دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
هیچ‌کس از وجود یار مهربان بی‌بهره نماند

استان قم یکی از مراکز مهم فرهنگی و مذهبی ایران است و سالانه میزبان عده زیادی از زائران کریمه اهل بیت(س) است اما فعالیت استان قم تنها به میزبانی زائران ختم نمی‌شود. در سالی که گذشت، شهر قم میزبان دو نمایشگاه استانی و تخصصی کتاب بود که با استقبال مطلوب اهالی این منطقه و حوزویان سراسر ایران هم روبه‌رو شد.-

 خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ سال 1391 در شهر مقدس قم نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه برگزار شد. در این نمایشگاه که در اسفندماه شکل گرفت، سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فروش 15 میلیارد ريال کتاب، ارایه پنج میلیار ريال بن خرید کتاب بود اما به گفته سیدمرتضی اسماعیلی‌طبا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، حوزویان و ساکنان فرهنگ شهر قم از نبود مکانی مناسب و استاندارد برای برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب و تخصصی کتاب حوزه رنج می‌بردند.

همچنین وی یادآور شد: سالانه مجوز انتشار 10 هزار عنوان کتاب را صادر می‌کنیم و در شهر قم هر سال 50 میلیون جلد کتاب از سوی یک هزار و 200 ناشر قمی روانه بازار کتاب می‌شوند ولی به دلیل محدودیت فیزیکی نمایشگاه قادر به عرضه تمام آثار نیستیم.

سومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه که با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد، از حضور ناشران بین‌المللی کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، عراق و اردن هم بهره برد. کتاب «مفاتیح الحیاة» با بیش از 70 دوره چاپ در 500 هزار نسخه، پرفروش‌ترین کتاب هشتمین دوره نمایشگاه کتاب قم به شمار آمد. این کتاب اثر آیت‌الله علامه جوادي آملی است که از سوی انتشارات «اسراء» در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

نمایشگاهی بزرگ با امکاناتی محدود
در هشتمین نمایشگاه استانی کتاب قم 200 ناشر از سراسر ایران با ارایه بیش از 70 هزار عنوان کتاب شرکت کرده‌ بودند که حدود 60 درصد ناشران شرکت‌کننده در این نمایشگاه بومی و سایر ناشران از سراسر کشور به این مکان آمده بودند. اغلب منابع مکتوب این نمایشگاه شامل موضوعات دینی، دانشگاهی، کمک آموزشی، کودک و نوجوان، ‌زبان و زبان‌شناسی می‌شدند.

در این نمایشگاه منابع مکتوب با 40 درصد تخفیف به علاقه‌مندان ارایه شدند. البته 20 درصد تخفیف فروش کتاب را ناشران و 20 درصد دیگر را اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تقبل کردند. همچنین چهار میلیارد و 500 میلیون ريال بن خرید کتاب در قالب کارت اعتباری به مخاطبان ارایه شد.

این نمایشگاه به دلیل محدودیت فیزیکی نتوانست به یک هزار و 200 ناشر فعال قمی غرفه بدهد و تنها میزبان 200 ناشر شد و به دلیل کاهش اعتبارات مالی، متولیان برپایی نمایشگاه استانی کتاب از ارایه برنامه جانبی نقد کتاب هم معذور ماندند. 

برپایی موفق کتاب سال حوزه 

سوم اسفندماه سالن ائمه اطهار(ع) شهر قم میزبان چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه بود. در این همایش از دو تن از شخصیت‌های علمی و برجسته حوزه علمیه قم به نام‌های آیت‌الله سیدعلی میلانی و آیت‌الله شیخ ابراهیم امینی تجلیل و قدردانی کرد. همچنین از بین 950 اثر ارسال شده به دبیرخانه این همایش، 12 اثر به عنوان آثار برگزیده و 14 نوشتار به عنوان آثار شایسته تقدیر از سوی داوران همایش کتاب سال حوزه انتخاب شدند.

ناشران نمونه و برگزیده چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه بر اساس میزان آثار برگزیده یا شایسته تقدیر همایش انتخاب شدند. بر این اساس، انتشارات «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)» با سه اثر برگزیده و چهار اثر شایسته تقدیر در این همایش به عنوان نشر برگزیده و نشر «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» با دو اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر و نشر «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» با دو اثر برگزیده در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان انتشارات نمونه شناخته شدند.

استقبال قمی‌ها از کتابخانه سیار

 کتابخانه سیار كه از بهمن‌ماه سال 1390 آغاز به كار كرده بود، در سال 1391 نيز به فعاليت خود ادامه داد و با استقبال فراوان مردم قم روبه‌رو شد. این کتابخانه وسيله‌اي براي ترويج كتابخواني است. همچنین شهرداري قم در طرح راه‌اندازی كتابخانه سيار، برخي از امكانات خود را در اختيار اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان قم قرار داده است.

در این اتوبوس میز و صندلی‌ براي مطالعه مراجعان قرار داده و در طراحی ظاهری آن، برای جذب مخاطب دقت لازم انجام شده است. از آن‌جا که 96 درصد از جمعيت استان در شهر قم ساكن‌اند، اين كتابخانه تنها در شهر قم خدمت‌رساني کرد.

کتابخانه‌هایی که افتتاح نشدند
به گفته مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان قم کتابخانه‌های «شهدای نوبهار» و «علامه امینی» مقرر شده بود تا پایان سال 1391 به بهره‌برداری برسند و افتتاح شوند اما به دلیل بروز مشکلات مالی و تجهیزاتی، کتابخانه علامه امینی تنها کتابخانه شهرک فاطمیه قم افتتاح نشد.

همچنین کتابخانه شهدای نوبهار با زيربنای دو هزار و 50 متر مربع در منطقه نوبهار قم در حال ساخت است و امسال تنها 52 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

احداث کتابخانه مرکزی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری 
استان قم از داشتن کتابخانه مرکزی بی‌بهره است. مقام معظم رهبری در سفری که سال 1389 به شهر قم تشریف بردند، احداث آن را مصوب کردند و اعتبار ساخت آن تعیین و تخصیص یافت اما مشکل اصلی این کتابخانه، جانمایی زمین آن با توجه به استانداردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود. اینک زمین ساخت كتابخانه مرکزی قم با مساحت 10 هزار متر مربع در محله «خاک فرج» نزدیک حرم مطهر حضرت معصومه(س) جانمایی شده است و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده آماده بهره‌برداری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط