یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۰
چهارمین کنگره ادبیات پایداری نهم اسفند آغاز می‌شود

احمد امیری‌خراسانی، دبیر چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در نشستي خبری با بیان این‌که بیشتر کشور‌های دنیا سابقه‌ای در ادبیات پایداری دارند، گفت: در پی تبادل فرهنگی در زمینه ادبیات پایداری و بین‌المللی کردن این جشنوره ملی هستیم. این کنگره نهم تا یازدهم اسفند در کرمان برگزار می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری امروز (29 بهمن‌ماه) با حضور سرهنگ پاسدار حسن رسولی منفرد، معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، احمد امیری خراسانی، دبیر علمی کنگره چهارم و محمد‌مهدی ابو‌الحسنی، مسوول اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در ساختمان ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد. 

سرهنگ حسن رسولی منفرد، معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ابتدای این نشست با اشاره به کتاب «نامه پایداری» به عنوان محصول کنگره ادبیات پایداری گفت: این کنگره منجر به تاسیس رشته ادبیات پایداری در مقطع کارشناسی ارشد در استان‌های کرمان، اصفهان، سمنان، چهارمحال و بختیاری، تهران و لرستان شده و تامین منابع و مرجع تحصیلی در این رشته نوپا را هم در پی داشته است. 

«ادبیات مقاومت» به رشته‌های کارشناسی ارشد اضافه شد
سرهنگ رسولی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره‌ای به فعالیت‌های بخش پژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر‌ارزش‌های دفاع مقدس گفت: تهیه متون درسی دانشجویان و انتشار هشت کتاب در زمینه دانشگاهی از  فعالیت‌های این بخش است. همچنین تاکنون از 80 عنوان پایان‌نامه دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد حمایت شده است. کار ترجمه منابع درسی دفاع مقدس و ادبیات پایداری هم به صورت جدی در دست این بخش است. 

وی همچنین از حمایت بنیاد حفظ آثار و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، طرح‌ها، تحقیقات و رساله‌های دکتری خبر داد و افزود: پژوهش‌هایی که مورد نیاز پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس باشد، به بنیاد نخبگان نیرو‌های مسلح ارایه می‌شود و مورد حمایت قرار خواهد گرفت. 

امکان شرکت در رشته ادبیات پایداری در مقطع کارشناسی ارشد از طریق آزمون سراسری دانشگاه‌ها هم دیگر خبری بود که رسولی آن را اعلام کرد و در این‌باره گفت: کنکور این رشته با عنوان «ادبیات مقاومت» با منابع و سوال‌های خاص آن برگزار خواهد شد. 

سپس احمد امیری خراسانی به عنوان دبیر علمی چهارمین کنگره ادبیات پایداری به زمینه‌های شکل‌گیری این کنگره در سال‌ 1379 اشاره کرد و گفت: در برپایی این کنگره مفهوم عام پایداری و هر نوع ایستادگی در برابر دشمنان داخلی، خارجی و حتی شیطان مورد توجه است و می‌کوشیم به متون ادبیات احساسی در زمینه ادب پایداری، جنبه علمی بدهیم. همچنین این کنگره با توجه به سابقه پایداری مرم کشورمان در برابر دشمنان قبل و بعد از اسلام، می‌کوشد عوامل پایداری مردم کشورمان و تجلی آن در نظم و نثر متون پایداری را برای نسل کنونی بازگو کند. 

رییس سابق دانشگاه باهنر کرمان با بیان این‌که «247 مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده‌ و چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری روز‌های نهم تا یازدهم اسفند‌ماه سال جاری در شهر کرمان برگزار خواهد شد» از بنیاد حفظ آثار و نشر ارش‌های دفاع مقدس، دانشگاه شهید باهنر استان کرمان و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس به عنوان حامیان این کنگره یاد کرد. 

وی افزود: ادبیات پایداری مفهومی است که همه کشور‌ها سابقه‌ای در آن دارند و متون ادبی فراوانی پس از جنگ‌های جهانی اول و دوم شکل گرفت. همچنین در کشور‌های مسلمان دنیا، شمال آفریقا و کشور‌های آمریکای لاتین متون ادبی فراوانی علیه برده‌داری و درباره پایداری نوشته شده است. بر این اساس در پی تبادل فرهنگی و بین‌المللی کردن این جشنواره ملی هستیم. البته در کنگره سوم ادبیات پایداری از کشور‌های عراق و لبنان هم به این کنگره مقالاتی ارسال شد. 

امیری خراسانی انتشار نشریه «پایداری» با درجه علمی _ پژوهشی در دانشگاه کرمان را از دیگر نتایج این کنگره دانست و گفت: این نشریه برای نخستین ‌بار در سال 1388 با 11 مقاله منتشر شد و آخرین شماره آن نیز اکنون زیر چاپ است.
 
مقطع دکتری رشته ادبیات پایداری تاسیس می‌شود
وی همچنین از تصمیم کنگره ادبیات پایداری برای راه‌اندازی مقطع دکتری در رشته ادبیات پایداری خبر داد و در این‌باره توضیح داد: سرفصل‌های این رشته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارایه شده است و امیدواریم به‌زودی این مقطع تخصصی ادبیات پایداری نیز راه‌اندازی شود. یکی از مشکلات در این‌ زمینه تامین منابع بود که با بهره‌گیری از مقالات کنگره ادبیات پایداری تامین می‌شود. همچنین با همکاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس درصدد ترجمه این منابع به زبان‌های دیگریم. 

دبیر علمی چهارمین کنگره ادبیات پایداری در پایان سخنانش از تصمیم این کنگره برای راه‌اندازی بنیاد نخبگان رشته ادبیات پایداری خبر داد و گفت: این امر بنا بر رسم همه رشته‌ها و با هدف تبادل نظرات در زمینه ادبیات پایداری صورت خواهد گرفت. 

محمد‌مهدی ابو‌الحسنی، مسوول اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان هم در سخنانی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در حاشیه برپایی چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری گفت: در این نمایشگاه کتاب‌های حوزه دفاع مقدس ارایه خواهد شد. همچنین برنامه‌های نقد آثار هم در حاشیه این کنگره برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها