دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
اسلام از نظر استاد مطهری یک کل تجزیه‌ناپذیر است

حجت‌الاسلام و‌‌المسلمین دکتر عباس رضوانی‌نسب در مراسم بزرگداشت استاد مطهری گفت: به اعتقاد استاد مطهری، اسلام یک کل تجزیه‌ناپذیر است و نمی‌توان بخشی از اسلام را جای بخش دیگری قرار داد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست  و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم بزرگداشت استاد مطهری با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر عباس رضوانی‌نسب، مسوول کمیته روحانیت بنیاد علمی‌_‌فرهنگی شهید مطهری و دکتر نیره قوی، امروز (یکشنبه 15 اردیبهشت) در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر عباس رضوانی‌نسب با بیان این‌که نظام فکری و اندیشه‌های استاد مطهری ابعاد مختلف دارد، عنوان کرد: شهید مطهری در مقدمه کتاب «عدل الهی» گفته است که آثار و نوشته‌های من برخی فلسفی، برخی اخلاقی، برخی اجتماعی و برخی اقتصادی‌اند ولی هدف من از نوشتن همه این‌ها یک چیز بوده است. 

وی ادامه داد: تا امروز شخصیتی در اندازه استاد مطهری و بدیلی برای وی نیافته‌ایم. هر چند بزرگان بسیاری به درجه‌های بالای اجتهاد و علم رسیده‌اند ولی جامعیت استاد در همه زمینه‌ها، بی‌بدیل است. 

مسوول کمیته روحانیت بنیاد علمی‌_‌فرهنگی شهید مطهری ادامه داد: با مراجعه به اندیشه‌های استاد مباحث مختلفی را در یک نظام مشخص می‌توان دید که می‌تواند راه ورود به اندیشه‌های استاد را هموار کند. اندیشه‌های شهید مطهری هنوز جای کار فراوان دارد و ما باید راه نیمه تمام استاد را ادامه دهیم. 

در ادامه مراسم دکتر نیره قوی در باب بحث نظام خانواده که یکی از نظام‌های فکری استاد مطهری است، عنوان کرد: استاد مطهری همواره مطالبه‌گر از غرب بودند و به همه زنان توصیه می‌کنند که باید از غرب مطالبه‌گر باشند. تبیین جایگاه زن در نظام اسلامی می‌تواند برای هر زن آزاد‌اندیشی در جهان نسخه شفابخش باشد. 

وی همچنین در معرفی شاخصه‌های نسخه شفابخش از دیدگاه استاد مطهری بیان کرد: نخستین شاخصه «داشتن نگاه نظام‌مند به اسلام» است. نقش و جایگاه زن را باید به‌طور کلان و نظام‌مند بررسی کرد. در بحث درباره زنان می‌بایست زن در مدار خود و مرد در مدار خود و بر اساس نقش و وظیفه و مسوولیتی که دارند، بررسی شوند. 

دکتر قوی «تلازم حق و تکلیف» را دومین شاخصه ذکر کرد و گفت: در اسلام هر‌ جا که برای زن تکلیفی نهاده شده، حقی هم برای وی در نظر گرفته شده و هر ‌جا حقی برای زن وجود دارد، تکلیفی نیز بر عهده‌اش نهاده شده است.

وی در ادامه «نگاه به مقام انسانی زن» و  «جایگاه مساوی زن و مرد در اسلام» را شاخصه‌های بعدی نسخه شفابخش از دیدگاه استاد مطهری بیان و تشریح کرد: از نگاه استاد مطهری، زن در قرآن مقام انسانی دارد و در سرشت با مردان یکی‌ است. برای زن و مرد در اسلام جایگاه مساوی در نظر گرفته شده است اما آنان در نقش‌ها و حقوق متفاوتند.

دکتر قوی با بیان «انطباق اسلام با زمان» به عنوان پنجمین شاخصه شفا‌بخش اظهار کرد: در نگاه شهید مطهری، در بحث زن و جایگاه و نقش وی زمان و مکان باید دخیل باشد. زنان با حفظ موازین شرعی و عفاف می‌توانند در امور اجتماعی، اعتقادی، علمی، فرهنگی و ... مشارکت فعال کنند.

وی در پایان «نقش زنان در تاریخ» را ششمین شاخصه عنوان کرد و گفت: در نگاه استاد مطهری زنان تاریخ‌سازند. از زینب کبری (س) در کربلا تا زنان موفق و تاریخ‌ساز در انقلاب اسلامی، همواره زنان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در ساختن تاریخ تاثیر‌گذار بوده‌اند.

این مراسم از ساعت 11 و 45 دقیقه تا 13 در سرای اصلی اهل قلم واقع در طبقه دوم شبستان برگزار شد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلای تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها