پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۱
وزیر ارشاد: اهالی صنعت چاپ و نشر مهم‌ترین یار و یاور کتاب هستند

جشن «تجلیل از بانوان و کارگران صنعت چاپ و نشر» امروز (12 اردیبهشت) با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی، رییس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌‌‌المللی کتاب تهران و جمعی از اهالی چاپ و نشر در سرای بین‌الملل این دوره از نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. وزیر ارشاد در این آیین گفت: اهالی صنعت چاپ و نشر به‌ویژه بانوان فعال در این صنعت مهم‌ترین یار و یاور کتاب و کتابخوانی به شمار می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن «تجلیل از بانوان و کارگران صنعت چاپ و نشر» اظهار کرد: تمام ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا (س) برای جهانیان الگو و درس زندگی است. امیدوارم بتوانیم بیشتر با ویژگی‌های این مقام ارزشمند آشنا شویم و آن‌ها را در زندگی بکار بگیریم.

حسینی عنوان کرد: پیروی از مکتب اهل بیت (ع) افتخار ملت ما محسوب می‌شود. ملت ما به خوبی اسلام و جایگاه زن را شناخته است. اغلب خانم‌ها در جامعه ما هم نقش همسر را در خانه ایفا می‌کنند و هم در جامعه در بخش‌های آموزشی، مدیریتی و قانونگذاری خدمت می‌کنند که بسیار جای قدردانی و تشکر دارد.

وی با بیان این‌که بانوان زیادی در صنعت چاپ و نشر حضور فعال دارند، گفت: اگر امروز شاهد استقبال گسترده از سراسر کشور از نمایشگاه کتاب تهران هستیم، به دلیل تعامل و همکاری مجموعه‌های متعدد است که زمینه را برای عرضه کتاب‌های متعدد حوزه‌های مختلف در این مکان فراهم کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امیدوارم با حمایتی که دولت از صنعت چاپ و نشر خواهد کرد، مشکلات این صنعت برطرف شود. در چند سال اخیر دشمنان اسلام سعی کردند با تحریم ایران اسلامی، این نظام را تسلیم خود کنند غافل از این‌که کشور ما بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. بنابراین با حلم و بردباری این بحران (تحریم) را نیز پشت سر می‌گذارد.

این مقام مسوول ادامه داد: امیدوارم انتخابات مجلس نیز با حضور گسترده مردم برگزار شود. چرا که این موضوع به سپری شدن این بحران و بهتر شدن شرایط جامعه کمک شایانی می‌کند.

حسینی افزود: اصحاب چاپ و نشر در دیدار با رییس جمهوری به صورت صمیمانه مشکلات این صنعت را برشمردند و راهکارهای خوبی ارایه شد. هر اندازه صنعت چاپ کشور به روز شود بهتر می‌توان نیاز‌های جامعه را برطرف کرد؛ به‌گونه‌ای که این صنعت در منطقه نیز حضور جدی و فعال داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت و ضرورت آموزش در صنعت چاپ و نشر گفت: آموزش در صنعت چاپ و نشر باعث ارتقای ظرفیت‌های این صنعت، کارآمدی مضاعف و ارایه خدمات متنوع در صنعت چاپ می‌شود. بنابراین لازم است در حوزه آموزش این صنعت بیش از پیش فعالیت شود.

علی اسماعیلی، رییس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی حضور پرشور مردم در دو روز نخست برپایی نمایشگاه کتاب تهران را نشانگر شور و شعور بالای ملت ایران دانست و گفت: خانواده صنعت چاپ و نشر بسیار بزرگ و نجیب است. این صنعت گردش مالی حدود 850 میلیارد دلار در سال را به خود اختصاص داده است. صنعت چاپ با 27 هزار نفر جمعیت یک خانواده بسیار بزرگ است.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف حل مشکلات صنعت چاپ و نشر شورای سیاستگذاری صنعت چاپ را تشکیل داده و در این راستا سند چشم‌انداز صنعت چاپ در افق 1404 را تهیه کرده است. این سند نقشه راه صنعت چاپ و نشر کشور به شمار می‌آید.

رییس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به پیشرفت روز افزون صنعت چاپ و نشر کشور افزود: بخشی از این پیشرفت مرهون حضور فعال بانوان در این صنعت است. بنابراین تصمیم داریم زمینه را برای شناساندن صنعت چاپ و نشر و ظرفیت‌های این صنعت به جامعه گام برداریم. در این راستا امسال در نمایشگاه کتاب تهران برای نخستین بار غرفه ویژه‌ای را به این صنعت اختصاص داده‌ایم.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امسال دویستمین سالگرد ورود صنعت چاپ به کشور را جشن گرفتیم. با وجود این، این صنعت به توجه ویژه احتیاج دارد. در این راستا قرار است کارگروه مشترکی با اعضای صندوق توسعه ملی، وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین سازمان امور مالیاتی تشکیل شود تا مشکلات موجود در صنعت چاپ و نشر رفع شوند و تسهیلات لازم به این حوزه ارایه شود.

اسماعیلی در پایان گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز انتظار داریم همچون گذشته از این صنعت حمایت کند. در این راستا تصمیم داریم در فرصت مناسب با اعضای شورای سیاستگذاری صنعت چاپ به نزد شما بیاییم تا بتوانیم با گفتمان و شنیدن رهنمودهای شما شاهد پیشرفت‌های روزافزون در این صنعت باشیم.

بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط