چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۲
کتاب گویای «یک عاشقانه آرام» نادر ابراهیمی رونمایی شد

المیرا دادور، مهری رحمانی و پدرام اکبری از نویسندگان و محققان حاضر در مراسم بزرگداشت نادر ابراهیمی، وی را یک آرمان‌گرا، سیاسی‌اندیش و مدافع حقوق زنان عنوان کردند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عصر امروز (21 فروردین) بزرگداشت نادر ابراهیمی، نویسنده، شاعر و فیلمساز در خانه هنرمندان برگزار شد که در آن ضمن سخنرانی برخی از نویسندگان و شاعران دعوت شده از کتاب گویای «یک عاشقانه آرام» نوشته نادر ابراهیمی با اجرای بخش‌هایی از این کتاب از سوی پیام دهکردی و کریستف رضاعی رونمایی شد.

در آغاز این برنامه المیرا دادور، استاد دانشگاه، نویسنده و مترجم درباره زن در آثار نادر ابراهیمی سخن گفت و عنوان کرد: در برخی از داستان‌های نادر ابراهیمی به نقض روابط نامهربانانه با جنس زن برمی‌خوریم؛ از جمله روابط خوب خواهر شوهر با عروس و رابطه خوب مادر شوهر با عروس. ابراهیمی یک آرمانگرا بود که به حق زن توجه ویژه‌ داشت.

در ادامه فاطمه محمدی، مدیر مسوول موسسه نوین کتاب گویا گفت: موسسه نوین کتاب گویا در پنج، شش سالی که از فعالیت‌اش می‌گذرد کتاب‌های زیادی را گویا کرده است و یکی از شاخص‌های این آثار «یک عاشقانه آرام» است که کار از زمان آغاز کار تا پایان، دوسال طول کشید.

پیام دهکردی سخنگوی کتاب «یک عاشقانه آرام» در کوتاه سخن‌هایش در این بزرگداشت به مراحل کار اشاره کرد و گفت: هفت ماه برای این کتاب تمرین کردیم و در مجموع 510 دقیقه کار خوانش اثر ضبط شد که امروز به دست علاقه‌مندان رسیده است.

مهری رحمانی، نویسنده و شاعر در ادامه این برنامه بیان کرد: مردان بزرگی در تاریخ هستندکه زنان را به تحقیر یاد کرده‌اند مانند سعدی و نیچه و ... اما نادر ابراهیمی همواره از زن به نیکی یاد کرده و من از این دو نتیجه‌ می‌گیرم که زنان بزرگی در کنار آن مردان نبوده‌اند اما در کنار نادر، زنان بزرگی در قالب همسر و مادر حضور داشته‌اند.

آخرین سخنران این بزرگداشت پدرام اکبری بود که به سیاسی‌اندیش بودن نادر ابراهیمی اشاره کرد و افزود: اگر اندکی در آثار وی درنگ کنیم به این نکته می‌رسیم، اگرچه آرمانگرایی نیز یکی از ویژگی‌های دیگر نادر ابراهیمی بود.

نماهنگ‌هایی از مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های نادر ابراهیمی و بزرگداشت وی در زمان حیاتش در مهر 1384 نیز در لابه‌لای این مراسم پخش شد.

در پایان این مراسم با اجرای زنده پیانو از سوی کریستف رضاعی، پیام دهکردی بخش‌هایی از کتاب «یک عاشقانه آرام» را برای حضار خواند.

نادر ابراهیمی متولد ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران و درگذشته در ۱۶ خرداد ۱۳۸۷، تهران است. او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه، در زمینه‌های فیلم‌سازی، ترانه‌سرایی، ترجمه، و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت کرده‌است. «خانه‌ای برای شب»، «افسانه باران»، «تضادهای درونی»، «آتش بدون دود»، «حکایت آن اژدها» و «یک عاشقانه آرام» از آثار داستانی ابراهیمی به شمار می‌روند.

خانه هنرمندان، سالن جلیل شهناز، چهارشنبه 21 فروردین ساعت 17 و 30 دقیقه مکان و زمان بزرگداشت نادر ابراهیمی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط