سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۲
اسماعیلی: توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه یک راهبرد ملی است

آیین اختتامیه بیست‌وسومین دوره جایزه کتاب فصل، امروز (15 اسفند) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب با حضور جمعی از فرهیختگان برگزار شد. علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم کتاب را والاترین ابزار فرهنگی و هنری برای انتقال دانش و بینش به نسل جوان دانست و گفت: توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه یک راهبر ملی است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه بیست‌وسومین دوره جایزه کتاب فصل با حضور برخی از پدیدآورندگان آثار منتخب این دوره برگزار شد. 

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: از اول انقلاب اسلامی تا کنون 675 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ و منتشر شده است. 450 هزار عنوان از این عناوین در دولت‌های نهم و دهم تولید و منتشر شده‌اند. این امر بیانگر اهمیت دولت‌های نهم و دهم به امر کتاب‌ و کتابخوانی است.

علی اسماعیلی ادامه داد: کتاب و مطالعه یکی از بارزترین جلوه‌های ذوق و اندیشه مردم است. کتاب والاترین ابزار فرهنگی برای انتقال دانش به علاقه‌مندان به کتاب و افرادی است که کتاب را انیس تنهایی خود می‌دانند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کتاب تاثیر بسیار زیادی در حیات فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد. همین بس که کتاب معجزه جاوید پیامبر (ص) و اسلام پرچمدار کتاب و کتابخوانی است.

اسماعیلی با بیان این‌که کتاب عنصر لاینفک هر جامعه است اظهار کرد: در تمامی دوران‌،‌ به‌ویژه دوران معاصر معیار سنجش فرهیختگی فرهنگی و علمی جامعه‌ توجه به تعداد و عناوین ‌کتاب‌های آن جامعه است.

وی بیان کرد: کتاب فراگیرترین، بادوام‌ترین و ارزان‌ترین قالب انتقال دانش است. بنابراین، یکی از راه‌های رسیدن به کمال بشری و سعادت و طی کردن قله‌های علم و دانش، روی‌‌آوردن به کتاب و کتابخوانی است.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: علاوه بر این‌که اسلام تاکید زیادی به کتاب و کتابخوانی دارد، شاهدیم که در دهه‌های 1970 و 1980 میلادی بحث مطالعه و ترویج کتابخوانی مورد توجه یونسکو نیز قرار گرفته است.

اسماعیلی بیان کرد: امروزه یکی از دغدغه‌های کشورهای توسعه‌یافته  یا در حال توسعه‌، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. هر اندازه بتوانیم به سمت توسعه فرهنگ مطالعه حرکت و در این راستا هزینه کنیم، علاوه بر این‌که نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، زمینه‌های ترغیب محققان، نویسندگان و اندیشمندان برای خلق آثار فاخر فراهم می‌شود.

وی توضیح داد:‌ در دولت‌های نهم و دهم شمار کتابخانه‌ها به دو هزار و 800 باب کتابخانه ارتقا یافته است. همچنین حدود 31 ایستگاه مطالعه با ارایه 15 عنوان کتاب در کشور راه‌اندازی شده‌اند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معرفی کتاب‌های ارزشمند و فاخر و حمایت از آن‌ها یکی از اهداف جایزه کتاب فصل به شمار می‌آید.

اسماعیلی افزود: تاکنون 232 نمایشگاه کتاب استانی، جز نمایشگاه کتاب موضوعی (دانشگاهی و تخصصی) برگزار شده‌اند که از میان آن‌ها تعداد 132 نمایشگاه کتاب در دولت‌های نهم و دهم برپا شده‌اند. حدود یک میلیون و 400 هزار عنوان در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته‌ است و 12 میلیون نفر از افراد از این نمایشگاه‌ها دیدن کرده‌اند.

وی بیان کرد: تلاش ما در بخش معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این است که زمینه‌های ارتقای سرانه مطالعه در کشور را فراهم کنیم. همچنین نگاه ما به جوایز مختلف کتاب نگاه حمایتی است، چرا که این نوع نگاه باعث تشویق اندیشمندان، محققان و نویسندگان می‌شود تا در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی گام بردارند.

علی شجاعی‌صائین، مدیرعامل موسسه خانه کتاب از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: امروز به پدیدآورندگان کتاب‌های منتخبی که برای نخستین‌بار در پاییز سال 1391 منتشر و توسط بیش از 300 داور فرهیخته بررسی شده‌اند، جوایزی اهدا خواهد شد.

وی با بیان این‌که تعداد آثار برگزیده و شایسته تقدیر این دوره از جایزه کتاب فصل در مقایسه با دو دوره گذشته ارتقای چشمگیری داشت، ادامه داد: امیدوارم توفیق داشته باشیم بیست‌وچهارمین دوره جایزه کتاب فصل را نیز برگزار کنیم تا شاهد به پایان رسیدن 6 سال فعالیت کتاب فصل باشیم.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب اظهار کرد: در تمام دوره‌های کتاب فصل حدود یک‌هزار اثر به عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر به جامعه معرفی شدند و از خالقان آن‌ها نیز تجلیل شد.

شجاعی‌صائین افزود: خوشبختانه در تمام دوره‌های جوایز کتاب فصل از حمایت‌های مستمر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار بودیم. پیشنهاد می‌کنم در بیست‌وچهارمین دوره جایزه کتاب فصل شرایطی فراهم شود تا میزبان اکثریت برگزیدگان دوره‌های پیشین باشیم و مراسم ویژه‌ای را برگزار کنیم.

سخنران دیگر این مراسم ولی‌الله محرابی، عضو هیات علمی جایزه کتاب فصل بود. وی معرفی آثار فاخر حوزه‌های مختلف را از جمله آثار مثبت جایزه کتاب فصل دانست و گفت: در جایزه کتاب فصل بیش از چند نفر آثار را داوری می‌کنند. سپس اعضای هیات علمی نتایج بررسی آثار را ارزیابی و در نهایت آثار برگزیده و شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.

محرابی افزود: جایزه‌ای که در جوایز کتاب فصل برای پدید‌آورندگان آثار برگزیده و شایسته تقدیر در نظر گرفته شده در برابر زحمات آن‌ها بسیار ناچیز اما مشوق نسل جوان و اهالی قلم است.

عضو هیات علمی جایزه کتاب فصل افزود: به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد می‌کنم تعامل خود را با مناطق و سرزمین‌های برون‌مرزی با هدف آشنایی با تازه‌های نشر آن‌ها و همچنین آشنایی آن‌ها با تازه‌های نشر ایران حفظ کنند.

وی در پایان گفت: امیدوارم جایزه کتاب فصل روند رو به رشدی را طی کند تا در آینده شاهد دست به قلم شدن نسل جوان در این جشنواره‌ها باشیم.

مجید حمیدزاده، دبیر علمی جایزه کتاب فصل نیز گفت: در جایزه کتاب فصل آثاری که برای نخستین‌بار در فصل گذشته به چاپ می‌رسند بررسی می‌شوند. در راس این جشنواره اعضای هیات علمی قرار دارند.

وی اظهار کرد:‌ در ابتدای هر دوره بر اساس نظر اعضای هیات علمی، گروه‌های داوری و سرگروه‌ها انتخاب می‌شوند و آثار مورد ارزیابی اولیه قرار می‌گیرند.

حمیدزاده افزود: این دوره از جایزه کتاب فصل ویژه پاییز 1391 است. در این دوره دو هزار و 776 اثر در موضوع‌های 10‌گانه کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم کاربردی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا و همچنین کودک و نوجوان به دبیرخانه ارسال شد. 137 اثر از مجموع آثار ارسال شده به دبیرخانه، به مرحله دوم داوری‌ها راه یافت.

دبیر علمی جایزه کتاب فصل بیان کرد: در مرحله پایانی داوری‌ها 28 اثر منتخب شدند که از آن میان 7 اثر برگزیده و 21 اثر شایسته تقدیر معرفی شدند.

وی اظهار کرد: در جایزه کتاب فصل آثاری که بیش از 90 امتیاز کسب می‌کنند به عنوان آثار برگزیده و آثاری که امتیاز میان 80 تا 90 را کسب می‌کنند به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.

حمیدزاده افزود: در طول این بیست‌وسه دوره جایزه کتاب فصل، 1072 اثر منتخب شدند که از آن میان 445 اثر به عنوان آثار برگزیده و حدود 627 اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی شدند.

دبیر علمی جایزه کتاب فصل در پایان اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم با حمایت‌های بیشتر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار بیشتری را در دوره‌های دیگر جایزه کتاب فصل به جامعه معرفی کنیم تا زمینه‌های رونق فرهنگ کتاب و کتابخوانی فراهم شود. 

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان، با اهدای جایزه از منتخبان بیست‌وسومین جایزه کتاب فصل تجلیل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها