دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸
کتاب‌های «مطالعات رسانه» به تولید برنامه‌های بومی کمک می‌کند

سیدحسن حسینی، ویراستار مجموعه «مطالعات رسانه» در نشست رونمایی از این مجموعه کتاب‌ها گفت: در تالیف این مجموعه دغدغه علوم انسانی اسلامی را نداشتیم بلکه بر اساس نیاز رسانه‌های ملی این کتاب را به نگارش درآوردیم، زیرا رسانه ملی ما نیازمند معیار برای تولید برنامه بر اساس ارزش‌های بومی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست معرفی چهار کتاب حوزه رسانه امروز (دوم اردیبهشت) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. این مجموعه به همت مطالعات رسانه پژوهشگاه و به سرویراستاری سیدحسن حسینی منتشر شده و قرار است تا جلد دهم ادامه یابد. در این نشست افزون بر سرویراستار و حمیدرضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنکی، جمعی از نویسندگان مجموعه نیز سخنرانی کردند.

حسینی در ابتدای این نشست به جدید بودن حوزه مطالعات رسانه در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: عده‌ای از متخصصان تفکیک مبحث رسانه از ارتباطات را درست نمی‌دانند اما به زعم عده‌ای دیگر رسانه با ارتباطات متفاوت است و رسانه‌های شکل گرفته پس از تلویزیون را شامل می‌شود.

وی افزود: «فلسفه رسانه»، «دین و رسانه»، «جامعه‌شناسی رسانه» و «تاریخ رسانه» عناوین و موضوع‌های این چهار جلد را تشکیل می‌دهند و امیدواریم در سال جاری با وجود مشکلات مالی احتمالی، شش جلد بعدی این مجموعه نیز منتشر شود.

حسینی تولید ادبیات مکتوب در عرصه مطالعات رسانه را هدف از انتشار این مجموعه دانست و گفت: ویژگی بارز مجموعه حاضر نسبت به سایر مکتوبات، تالیفی بودن آن است و از کل این چهار جلد تنها سه مقاله ترجمه است. همچنین حدود 30 مولف در نگارش مقالات این اثر مشارکت داشتند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: تنظیم برنامه‌سازی مدرن و کاربردی شدن نظریات رسانه از دیگر مقاصد ما در تالیف این مجموعه است. امروزه دیگر فلسفه از حالت انتزاعی و غیرقابل دسترس بودن خارج شده است و می‌توان با استفاده از مفاهیم نظری مسیر درستی را پیش روی برنامه‌سازانی که دغدغه دین دارند قرار داد.

وی یادآوری کرد: در تالیف این مجموعه دغدغه علوم انسانی اسلامی یا بومی کردن علوم را نداشتیم، بلکه بر اساس نیاز رسانه‌های ملی این کتاب را به نگارش درآوردیم. رسانه‌های ملی ما نیاز به رفتارهای معیار برای تولید برنامه بر اساس ارزش‌های بومی دارند که این کتاب می‌تواند آن‌ها را در این راه کمک کند.

سپس محمدمهدی لبیبی، ویراستار کتاب «جامعه‌شناسی و رسانه» گفت: ما موضوع‌هایی را در نگارش مقالات این اثر انتخاب کردیم که می‌توان به رسانه و فناوری‌های نوین، ساختن برنامه‌های دینی، تحول خانواده در عصر حاضر، سبک زندگی، رسانه‌ها و موسیقی اشاره کرد.

وی توضیح داد: فناروی‌های نوین مانند اینترنت، رسانه‌های قدیمی‌تر به ویژه رادیو را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده‌ است که برای رفع آن‌ها نیاز به نوآوری دارد. خانواده‌ها نیز در زمانه کنونی دچار تحولات و مسایلی شده‌اند که رسانه می‌تواند در شکل‌گیری این مشکلات و رفع آن‌ها نقش ایفا کند. سبک زندگی نیز از دیگر موضوع‌هایی است که بسیار با رسانه‌ها گره می‌خورد. رسانه و موسیقی نیز جای بحث فراوان دارد چرا که موسیقی یکی از ارکان رادیو است، در حالی که مساله شرعی بودن آن نیز مطرح است. 

ویدا همراز، ویراستار کتاب «تاریخ رسانه» سخنران بعدی این نشست بود، وی به حوزه تاریخ و رسانه اشاره کرد و گفت: حوزه تاریخ رسانه در کشور ما بسیار جوان است در حالی که برخی کشورها بیست و پنج سال است که به این حوزه می‌پردازند. به این دلیل که می‌خواستیم برای نخستین‌بار متنی پژوهشی در حوزه تاریخ رسانه ارایه دهیم ناچار به موشکافی و دقت بیشتری در انتخاب موضوع مقالات و نگارش آن‌ها بودیم.

وی افزود: سیر تاریخی فلسفه سینما، تاریخ سینمای مستند، رابطه تاریخ و سینمای دینی و همچنین تاریخ رادیو و تلویزیون موضوع مقالاتی است که در این اثر گرد آمده‌اند. تاکنون درباره برخی موضوع‌ها مانند تاریخ رادیو و تلویزیون مطلبی منتشر نشده بود.

سپس غلامرضا آذری، مدرس، مولف و مترجم ارتباطات و از کارشناسان تدوین این اثر طی سخنانی کوتاه گفت: آغاز شدن این مجموعه با فلسفه رسانه عمدی و با نیت قبلی نبود.

وی با تاکید بر نیاز رسانه‌های ایران به پشتوانه نظری گفت: تکنولوژی به سرعت در حال گسترش است و خواسته یا ناخواسته زندگی همه ما را متاثر می‌کند. به همین دلیل پرداختن به موضوع‌های نوین به ویژه در حیطه رسانه ضرورتی دوچندان دارد. امیدوارم انتشار این مجموعه ادامه یابد تا بخشی از این ضرورت مرتفع شود.

سهیلا بورقانی‌فراهانی، مدرس مدیریت رسانه و نویسنده یکی از مقاله‌های این مجموعه با اشاره به گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان گفت: به نظر می‌رسد این رسانه‌ها سرمایه اجتماعی را هدف خود قرار داده‌اند و برای سلب اعتماد افراد به یکدیگر در سطوح مختلف خانواده، آموزش عالی و سازمان‌ها می‌کوشند. متاسفانه تلویزیون ما به دلیل استقبالی که از سریال‌های ماهواره‌ای می‌شود به تقلید از آن‌ها می‌پردازد و آنان را به هدف‌شان نزدیک‌تر می‌سازد بدون این‌که به طور علمی از محتوای چنین سریال‌هایی آگاه باشند.

حمیدرضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آخرین سخنران نشست بود. وی گفت: متاسفانه برخی مسایل مهم مانند سبک زندگی و الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت به قدری در کشور ما شعاری شده که کار علمی خوبی درباره آن صورت نمی‌گیرد. خوشبختانه موضوع مهم مطالعات رسانه پیش از آن‌که به ورطه شعارزدگی بیفتد مورد توجه علمی قرار گرفته و انتشار این مجموعه نشان از همین توجه دارد.

وی به همکاری عده زیادی از مولفان در نگارش این مجموعه اشاره کرد و گفت: ضعف بزرگ ما این است که نمی‌توانیم جمعی را گردهم بیاوریم و زمینه همکاری آنان را فراهم کنیم که تدوین این مجموعه گامی در رفع این ضعف است.

آیت‌اللهی تاکید کرد: من به شدت معتقدم که ضعف مملکت ما تولید اندیشه نیست بلکه توزیع اندیشه است. این در حالی است غربیان به مساله توزیع اندیشه بسیار همت می‌ورزند به گونه‌ای که پس از گذشت سال‌های زیادی از مرگ دکارت دانشگاه کمبریج سالانه پنج کتاب درباره اندیشه‌های او منتشر می‌کند.

وی در پایان گفت: انتشار این مجموعه به تنهایی مهم نیست، بلکه خواندن آن مهم‌تر از انتشار آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها