

در این همایش که به صورت زنده از شبکه بین‌المللی سحر پخش می‌شد، امیرشهریار امینیان به عنوان دبیر علمی و عباس سلیمی نمین و بهروز اثباتی به عنوان کارشناس حضور داشتند. 

در ابتدا، امینیان از سلیمی نمین خواست تا تعریفی از ادبیات مقاومت ارایه دهد و سلیمی نمین گفت: دو دیدگاه متفاوت درباره ادبیات مقاومت وجود دارد که دیدگاه نخست فقط به ادبیات مقاومت در محدوده جغرافیایی خاص توجه می‌کند و دیدگاه دیگر، نگاه فراملی و فرابشری به موضوع مقاومت دارد. این نگاه کلان به ادبیات مقاومت است. 

وی افزود: نگاه کشورمان به موضع مقاومت از زاویه فراملی است. این دیدگاه هر چند ممکن است در ابتدا مورد اعتراض واقع شود اما باید دانست که ملت‌ها هیچگاه نخواهند توانست بدون در نظر داشتن نگاه کلان، به اهدافشان برسند. در چارچوب منافع کلان می‌توان تجمیع قوا کرد تا بر قوایی که توانسته‌اند خود را علیه ملت‌های دیگر فربه کنند، قیام کرد. 

سپس امینیان این سوال را مطرح کرد که این نوع ادبیات چگونه شکل می‌گیرد و امکان بروز و ظهور می‌یابد؟ سلیمی نمین از دو شاخصه «الگو» و «مبانی نظری» به‌ عنوان گام‌های با اهمیت در این راستا یاد کرد و افزود: الگوی ما در این زمینه امام حسین(ع) است که با بیان جمله «اگر دین ندارید، آزاده باشید» آزادگی را مفهومی دانستند که می‌توان نگاه کلانی به آن داشت. 

این استاد دانشگاه در ادامه، شاخصه‌های قرآنی را مهم‌ترین شاخصه مفهوم ادبیات پایداری از منظر انقلاب اسلامی دانست و گفت: قرآن مفهوم ستیز علیه طغیانگران را مطرح می‌کند و این ستیز را امری جاری در طول زمان می‌داند. پس از انقلاب از نظر عملی و عینی، الگوی عاشورا را داشتیم که امام خمینی(ره) این مفهوم را عینیت بخشیدند. 

وی با بیان این‌که «کشورمان نوعی نگاه تحسین برانگیز به ادبیات مقاومت کشور‌ها دارد» اظهار کرد: اما گاه به جای آن‌که مفهوم اسلامی مقاومت را گسترش دهیم آن را در حیطه تشیُع محدود کرده‌ایم. این امر سبب شد تا کشور‌های اسلامی گمان کنند که در پی سوق دادن مسلمانان به فرهنگ تشیع هستیم. زمانی ادبیات تولید شده مقاومت در ایران می‌تواند الگو باشد که صداقت خود را به دنیا اثبات کند. 

بهروز اثباتی به عنوان دیگر کارشناس این نشست در پاسخ به این سوال دبیر علمی نشست که «آیا در یک سیر تحولی و تطوری آیا ادبیات مقاومت توانسته است خود رامطرح کند؟» گفت: انقلاب اسلامی بزرگترین زمینه برای همگرایی است. پیش از انقلاب تعریف‌های کمونیستی و ناسیونالیستی از مفهوم مقاومت داشتیم اما انقلاب اسلامی یک نقطه آغاز ایدئولوژیکی بود که مقاومت را در قالب جهاد تعریف می‌کرد. 

دبیر جایزه ادبی شهید آوینی در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌توان ادبیات مقاومت را با ادبیات مقاومت جهان تطبیق داد؟» از اشتراک معنا، تشکیل یک سازمان یا نهاد بین‌المللی که ادیبان مقاومت در دنیا خود را عضو آن بدانند و ایجاد سامانه مشترک به عنوان برخی راهکار‌ها نام برد و افزود: باید در این زمینه سامانه مشترک نشر راه‌اندازی شود. همچنین باید رویکرد نفی و اثباتی را با یکدیگر به کار گرفت، به این معنا که در عین شیعه بودن به ادبیات مقاومت هم مسلمانان هم افتخار کنیم. 

در پایان همایش نشست بررسی راه‌های تعامل ادبیات مقاومت ایران و جهان از کتاب‌هایی مانند «حماس»، «صهیونیسم در مسیر سلطه»، «موسی هس، پیامبر کمونیسم و صهیونیسم» و «شکست اشغالگران در غزه» رونمایی شد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها