دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳
رقابت قدیمی‌‌ترین کتابخانه استان با برترین‌های کشور

کتابخانه «شهید باهنر ارومیه» عنوان قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کتابخانه استان آذربایجان غربی را یدک می‌کشد. این کتابخانه از نظر میزان امانت کتاب و همچنین تعداد مراجعه‌کننده با کتابخانه‌های بزرگ کشور قابل رقابت است.-

 خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ در خیابان امام(ره) شهرستان ارومیه، وارد کوی صدر که می‌شوی، کتابخانه شهید باهنر ارومیه را می‌بینی. این  کتابخانه که قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کتابخانه استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود، سال 1324 از سوی وزارت فرهنگ و هنر آن زمان تاسیس شد. کتابخانه باهنر بعدها در سال 1374 بازسازی شد. مساحت کتابخانه هزار مترمربع و زیربنای آن هزار و 250 مترمربع است. سه کتابدار در کتابخانه فعالیت دارند و این مکان فرهنگی از نظر میزان امانت کتاب با کتابخانه‌های تهران و تبریز رقابت می‌کند. 

کتابخانه شهید باهنر ارومیه خدمات خود را از ساعت 7 و 45 دقیقه صبح تا ساعت 12 شب ارایه می‌کند.

نسرین بهور، مسوول کتابخانه باهنر درباره ویژگی‌های فیزیکی این کتابخانه می‌گوید: کتابخانه سه طبقه دارد. در طبقه همکف، مخزن اصلی کتاب وجود دارد که 38 هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف و بر اساس رده‌بندی دیویی در آن موجود است. در طبقه دوم نیز بخش نشریات، مرجع و سالن مطالعه قرار دارد. سالن مطالعه کتابخانه نیز به صورت یک روز در میان به خانم‌ها و آقایان خدمات می‌دهد. در بخش مرجع نیز هزار و 500 جلد کتاب موجود است. در بخش نشریات نیز 65 عنوان نشریه وجود دارند. این نشریات به صورت روزانه در اختیار مخاطبان قرار داده می‌شوند. 

بخش کودکان و نوجوانان کتابخانه نیز دارای هزار و 600 جلد کتاب در موضوعات مختلف است.

به گفته مسوول کتابخانه باهنر، برای ثبت‌نام در این مکان هیچ محدودیتی وجود ندارد و تنها با دریافت پنج هزار تومان حق سالیانه ثبت‌نام صورت می‌گیرد. 

این مقام مسوول همچنین درباره تعداد اعضای کتابخانه می‌گوید: این کتابخانه چهار هزار و 500 عضو فعال دارد که تعداد خانم‌ها از آقایان بیشتر است. روزانه تعداد مراجعه‌کننده به کتابخانه بسیار بالاست و حدود  200 عنوان کتاب روزانه به امانت داده می‌شود.

کمبود کتاب داستانی و رمان در کتابخانه شهید باهنر
 مخاطبان این کتابخانه بیشتر به موضوعات عمومی و به ویژه داستان علاقه دارند. همچنین کتاب‌های کامپیوتری، روانشناسی و کمک‌درسی نیز در اولویت‌های بعدی مراجعه کنندگان کتابخانه قرار دارند. 


این کتابخانه مانند هر کتابخانه دیگری دارای مشکلاتی است. بهور درباره مشکلات کتابخانه شهید باهنر می‌گوید: کتابخانه «شهید باهنر ارومیه»کمبود فضا دارد و اگر فضایی که برای محوطه به کتابخانه اختصاص داده شده است، به مخزن افزوده می‌شد، وضعیت بهتری داشتیم. همچنین در این کتابخانه با توجه به علاقه مردم کتاب‌های داستانی کم است.

ارایه خدمات به گردشگران فرهنگی استان
از بهور درباره خدماتی که کتابخانه باهنر به گردشگران فرهنگی ارایه می‌کند، می‌پرسیم و او نیز در پاسخ توضیح می‌دهد: در این کتابخانه قفسه‌ ویژه کتاب‌های تاریخ و جغرافیا استان وجود دارد و در روزهای نوروز نیز نقشه‌های استان و استان‌های همجوار به نمایش گذاشته می‌شوند. 
البته تعداد کتاب‌هایی که درباره ویژگی‌های بومی استان و تاریخ آن باشد کم است. به طور مثال، کتاب‌های آذربایجان شرقی بیشتر از  آذربایجان غربی است. همچنین آثار نویسندگان بومی استان نیز در داخل همان قفسه موجود است، اگرچه که تعداد آن‌ها کم است. در تعطیلات نوروز نیز به جز روز نخست، کتابخانه در سایر روزها باز است و خدمات خودش را ارایه می‌کند.

 کتابخانه شهید باهنر به روش مخزن باز اداره می‌شود و افراد می‌توانند با حضور در مخزن کتاب‌های مورد علاقه خود را ذریافت کنند.

فعال اما بدون یار و یاور!
« کتابخانه باهنر ارومیه یکی از بهترین کتابخانه‌های ما در این شهرستان است. کتابخانه‌های ارومیه معمولا از نظر امکانات در یک سطح‌اند اما کتابخانه باهنر از نظر تعداد اعضا نسبت به سایر کتابخانه‌ها برتری دارد.»
 این را عفت آقازاده، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارومیه نیز درباره این کتابخانه می‌گوید.
 
به گفته وی، این کتابخانه یکبار در کشور به عنوان کتابخانه برتر کشوری شناخته شد.

وی با اشاره به اجرای طرح «کتاب من» در کتابخانه‌های عمومی ارومیه می‌افزاید: در طرح «کتاب من» اعضای کتابخانه‌ها می توانند درخواست خود را به کتابخانه‌ها ارجاع دهند تا در نهایت کتاب‌ها از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ما فرستاده شود. کتابخانه باهنر نیز بیشترین درخواست‌کننده را در این طرح داشته است. البته منابع فرستاه شده برای ما جوابگوی نیاز مراجعه کنندگان نیست.

کتابخانه باهنر نیازمند منابع بیشتری در حوزه رمان و داستان است اما تاکنون این امکان فراهم نشده و ممکن است به همین دلیل مراجعه‌کنندگان خود را از دست بدهد.

این مقام مسوول همچنین می‌گوید: از نظر منابع کتابخانه‌ای نیز مشکل داریم و متاسفانه توان خرید کتاب را نداریم. سایر ادارات فرهنگی نیز امکان کمک به ما را ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط