دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۴
اسماعیلی: صنعت چاپ و نشر می‌تواند به خلق حماسه اقتصادی منجر شود

همایش «بررسی تهدیدها و فرصت‌های چاپ و نشر کشور» امروز (2 اردیبهشت) در تالار وحدت با حضور دست‌اندرکاران صنعت چاپ و نشر برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش اظهار کرد: برنامه‌ریزی از ملزومات هر فعالیتی به شمار می‌آید. مدل برنامه‌ریزی‌ها در هر اقدامی باید بر اساس شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی و شناخت نقاط قوت و ضعف داخلی طراحی شوند.

علی اسماعیلی ادامه داد: صنعت چاپ در دنیا یا به عنوان صنعت نخست هر کشور محسوب می‌‌شود یا اغلب جزو 10 صنعت نخست هر کشور مورد توجه است. امیدوارم دانشکده چاپ با برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی در حوزه صنعت چاپ و نشر بتواند موضوع‌های این صنعت را تبیین کند.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سهم عظیمی که صنعت چاپ و نشر در گردش مالی کشور و پیشرفت همه جانبه جامعه دارد، ضرورت توجه بیش از پیش به این صنعت را بازگو می‌کند.

اسماعیلی بیان کرد: با توجه به نقشی که صنعت چاپ و نشر در خلق حماسه اقتصادی دارد، باید با عزمی جدی و ملی، با برنامه‌ریزی و کوچک‌سازی و همچنین توجه جدی به بخش خصوصی زمینه توسعه این صنعت را فراهم کنیم.

این مقام مسوول با اشاره به این‌که زمانی می‌توانیم شاهد حماسه اقتصادی در کشور باشیم که به علت‌های اصلی صنعت چاپ و نشر بپردازیم، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروه مشترکی را با هدف بررسی موانع صنعت چاپ و نشر و تبیین راهکارهای اساسی تشکیل داده است. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه‌اندازی شورای سیاستگذاری صنعت چاپ و نشر می‌کوشد در راستای بهره‌مندی از نقطه نظرات صاحب‌نظران صنعت چاپ و نشر گام بردارد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: باید بکوشیم توجه خود را به سمت تولید با کیفیت جلب کنیم تا زمینه مناسب برای رقابت با سایر کشورها در حوزه صنعت چاپ و نشر فراهم شود.

اسماعیلی با اشاره به عملکرد و دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار سال اخیر گفت: این وزارتخانه موفق شد در این چهار سال در حوزه انتشار کتاب، بیش از 40 درصد رشد کند؛ به‌گونه‌ای که در این مدت توسط صنعت چاپ بیش از 700 میلیون نسخه کتاب راهی بازار نشر شد.

وی در ادامه سخنانش گفت: رونق اقتصادی صنعت چاپ و نشر، رشد 35 درصدی شمارگان کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان، رشد 6/17 درصدی ظرفیت چاپخانه‌های کشور، اختصاص بودجه قابل توجه به بحث آموزش صنعت چاپ و نشر و افزایش تعداد چاپخانه‌ها و لیتوگراف‌ها از دیگر دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار سال اخیر محسوب می‌شوند. 

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای خلق حماسه اقتصادی باید نقشه راه علمی منسجم داشته باشیم تا بر اساس آن بتوانیم کارها را عملیاتی کنیم.

اسماعیلی در پایان از نمایشگاه کتاب تهران به عنوان بزرگترین جشن فرهنگی یاد کرد و گفت: امیدوارم در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران با عرضه بیش از 230 هزار عنوان کتاب و حضور بیش از چهار هزار ناشر داخلی و خارجی شاهد خلق حماسه اقتصادی در کشور باشیم.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: خداوند با همه عظمتش به قلم قسم خورده است. این موضوع بیانگر اهمیت قلم و نوشته‌ای است که توسط آن خلق می‌‌شود. بسیار شایسته است این نوشته ثبت و منتشر شوند.

وی با بیان این‌که چاپ و نشر در دنیا نشان‌دهنده رشد علمی کشور است، ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی هم در بخش سخت افزاری و هم در بخش نرم‌افزاری اقدامات خوبی برای چاپ و نشر صورت گرفته است. تصمیم داریم حدود 10 میلیارد تومان بودجه برای صنعت چاپ و 400 میلیارد تومان برای صنعت نشر اختصاص دهیم و 400 میلیارد باقی‌مانده برای صنعت نشر توسط بخش خصوصی تامین شود. 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت باید تمهیدات جدی برای بهبود وضعیت کاغذ و صنعت چاپ و نشر کشور بیندیشد، گفت: چاپ و نشر به تنهایی نمادی از فرهنگ است. دولت و مجلس باید به فکر حمایت از صنعت چاپ و نشر برآید تا این صنعت بتواند به جایگاه اصلی خود برسد.

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از برخی از دست‌اندرکاران صنعت چاپ و نشر با اهدای لوح تقدیر قدردانی کرد. همچنین در این مراسم جمعی از صاحب‌نظران صنعت چاپ و نشر به ارایه مشکلات و موانع موجود در این صنعت پرداختند و راهکارهایی را با هدف حل این مشکلات ارایه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط