دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
یاد یار مهربان به پرورش نسل کتابخوان و مانوس با کتاب می‌اندیشد

همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان که دوشنبه (هفتم اسفندماه) در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، گفت: تربیت نسل کتابخوان که با این دستاورد اندیشه بشری مانوس‌ باشند از اهداف برپایی نمایشگاه یاد یار مهربان است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این نشست خبری با حضور همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا، دبیر دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان و جمعی از نمایندگان رسانه‌های گوناگون در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. 

امیرزاده ضمن مرور بر کارکردهای فرهنگی نمایشگاه یاد یار مهربان بر لزوم توسعه این نمایشگاه در سطوح استانی تاکید کرد و گفت: افزایش نرخ بهره‌مندی از کتاب و ارتقای سرانه مطالعه از کارکردهای این نمایشگاه‌ است. همچنین ایجاد انس و الفت بیشتر میان دانش‌آموزان و کتاب از دیگر دستاوردهای این عرصه است که زمینه‌های پرورش نسلی هوشمند، متفکر و هدفدار را ایجاد می‌کند.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم دارد تمامی استان‌هایی را که سال آینده در برپایی نمایشگاه یاد یار مهربان مشارکت دارند، تحت حمایت قرار دهد.

وی با اشاره به این که از کل مبلغ 35 میلیارد ریالی اختصاص یافته به نمایشگاه پنج میلیارد تومان را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می‌کند، بیان کرد: این نمایشگاه علاوه بر دانش‌آموزان فرصتی برای مربیان و معلمان مدارس فراهم می‌کند تا کتاب‌های مورد نیاز خود را در زمینه‌های گوناگون مسایل تربیتی و تدریس تامین کنند. 

امیرزاده بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال قبل حدود 210 میلیارد ريال کتاب از نمایشگاه یاد یار مهربان خریداری و به کتابخانه‌های سراسر کشور اهدا کرد. این روند به شکل مستمر ادامه خواهد یافت.

وی در پایان سخنانش از اصحاب رسانه‌های گوناگون درخواست کرد تا فراتر از آن‌چه نهادهای خبری از آن‌ها می‌خواهند، دغدغه کتاب داشته باشند و اخبار مرتبط با این حوزه را با اشتیاق مضاعفی اطلاع‌رسانی کنند.

همچنین امیرمسعود شهرام‌نیا، دبیر دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان ضمن ارایه اطلاعاتی مختصر از ادوار پیشین نمایشگاه گفت: نمایشگاه یادیار مهربان از سال 82 با هدف تجهیز و تقویت کتابخانه‌های مدارس شهر تهران به همت شهرداری استان تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه از ابتدای کار خود به افزایش سرانه کتاب دانش‌آموزان می‌اندیشید تا به نحوی به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کند.

وی افزود: سال 82 طبق آماری که از سوی اداره آموزش و پرورش منتشر شده بود، سرانه کتاب دانش‌آموزی در کتابخانه‌های مدارس کمتر از سه عنوان بود در حالی که سال گذشته به واسطه فعالیت‌های نمایشگاه یاد یار مهربان این آمار به 11 عنوان رسیده است. 

شهرام‌نیا با تاکید بر اهمیت کتابخانه‌های مدارس در تامین نیازهای مطالعاتی دانش‌آموزان، گفت: برای حضور در نمایشگاه یاد یار مهربان از تمامی مدارس شهر تهران اعم از دولتی و غیر انتفاعی دعوت شده است تا با توجه به اعتباری که برای تهیه کتاب به آن‌ها تخصیص داده شده آثار مورد نیاز خود را انتخاب کنند و در همان جا تحویل بگیرند. 

وی افزود: علاوه بر مدارس از کتابخانه‌های عمومی شهر تهران، کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و کانون‌های اصلاح و تربیت نیز دعوت شده است تا با توجه به اعتبار اختصاص یافته در این نمایشگاه حضور یابند. این فضا فرصت خوبی برای عموم علاقه‌مندان و خانواده‌ها ایجاد می‌کند تا کتاب‌های مورد نیاز فرزندان خود را با تخفیف 25 درصدی تهیه کنند. 

دبیر دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان درباره نحوه حضور ناشران در نمایشگاه بیان کرد: بیش از 530 ناشر در پاسخ به فراخوان شهرداری اعلام همکاری کردند. این افراد کتاب‌هایی که سال‌های 89، 90 و 91 به چاپ رسانده‌اند، عرضه می‌کنند. بر اساس کارشناسی‌های انجام شده حدود 22 هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. 

وی اعلام کرد: کارشناسان و مربیان آموزش و پرورش می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی نمایشگاه که به نشانی http://www.yym.ir راه‌اندازی شده است با فهرست کتاب‌، مولفان و ناشران آثار آشنا شوند تا با آگاهی بیشتری به نمایشگاه بیایند و انتخاب آثار برای آن‌ها تسهیل شود.
شهرام‌نیا برپایی نشست‌های هم‌اندیشی با حضور مسوولان شهرداری و کارشناسان آموزش و پرورش را از  برنامه‌‌های جنبی دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان دانست و گفت: در این دوره غرفه ویژه‌ای برای ارایه مجموعه کتاب‌های مدیریت شهری در تهران برپا خواهد شد. ارایه کارت‌های ویژه عضویت رایگان و نیم بهای کتابخانه‌های شهرداری تهران از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه است. در این دوره 120 هزار عضویت رایگان و 300 هزار عضویت با تخفیف 50 درصدی در نظر گرفته شده است.

وی برپایی جشن تقدیر از کتابیاران، برگزاری کارگاه‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی و رونمایی از چند کتاب را از  برنامه‌های نمایشگاه اعلام کرد و گفت: این نمایشگاه در باغ کتاب تهران که بر اساس ارزیابی کارشناسان بزرگترین نمایشگاه و فروشگاه دايمی کتاب در دنیا خواهد بود، برگزار می‌شود.

دبیر دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان با بیان این که بیش از 35 میلیارد ريال اعتبار برای برپایی نمایشگاه اختصاص یافته است، گفت: این اعتبار نزدیک به 70 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. 

این نشست خبری با پرسش و پاسخ خبرنگاران از رسانه‌های مختلف در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران پایان یافت.

دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان از 12 تا 18 اسفندماه سال جاری در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود. عموم علاقه‌مندان از ساعت 8 و 30 دقیقه تا 16 می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها