جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۶
شیوه زندگی دینی با تنش نابرابر از سوی مردم روبه‌رو است

دکتر نعمت‌الله فاضلی یکی از سخنرانان نشست «دین و سبک زندگی» گفت: اکنون افراد در زندگی خود با چالش‌هایی نظیر ناسازگاری میان زندگی دینی و تاریخی، ورود شیوه‌های بد زندگی به جامعه، رقابت بر سر شیوه‌های زندگی، سیاسی شدن شیوه‌های زندگی و تجربه‌های ناکارآمد از زندگی روزمره مواجهند که موجب تنش در زندگی دینی از سوی مردم شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشست «دین و سبک زندگی» امروز(13 اردیبهشت ماه) در سرای اصلی اهل قلم  نمایشگاه کتاب تهران با حضور دکتر مسعود کوثری، دکتر مهدی منتظرقائم، دکتر نعمت‌الله فاضل و دکتر محمدرضا رسولی و جمعی از علاقه‌مندان  این حوزه برگزار شد.

رسولی گفت: در این نشست باید به واکاوی دین و سبک زندگی پرداخت، زیرا هنگامی که سخن از سبک زندگی به میان می‌آید، مفاهیمی مانند منش، شغل، تحصیلات و دین یادآور می‌شوند و اهالی جوامع بر اساس عوامل مختلف، انتخاب‌های خود را آشکار می‌سازند که بر سبک زندگی نیز اثرگذار است.

فاضلی ادامه داد: تنش‌هایی که در شیوه زندگی دینی وجود دارند، به شیوه زندگی ارتباطی ندارد و شاید دلیلی بر مدرنیته باشد. به نظر می‌رسد واکاوی و حل این مشکل به مطرح شدن آن در رسانه‌های عمومی و مکتوب نیاز دارد.

دکتر کوثری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم بیان کرد: مفهوم سبک زندگی دو تا سه دهه است که در مطالعات فرهنگی و مصرف مطرح شده است. به نظر می‌رسد ریشه‌های این موضوع به نظریه‌های کانت در دو حکم ذوقی و زیباشناختی و اعتقاد مارس به شیوه مصرف طبقات جامعه بازمی‌گردد. بنابراین، سبک زندگی یک عنصر تمایزبخش در مصرف کالا و گرایش‌هاست.

دکتر منتظر قائم، استاد رشته ارتباطات در دانشگاه تهران هم بیان کرد: اینک سبک زندگی ما را به سمت ادبیات غربی می‌رساند. پس، به دنبال نظریه‌های کانت و مارس حرکت می‌کنیم و تعاریف آن‌ها را می‌پذیریم. گفتمان جدید ایران در این حوزه با جامعه کنونی در تضاد است و مفهوم سبک زندگی از نظر علوم که اغلب غربی‌اند، با اهداف بومی و فرهنگی جامعه ایران متعارض‌اند.

وی افزود: تکثر در کالاها باعث می‌شود که حق انتخاب فراهم شود، در حالی که تکثر کالا و مفهوم سبک زندگی، آفت معرفتی در دنیای سیاست‌گذاری برجای خواهد گذاشت.

دکتر فاضلی اظهار در این‌باره کرد: میان شیوه زندگی و سبک زندگی تمایزهایی وجود دارد. زمانی سبک زندگی در ایران به عنوان یک عامل سیاسی شناخته می‌شد و این مبحث از طریق گفتمان‌های عمومی و دانشگاهی برنیامده است. در گذشته مفهوم سبک زندگی به عنوان مفهومی که به بازنمایی، افشا و علنی‌سازی وجوهی از زندگی فرد و جمعی جامعه ایران می‌پردازد، یاد می‌شد که از جنبه‌های فرهنگی و سیاسی مشروع نیستند مانند فردیت، مصرف و زیباشناختی، زیرا فردیت به آزاد تصمیم‌گیری و حضور موثر در حیات سیاسی دارد، در حالی که در جمهوری اسلامی ایران ماهیت تصمیم‌گیری بر اساس معیارهای سیاسی و فرهنگی جامعه انجام می‌شود.

کوثر گفت: در پیشینه تاریخی ما سبک زندگی اسلامی وجود داشته است. در عصر حاضر سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی غرب در تعارض است. تقسیماتی وجود دارند که خرده سبک‌هایی را در جامعه ایجاد می‌کنند مانند تعامل با جامعه‌های اطراف، عنصر طبقات اجتماعی، رشد فردیت و مسایل برخاسته از اسلام.

منتظرقائم با بیان این‌که سبک زندگی در ذیل شیوه زندگی قرار دارد، عنوان کرد: اکنون در ادبیات ایران مفهوم سبک زندگی مفهوم بومی ندارد، بنابراین، به ادبیات غرب کشیده می‌شویم. اینک رابطه بین این ادبیات و کاربران در جامعه ایران مطرح است.

وی افزود: شیوه زندگی ذاتا مفرد است اما در تکثرسازی عامل دارد و تشکیل شده از مجموعه‌ عرفان،‌اصول، فقاهت و زیباشناسی و تا اندازه زیادی هم به اصول کلی می‌پردازد اما این اصول بسیار زیاد و متکثرند. هرچه تلاش برای رساندن تکثر به وحدت صورت گیرد، نقش‌ها و ناسازگاری‌های بیشتری تجلی می‌کنند.

دکتر فاضلی بیان کرد: اکنون افراد جامعه چالش‌های دینی و سبک زندگی را در زندگی روزمره خود احساس می‌کنند، به ویژه این‌که این چالش‌ها در رفتار فرزندان با والدین که توقعات بارزی دارند، نمایان است که گاهی هم به تعارض‌های شدید فرهنگی شبیه است.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط