سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
هنوز نیازمندی به آثار و دستاوردهای علوم انسانی را درک نکرده‌ایم

دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست خبری این مرکز درباره یکی از معضلات جامعه در حوزه مطالعاتی گفت: متاسفانه در کشور ما افرادی که باید از آثار و دستاوردهای علوم انسانی استفاده کنند، هنوز این نیاز را درک نکرده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نشست صبح امروز، سه شنبه(سوم اردیبهشت ماه) با حضور دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر شهرام یوسفی‌فر، معاون پژوهشی این مرکز در حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر آیت‌اللهی با ارایه گزارشی از تلاش‌های سال گذشته پژوهشگاه و پرتال علوم انسانی عنوان کرد: آثار پژوهشگاه علوم انسانی و ایده‌های پدیدآورندگان این آثار در 21 مجله علمی ـ پژوهشی منتشر می‌شوند. چنانچه می‌توان گفت نزدیک به پنج درصد تمام تولیدات علوم انسانی کشور را این مرکز تولید و منتشر می‌کند.

وی یکی از فعالیت‌های سال جدید پژوهشگاه را تلاش برای حضور پررنگ‌تر در عرصه‌های بین‌المللی دانست و خبر داد: از مهم‌ترین اقداماتی که سال گذشته به انجام رساندیم می‌توان به راه‌اندازی نمایشگاه و فروشگاه دایمی کتاب‌های حوزه علوم انسانی و اسلامی اشاره کرد که در خیابان کریمخان با ارایه آثار حدود 20 ناشر کار خود را آغاز کرد. 

آیت‌اللهی حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ارایه 200 اثر تخصصی در عرصه‌های گوناگون علوم انسانی را از برنامه‌های پژوهشگاه دانست و گفت: در روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت ماه نیز نخستین کنفرانس بین‌المللی «جنبش‌های اسلامی معاصر در اندیشه و عمل؛ اخوان‌المسلمین و جنبش‌های اسلامی همسو» را برگزار می‌کنیم. مقالات ارایه شده برای این همایش در قالب کتابی منتشر  و در روز همایش ارایه می‌شود.

در ادامه این برنامه دکتر شهرام یوسفی‌فر، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رصد آخرین تحولات حوزه علوم انسانی داخلی و جهانی در قالب بررسی مقالات، نقد و بررسی کتاب‌ها و همایش‌ها را از دیگر فعالیت‌های این مرکز در راستای نیاز سنجی و تولید آثار و مقالات مورد نیاز معرفی کرد.

وی برپایی همایش «جنبش‌های اسلامی معاصر در اندیشه و عمل» را از  اقداماتی یاد کرد که در حوزه فعالیت‌های پژوهشگاه و معطوف به بررسی نیازهای روز جهانی و داخلی است و گفت: از مهرماه سال قبل دبیرخانه‌ای برای شناسایی موسسات و افراد موثر در مطالعات و اقدامات مهم‌ترین تحولات جهان و خاورمیانه ایجاد شد. سپس پایگاه اطلاع‌رسانی طراحی کردیم و محورهای فراخوان به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی علاوه بر ارایه در این پایگاه برای جمعی از محققان و متخصصان علوم انسانی ارسال شد. در پی این اقدامات 30 مقاله عربی، 9 مقاله انگلیسی و 64 مقاله به زبان فارسی به دبیرخانه رسید. مقالات پذیرفته شده برای روز همایش در قالب کتاب منتشر و عرضه خواهند شد. در این روز 25 سخنرانی نیز خواهیم داشت.

در ادامه این نشست خبری که مسوولان به پرسش‌های اصحاب رسانه‌های گوناگون پاسخ می‌دادند، دکتر آیت‌اللهی درباره آثار این مرکز و تاثیری که نوسانات بازار کاغذ بر این تولیدات داشت، گفت: در سالی که پشت سر نهادیم، مشکل گرانی کاغذ و از سوی دیگر کاهش درآمد افراد زیادی در جامعه، موجب شد در تولید کتاب‌ها و عرضه آن‌ها با مشکلاتی مواجه شویم. از این رو دغدغه اصلی‌مان کسب سود نبود بلکه به این موضوع می‌اندیشیدیم که ذهن چه میزانی از مخاطبان و آحاد جامعه می‌تواند با اندیشه‌های عنوان شده در کتاب‌ها درگیر شود؟

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایبنا» مبنی بر این که شرایط ایجاد شده در حوزه نشر و درآمدهای مردم موجب شد پژوهشگاه چه رویکردی را در تولید و عرضه آثار خود اتخاذ کند؟ عنوان کرد: از آنجایی که برخی آثار پژوهشگاه بسیار تخصصی‌اند، ناگزیر شدیم آن‌ها را با شمارگان بسیار پایین به چاپ رسانیم تا در هنگام نیاز به بازچاپ آن‌ها بپردازیم و سرمایه خوابیده نداشته باشیم. در برخی مواقع نیز در تعامل با هیات امناء تصمیم گرفتیم آثاری را با 60 درصد تخفیف ارایه کنیم. در سایر موارد نیز در نشر آثار دست نگه‌داشته‌ایم تا زمینه مالی تولید و انتشار آن‌ها فراهم شود.

وی در ادامه نشر دیجیتال آثار پژوهشگاه و ایجاد خانه کتابی در این حوزه را از دیگر اهداف این مرکز بیان کرد که قرار است با تعامل ناشران دیگر عملیاتی شود.

آیت‌اللهی یکی دیگر از فعالیت‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را نقد و بررسی کتاب‌های علوم انسانی در سطوح داخلی و خارجی معرفی کرد و توضیح داد: در این راستا با بیش از هزار محقق، متخصص و منتقد کتاب در سراسر ایران در ارتباطیم و دستارودهای آن‌ها در حوزه نقد و بررسی کتاب‌ها را علاوه بر مجله نقدنامه در کتاب‌هایی با عنوان «نقدنامه» هم منتشر می‌کنیم. سال گذشته حدود 500 اثر نقد و بررسی شد که از این میان 100 کتاب جهانی و 400 کتاب ایرانی بود.

سخنران این نشست در پایان گفت: متاسفانه در کشور ما افرادی که باید از آثار و دستاوردهای علوم انسانی استفاده کنند، هنوز این نیاز را درک نکرده‌اند. در این راستا تفاهمنامه‌هایی را با مراکز گوناگون به امضا رسانده‌ایم اما این مهم نیازمند حرکتی بزرگ و فرهنگسازی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط