شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۵
«موسوعه‌التاریخ الاسلامی» نقد شد

مجموعه 3 جلدی «موسوعه‌التاریخ الاسلامی» اثر حجت‌الاسلام یوسفی‌غروی با حضور صاحب‌نظران و اعضای انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه قم در محل انجمن‌های علمی حوزه نقد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این نشست که به همت انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه و دبیرخانه کتاب سال حوزه برگزار شد، حجت‌الاسلام دکتر بارانی رئیس انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه، حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جباری و دکتر فاطمه جان‌احمدی به عنوان ناقدان این کتاب به ایراد نظرات خود در رابطه با کتاب «موسوعه‌التاریخ الاسلامی» پرداختند.

دکتر بارانی در این نشست ضمن بیان استدلال‌های بیان شده در رابطه با وقایع تاریخی این کتاب اظهار داشت: حجم فصول مختلف جلد اول این کتاب که در 10 فصل تنظیم شده، با یکدیگر همخوانی ندارد و لازم بود، در این رابطه تناسب اندکی میان حجم فصول مختلف، رعایت می‌شد.

وی ضمن انتقاد از تنظیم جلد اول این کتاب به صورت موضوعی و تنظیم جلد دوم و سوم به صورت سال‌شماری افزود: این شیوه سبب شده، برخی موضوعات مربوط به جلد دوم و سوم به درستی بیان نشود.

بارانی با بیان این که این کتاب در برخی صفحات تحلیل‌هایی از وقایع تاریخی ارائه می‌کند، افزود: این موضوع ناشی از تنظیم این مباحث به صورت سال‌شماری است و نشان مي‌دهد كه رویکرد تحلیلی این کتاب ناقص است.

وی در این رابطه به عدم نقد مهاجرت پیامبر(ص) به حبشه اشاره کرد و گفت: اگر نقد مناسبی كه در خصوص نقل‌های تاریخی بیان شده در رابطه با مهاجرت به حبشه ارائه می‌شد، این کتاب از غنای بیشتری برخوردار بود.

رئیس انجمن قلم حوزه ضمن انتقاد از گنجاندن نقل قول‌های 3 و یا 4 صفحه‌ای در کتاب «موسوعه‌التاریخ الاسلامی» اظهار داشت: ذکر این نقل قول‌های طولانی در کتاب‌ها مناسب نیست.

در این نشست همچنین دکتر جباری ضمن اشاره به برخی اغلاط تایپی در نقل قول‌های این کتاب گفت: این اغلاط در ذکر اسامی اشخاص و ساختار جملات، رخ داده‌است و باید در چاپ‌های بعدی اصلاح شود.

وی با اشاره به گنجاندن «معراج ثانی» در رابطه با پیامبر(ص) در این کتاب خاطرنشان کرد: در این کتاب از معراج ثانی پیامبر(ص) نام برده شده اما توضیحی در رابطه با آن ارائه نشده‌است، که این باعث ابهام، برای خوانندگان می‌شود.

در این نشست حجت‌الاسلام یوسفی غروی مؤلف «موسوعه‌التاریخ الاسلامی» هم در رابطه با ایرادات وارد شده و ویژگی‌های «موسوعه‌التاریخ الاسلامی» و نحوه نگارش آن به ارائه توضیحاتی پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها