دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
مشکلات اقتصادی و چشم و هم‌چشمی‌ امکان مطالعه را گرفته‌ است

مدرس بازنشسته فلسفه و عرفان اسلامی در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های جامع‌الاحادیث و همچنین مراسم تودیع و معارفه مدیرمسوول انتشارات امیرکبیر گفت: در کشور ما مشکلات اقتصادی و چشم و هم‌چشمی‌ها امکان مطالعه و تخصیص زمان به افراد جامعه را گرفته‌ است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر سید یحیی یثربی در این مراسم که در سالن همایش‌های پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد، گفت: رواج کتاب و کتابت هم پدیدآورنده و هم جامعه را به سمت سعادت پیش می‌برد. در سالیان گذشته کسانی که با هوش و ذکاوت بودند، مانند نادرشاه افشار به موفقیت رسیدند اما دنیای امروز به سوی تخصصی شدن پیش می‌رود و افراد متخصص در رشته‌های گوناگون موفقیت را به دست می‌آورند. بنابراین، محتوای کتاب می‌تواند رابطی میان تخصص و هوش برای رسیدن به موفقیت باشد.

وی ادامه داد: عصر امروز، دوره‌ای پیچیده و فنی به شمار می‌آید و نصیحت مانند ادوار گذشته کارساز نیست، چرا که در دوران پیشین امکانی جز نصیحت کردن وجود نداشت اما امروزه باید ساز و کارهای زندگی به گونه‌ای فراهم شود که مردم جامعه سهمی از اوقات شبانه‌روزی را از آن خود بدانند و اگر چنین روندی شکل بگیرد، فرصت برای خواندن کتاب و استقبال از آن هم فراهم خواهد شد. در کشور ما مشکلات اقتصادی و چشم و هم‌چشمی‌ها امکان مطالعه و تخصیص زمان به افراد جامعه را گرفته‌اند.

مولف کتاب «عرفان عملی در اسلام» عنوان کرد: دنیای امروز جز با معرفت به خوشبختی ختم نمی‌شود و اصحاب قلم و تالیف به ندرت هدف دیگری جز عشق به معرفت دارند. به نظر من، افتخار یک جامعه است که بتواند از کتاب و مولف قدردانی کند. 

پیش از سخنان یثربی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، عضو هیات امنای موسسه انتشارات امیرکبیر از چهار جلد از مجموعه جامع‌الاحادیث با عنوان‌های «شُکر»، «صبر»، «توبه» و «دعا» به قلم علیرضا برازش رونمایی کرد و در سخنانی گفت: با توجه به نیاز جامعه و شبکه تبلیغات، به مولف این اثر سفارش تهیه مجموعه احادیث موضوعی را داده بودیم که پس از مدت‌های تلاش و مرارت اکنون چهار جلد آن در مرحله انتشار قرار دارند و سایر مجلدهای آن در مراحل نخستین ویراستاری و چاپ قرار دارند.

وی با اشاره به این‌که این اثر سن اجتهاد را 15 سال کاهش خواهد داد، عنوان کرد: اکنون منبع کامل، دقیق و قابل استناد در زمینه‌ها دعا، شکر، توبه و صبر به‌جز این آثار برای جامعه تبلیغی و حوزویان در حوزه چاپ و نشر و حتی رسانه‌های الکترونیک وجود ندارد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: مطالب این آثار برگرفته از مستندهای روایی و متون اصیل ما است. در کتاب «شکر» چهار هزار و 589 حدیث موضوعی وجود دارد. همچنین در کتاب «دعا» از هشت هزار و 622 حدیث مستند و در کتاب «توبه» از سه هزار و 544 حدیث روایی بهره برده‌ایم.

وی افزود: در کتاب «صبر» هم پنج هزار و 700 حدیث موضوعی آورده شده است. در محتوای مجموعه «جامع‌الاحادیث» ضمن بهره بردن از احادیث، ترجمه فارسی هم در صفحه مقابل آن بیان شده است.

پیش از رونمایی از این آثار مصطفی رحماندوست، مدیر گروه شكوفه (بخش كودكان و نوجوانان) انتشارات امیرکبیر ضمن تجلیل از اقدامات احمد نثاری، مدیرمسوول سابق این انتشارات، بیان کرد: در سال 1390 توانستیم 106 عنوان کتاب کودک و نوجوان را منتشر کنیم که کارنامه مطلوبی به شمار می‌آید اما در سال 1391 به دلیل رخدادهای بازار کاغذ، این آمار کاهش یافت. اعتبار اقدامات انتشارات امیرکبیر به دلیل حضور مولفان و احترام به پیشکسوتان این حوزه است.

در بخشی دیگر از این مراسم دکتر سیدیحیی یثربی طی سخنانی گفت:
همچنین در این مراسم احمد نثاری، مدیرمسوول اسبق انتشارات امیرکبیر گفت: در شش سال مسوولیتم در انتشارات امیرکبیر آثار منتشر شده در حوزه دین 400 درصد رشد یافته‌اند و مکتوبات دفاع مقدس در بیش از 70 عنوان در یک دوره منتشر شدند و از اقبال عمومی هم برخوردار شدند و توانستند از امتیازات خوبی در جشنواره‌ها برخوردار شوند.

وی با بیان این‌که در گذشته اطلاعات از طریق گفتار منتقل می‌شدند اما در عصر ما اطلاعات به کمک کتاب انتقال پیدا می‌کنند، اظهار کرد: در این شش سال این انتشارات توانست دو بار به عنوان نشر برگزیده دست یابد و به تازگی در عرصه بین‌المللی هم 16 نوشتار امیرکبیر به زبان روسی ترجمه و در نمایشگاه‌های کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان از رتبه خوبی برخوردار شدند. اکنون نیز شعبه دیگر انتشارات امیرکبیر در شهر استانبول ترکیه به ارایه خدمات فعال است.

در بخش پایانی این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی ضمن تجلیل از فعالیت‌های احمد نثاری در مدت مسوولیتش، خطاب به «علیرضا برازش» مدیرمسوول جدید انتشارات امیرکبیر گفت: به مدیرمسوول جدید پیشنهاد می‌کنم تا خلاءهای جدید جامعه مکتوب و مخاطبان را دریابد و برای جبران آن‌ها کارگروه‌هایی در قالب سبک زندگی فراهم کند. همچنین رمان‌های انقلاب اسلامی را به افراد قابل باید سپرد تا این امانت را به درستی به آیندگان تحویل دهیم.

مراسم رونمایی از مجموعه «جامع‌ الاحادیث» و تودیع و معارفه مدیرمسوول انتشارات امیرکبیر امروز(9 اردیبهشت ماه) در سالن همایش‌های پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با حضور اهالی رسانه و صاحبان قلم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط