پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۵
کتاب و قلم، دو گوهر دیر آشنای حوزه‌های علمیه‌اند

دبیر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه قم گفت: کتاب و قلم دو گوهر دیر آشنای حوزه‌های علمیه‌اند و جایگاهی والاتر از خون شهیدان دارند.-

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چهاردهمین جشنواره کتاب سال حوزه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) شهر قم با قرائت آیاتی از قرآن مجید و ذکر مصایب حضرت فاطمه معصومه(س) به مناسبت سالروز وفات ایشان، با حضور آیت‌الله رضا استادی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله میلانی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حقی، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، آیت‌الله سیدعلی عماد و جمعی از علما و پژوهشگران حوزه آغاز شد. 

در ابتدای این همایش آیت‌الله استادی درباره نگارش کتاب و تولید علم به دور از کتاب‌سازی تاکید کرد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حقی طی سخنانی اظهار کرد: عالمان دین همواره نگهبانان دو گوهر قلم و کتاب‌اند و آن ها را پاس خواهند داشت.
 
وی در ادامه درباره عملکرد و رسالت همایش کتاب سال حوزه گفت: امسال 958 اثر برای شرکت در چهاردهمین کتاب سال حوزه ارایه شد که 638 عنوان در مرحله نخست داوری باقی ماندند. در مرحله دوم داوری، شورای علمی همایش 12 اثر را به عنوان اثر برگزیده و 14 را اثر به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی کرد. 

دبیر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه با اشاره به فعالیت چشمگیر بانوان در دوره های پیشین همایش کتاب سال حوزه، بیان کرد: دبیرخانه چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه 41 اثر را از سوی بانوان دریافت کرد اما این نوشتارها به مرحله دوم داوری راه نیافتند. امیدواریم سال های آینده بانوان در عرصه نگارش مکتوبات این خلاء را جبران کنند. 

وی درباره معیارهای داوری آثار ارسالی به این همایش گفت: داوران چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه آثار را بر اساس چهار عامل «اهمیت موضوع»، «اتقان علمی»، «اثربخشی و نوآوری» و «استفاده مناسب از منابع معتبر» قضاوت کردند. 

در ادامه این همایش آیت‌الله سیدعلی عماد، معاون پژوهشی حوزه های علمیه پس از ارایه گزارشی درباره عملکرد حوزه های علمیه در سال های اخیر، گفت: اکنون برای همگام‌سازی فعالیت حوزه‌های علمیه با علوم مختلف و به‌روز در دنیا و ایران، به بازبینی و پیرایش عملکرد و فعالیت حوزه‌ها در جامعه باید پرداخت. «ستاد فناوری‌های نرم»، «فناوری اطلاعات»، «علوم شناختی» و «وایو اطلاعات» پدیده‌های بزرگ در علم به شمار می‌آیند که دور ماندن حوزه‌های علمیه از این علوم، در آینده حوزه‌ها را با مشکل تولید ادبیات روبه‌رو خواهد ساخت.
 
وی افزود: باید از ظرفیت‌های حوزه برای بهره‌گیری از دیپلماسی علم استفاده کرد. دیپلماسی علم با هدف تعاملات و اطلاع‌رسانی نهاد علم دینی در جهان اسلام برای کمک به انقلاب اسلامی به کار گرفته می‌شود. 

در بخشی از این نشست آیت‌الله سیدهاشم بوشهری حسینی، مدیر حوزه‌های علمیه درباره رسالت روحانیت و فلسفه همایش کتاب سال حوزه اظهار کرد: رسالت‌های اصلی روحانیت از یک سو، تفسیر و تبیین مفاهیم و مباحث دینی است و از سوی دیگر، تولید علم و فرهنگ‌سازی در جامعه به شمار می‌آید که در برخی مواقع، این رسالت در قالب کتاب نمایان می‌شود.
 
وی همچنین درباره رسالت همایش کتاب سال حوزه گفت: این همایش می‌کوشد تا جایگاه حوزویان در تولید علم را به عرصه نمایش بگذارد، نویسندگان آثار برتر را شناسایی و معرفی و ظرفیت‌ها و آسیب‌های آثار حوزوی را برسی کند.
 
در بخش دیگری از این همایش پس از معرفی و تجلیل از آیت‌الله ابراهیم امینی و آیت‌الله سیدعلی میلانی به عنوان شخصیت‌های علمی حوزه، از «سند اولویت های پژوهشی دانش فقه رونمایی» شد. 

همچنین در بخش پایانی چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه صاحبان 12 اثر برگزیده و 14 اثر شایسته تقدیر معرفی شدند و لوح سپاس خود را از آیت‌الله امینی، آیت‌الله میلانی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حقی، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری و آیت‌الله سیدعلی عماد دریافت کردند. چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه امروز(سوم اسفندماه) پس از معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر به کار خود پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط